Ga naar inhoud

Is dit een goede koelopstelling? Suggesties?


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb net mijn nieuwe Chieftec kast, en heb hierin de volgende koelopstelling. Ik heb als CPU koeler een Aero 7 Lite @ 3600 RPM, en mijn casefans draaien op 2500 RPM. Onder de fan die uitblaast aan de achterkant heb ik nog ruimte voor 1x80mm fan en onder de sidefan heb ik nog ruimte voor een extra 92mm sidefan. Ik zou graag willen weten wat er nog te verbeteren valt aan de opstelling (en of dat sowieso nodig zou zijn). CPU: 35C idle/43C full load, Case: 27-28C. [img:25160584bf]http://www.abxzone.com/forums/attachment.php?attachmentid=11921[/img:25160584bf]
Link naar reactie
Wat mij betreft is dat al goed genoeg gekoeld. Ik weet natuurlijk niet wat voor hardware je gebruikt en of je verder nog wat van plan ben (OC'en)... dus valt beetje lastig te zeggen :lol: Als je het echt wil verbeteren, volgens mij kun je die 80mm voorin ook vervangen met 92mm. Kun je dan ook op lager voltage laten draaien (= stiller) als je wil. Verder kun je een blowhole maken bovenin de kast die lucht naar buiten blaast. Maar volgens mij hoef je niks te veranderen, alleen als je zelf ontevreden ben over de temps moet je het aanpassen ;) *Edit* Je hebt nu 2x 80mm + 92mm intake tegenover 2x 80mm outtake. Denk niet dat die 80mm van de PSU zoveel verplaatst. Dus misschien is een extra outtake een idee (die blowhole of nog een 80 mm onder die andere 80mm die d'r al is).
Link naar reactie
OK, ja ik dacht al inderdaad aan een extra 80mm achter, dus dat ga ik binnenkort misschien wel doen. Oeps ja, hardware van mijn computertje: Athlon XP2400+ FSB 280 zonder overclocken i.p.v. normale 266? Weet ook niet waarom maar ik vind het niet erg. ;) a7v8x-x moederbord ASUS radeon 9200 (binnenkort 9600XT) 512 MB Corsair DDR400 Maxtor Diamondmax plus 9 80GB, 8MB Cache, 7200RPM, ATA133 Ik ben niet van plan om te gaan overclocken, niet zwaar in ieder geval. En voor de duidelijkheid, die bovenste intake fan aan de voorkant blaast over mijn harddisk heen, dus eigenlijk is hij niet alleen bedoeld als intake fan. :)
Link naar reactie
Op zich zit je zo goed qua opstellen van de fans. Wat voor model kast van chieftec heb je eigenlijk precies? Bij sommige kasten zit achter namelijk nog een xtra outtake van 80mm. Aangezien ie niet bij jouw op de tekening zit ben ik daar wel benieuwd naar. In plaats van een extra outtake aan de achterkant zou ik 'm bovenin maken en daar een 120mm voor gebruiken. Warme lucht blijft immers meestal bovenin hangen en zo kun je deze het gemakkelijkst afvoeren. De flow wordt dan ook meer naar boven getrokken in plaats van dat deze snel langs de cpu gaat (belangrijkste dus) wanneer je 'm achterin je kast zou maken...
Link naar reactie
[quote:637fa2276f="M.a.T.w."]Maar van een 2400+ is de FSB toch geen 333? Ik dacht 266 = 133, maar volgens benchmarks heb ik 280 = 140.[/quote:637fa2276f]Eh.... :S.... je geheugen draait misschien niet op die snelheid, moet je maar ff kijken. Met benchmarks.. geeft [url=http://www.cpuid.com/cpuz.php]CPU-Z[/url] dat ook aan?
Link naar reactie
[quote:24f37412bf="M.a.T.w."][quote:24f37412bf="Razu_Khael"]Met benchmarks.. geeft [url=http://www.cpuid.com/cpuz.php]CPU-Z[/url] dat ook aan?[/quote:24f37412bf] Ja, die geeft dat ook aan. Beetje raar is het wel he?[/quote:24f37412bf]Kijk dan ff in BIOS of je geheugen daar ook op draait.. misschien is je geheugen underclocked. Vaag :-?
Link naar reactie
Je zou eens in de bios kunnen checken of je geheugen ratio wel op 100% staat. Dat ie standaard op 280?? (bedoel je 180??) draait is ook wel wat vreemd. het is gewoon standaard 166 x mp of 133 x mp. Ik vermoed dat de prestatie van je geheugen wel vooruit gaan wanneer je sync gaat draaien. Vooral op nf2 chipset maakt dit redelijk veel verschil, maar ook op de via variant. De northbridge wordt een stuk minder belast wanneer er sync wordt gedraait.
Link naar reactie
[quote:e5ffd4a5d3="YoupY"]Je zou eens in de bios kunnen checken of je geheugen ratio wel op 100% staat. Dat ie standaard op 280?? (bedoel je 180??) draait is ook wel wat vreemd. het is gewoon standaard 166 x mp of 133 x mp. Ik vermoed dat de prestatie van je geheugen wel vooruit gaan wanneer je sync gaat draaien. Vooral op nf2 chipset maakt dit redelijk veel verschil, maar ook op de via variant. De northbridge wordt een stuk minder belast wanneer er sync wordt gedraait.[/quote:e5ffd4a5d3]FSB : CPU dus 1:1 ;) Misschien zown vage 'Spectrum Spread' optie die aanstaat, die heb ik allemaal op disabled staan. Maar kan zo niet precies uitleggen wat het doet, moet je ff op [url=http://www.rojakpot.com]Rojak Pot[/url] kijken in z'n 'BIOS Optimization Guide' daar kun je de optie(s) wel in terug vinden :)
Link naar reactie
[quote:c2549a7ce3="Razu_Khael"][quote:c2549a7ce3="YoupY"]Je zou eens in de bios kunnen checken of je geheugen ratio wel op 100% staat. Dat ie standaard op 280?? (bedoel je 180??) draait is ook wel wat vreemd. het is gewoon standaard 166 x mp of 133 x mp. Ik vermoed dat de prestatie van je geheugen wel vooruit gaan wanneer je sync gaat draaien. Vooral op nf2 chipset maakt dit redelijk veel verschil, maar ook op de via variant. De northbridge wordt een stuk minder belast wanneer er sync wordt gedraait.[/quote:c2549a7ce3]FSB : CPU dus 1:1 ;) Misschien zown vage 'Spectrum Spread' optie die aanstaat, die heb ik allemaal op disabled staan. Maar kan zo niet precies uitleggen wat het doet, moet je ff op [url=http://www.rojakpot.com]Rojak Pot[/url] kijken in z'n 'BIOS Optimization Guide' daar kun je de optie(s) wel in terug vinden :)[/quote:c2549a7ce3] Mijn BIOS settings: FSB = 133/33 MP = 15 RAM snelheid = 266 Sorry voor de late reactie, ik was gisteren in Sixflags. :D
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...