Ga naar inhoud

aansluiting casefan


Aanbevolen berichten

Ga volgende week 2x stille casefan's (8cm) kopen, waarschijnlijk Zalman. Op hub site zie ik 12V met pakweg 36db en 5.5V met 20db. De 20 DB moet ik dus hebben. Ik zal misschien nog wel een connector hebben op de mobo, maar verder heb ik gewoon de aansluitingen zoals voor de cdrom. Kan iemand in het kort uitleggen hoe het zit ?. Bij mij is het gewoon vastschroeven, troom aan en gaan met die banaan. En waar moet ik nog verder opletten. Dit is stap1 om alle pc's in huis *(nog) stiller te gaan maken.
Link naar reactie
[quote:2bf44850e6="Bosje"]Ga volgende week 2x stille casefan's (8cm) kopen, waarschijnlijk Zalman. Op hub site zie ik 12V met pakweg 36db en 5.5V met 20db. De 20 DB moet ik dus hebben. Ik zal misschien nog wel een connector hebben op de mobo, maar verder heb ik gewoon de aansluitingen zoals voor de cdrom. Kan iemand in het kort uitleggen hoe het zit ?. Bij mij is het gewoon vastschroeven, troom aan en gaan met die banaan. En waar moet ik nog verder opletten. Dit is stap1 om alle pc's in huis *(nog) stiller te gaan maken.[/quote:2bf44850e6] Aannemend dat die fans op de molexen kunnen worden aangesloten, zitten de draadjes waarschijnlijk zo: Rood - zwart - niks - niks. Als je de rood (het stekkertje wat aan de fan vast zit dus) in de laatste niks doet, heb je 5 volt. Maar als het zo op die stie staat, krijg je er dan niet zowiets als een fanmate bij?
Link naar reactie
[quote:e92952672f="Bosje"]Ga volgende week 2x stille casefan's (8cm) kopen, waarschijnlijk Zalman. Op hub site zie ik 12V met pakweg 36db en 5.5V met 20db. De 20 DB moet ik dus hebben. Ik zal misschien nog wel een connector hebben op de mobo, maar verder heb ik gewoon de aansluitingen zoals voor de cdrom. Kan iemand in het kort uitleggen hoe het zit ?. Bij mij is het gewoon vastschroeven, troom aan en gaan met die banaan. En waar moet ik nog verder opletten. Dit is stap1 om alle pc's in huis *(nog) stiller te gaan maken.[/quote:e92952672f] bedoel je deze: http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=30&code=016 (ZM-F1(80mm)) Zo te zien zit er standaard geen fanmate bij en draait hij dan op 12volt en maakt redelijk wat herrie (met redelijke airflow). Met de fanmate kun je hem dan ook op 5.5 volt aansluiten en dan is de fan bijna onhoorbaar. Maar omdat 34 of 36 db toch redelijk veel is, zou ik een goedkopere fan kopen van ongeveer 25db en dan via een schakelaar zorgen dat je tussen de 12 en 7 volt kan wisselen. Dit doe je dan door de 12v draad van de fan (meestal rood, soms ook geel) rechtstreeks naar de fan te laten lopen en de zwarte kabel van de fan met de schakelaar laten wisselen tussen de 5 volt draad van de molex (rood) en de GND van de molex (zwart). Dit lijkt mij een veel goedkopere oplossing. Nog een tip: zaag die gaten achter de fans eruit. Die zorgen voor een suizend geluid. Als je kleine kinderen hebt die hun vinger in de fan kunnen stekken, kun je er een fanguard voor plaatsen die bijna geen weerstand heeft [url=http://www.eynstein.nl/ai/fingerguard.gif]zo'n fanguard dus[/url].
Link naar reactie
[quote:a1a4b674f3="Bosje"]weet een stuk meer; nog een vraagje : heb je dan bij alle casefans zon fanmate nodig of heb je ook gewoon stille casefans ? Welke merken zijn goed en stil ?[/quote:a1a4b674f3] NOu, je kan dus ook die draden verwisselen. Als je dat niet wilt zijn Papst en Silenx fans heel erg stil. De stilste liggen rond de 12 en 9 dB
Link naar reactie
licht in duisterns, begin het dus te snappen. Wordt dus zalman, papst, silenx. Nog andere goede merken in de praktijk ? Kan je een bestaande q-tec voeding op een makkelijke manier stiller maken ? (dat wordt deel-2 van stiller maken) Normaliter ga ik nieuwe voedingen kopen, echter wat hobbyen (tot op zekere hoogte is nooitr weg) kan geen kwaad.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...