Ga naar inhoud

Je all-time favoriete processor!


Aanbevolen berichten

Tijdje geleden vroeg iemand me een poll te beginnen over AMD of Intel. Omdat je als consument een CPU koopt om de CPU en niet om de sticker die erop zit leek me dat niet zo nuttig. Maar we kunnen wel een poll houden over je favoriete CPU. En geef ook je argumentering, als je wilt. Zelf kies ik de Intel P6. Die werd gelanceerd in 1995 en was bijna geheel verantwoordelijk voor het overnemen van 80%+ van de RISC workstation/server markt (Als Pentium Pro en P2 Xeon). Kon jaren later de gloednieuwe K7 en P4 processors nog steeds partij geven als PIII en leeft door als Pentium M. Als (aangepaste) Pentium M zal P6 uiteindelijk de opvolger van P4 worden.
Link naar reactie
Ik mis toch wel de oudere processors, met name de 386, omdat dit (als ik het me goed herinner) de eerste 32-bits processor was na de 16-bits 286. (correct me if I'm wrong). En ook de 8086 (voor de ouwe lullen onder ons) is denk ik wel een belangrijke, omdat die x86 instructies tegenwoordig nog gebruikt worden. Ik weet niet of de poll nog aan te passen is, maar mss dezen even toevoegen: 4004 8068 8088 80268 80386 80486 Mijn stem zal uitgaan naar de 386, omdat ik daar veel mee gewerkt heb.
Link naar reactie
Ik heb de AMD K7 gekozen omdat ik daar goede ervaringen mee heb. Mijn eerste K7 Athlon TB 1.33GHz en nu mn XP 1900+. Vooral de prijs/prestatie verhouding vind ik erg goed, helemaal als je dat tegenover een soortgelijke Pentium4 zet. K8 kon ik helaas nog niet op stemmen, omdat ik daar nog geen ervaringen mee heb. :wink: @Egslim: Leuk dat je m nog ff gemaakt hebt. :D 8)
Link naar reactie
Ik heb ook K7 gestemd, omdat toen AMD toch wel groot werd, en intel echt flinke concurrentie kreeg, vooral onder de gewone consument. Prijs/prestatie tegenover de P4, zullen veel mensen over de streep hebben getrokken om zo'n ding te kopen. Daardoor ging intel natuurlijk ook weer dingen doen, dus dat is weer erg goed voor de consument.
Link naar reactie
Ik heb voor K8 gekozen: eerste x86-64 processor, uitstekende 32bit prestaties. Voordelen t.o.v. K7: Athlon64 heeft Cool 'N Quiet, en heeft zo'n hitteschildje (hoe heet het eigenlijk) op de core net als P4, dat heeft K7 niet. K8 schijnt makkelijk te plaatsen dan K7, heb er zelf nl. geen ervaring mee :cry: . PS: Celeron is waardeloos! Ik ben het helemaal met Chesta eens.
Link naar reactie
De huidige P4 Celerons zijn inderdaad niet veel waard. Maar dat was vroeger anders! Mensen kochten 2 Celeron 300A's, stopten ze in een Abit dual CPU systeem en klokten ze probleemloos over naar 450MHz. In een tijd waarin je $ 1500 moest neertellen voor een P2 450MHz, die nauwelijks beter presteerde dan een overgeklokte Celeron, laat staan 2. ;) Natuurlijk is K8 beter dan K7, het is een nieuwer ontwerp - dan mag dat ook wel. Maar je moet (vind ik) ook kijken naar hoe de CPU zich verhield tot zijn tijdgenoten. Een P2 is nu bijvoorbeeld niets meer waard, maar in zijn tijd was hij praktisch onaantastbaar voor alle andere pc CPU's. Denk er ook aan dat het K8 ontwerp erg veel "leent" van K7, als je K8 dus zo'n goede CPU vindt verdient K7 ook een deel van de credit.
Link naar reactie
Ik ben het eens met tweakermatt, als we het hebben over de beste processor allertijden missen er hier nog wel wat. Dan zou ik persoonlijk de 8086 nemen, de processor waarmee het PersonalComputer concept geboren is (je ken nog wel de grote stalen IBM's met 2 5 1/4 floppy drives en geen harde schijf en de grote rode aan/uit knop) Uit dit lijstje heb ik de PI gekozen, de 586 die niet zo mocht heten. Toen een belangrijke stap in processor ontwikkeling.
Link naar reactie
k7 toch... heb ik het meeste plezier meegehad qua OC'en... en ook de meeste modellen van gehad ( duron 700, duron 1200, XP1800, XP2400, XP1700 en XP2500 mobile nu is dit wel erg lineair denkend, want vaak blijft iemand wel erg merkgebonden ( ik wel, eenmaal AMD gehad, altijd AMD gekocht) dit merk je ook wel op de forums, veel mensen zijn echt PRO AMD, ook omdat de prijs/kwaliteit verhouding perfect is...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...