Ga naar inhoud

Aansluiting power switch en reset switch


Aanbevolen berichten

Ik heb sedert 2 jaar een HP Vectra VL 420 DT., desktop. Door ruimte problemen heb ik de hardware overgebracht in een midi tower. Alle hardware is aangesloten en werkt, alleen kan ik nergens vinden hoe de powerswitch e.d. draadjes van de kast aan het mobo te bevestigen. Als ik de originele aan/uit knop van de HP gebruikt start de pc goed op, alleen die zitten vast in een grote stekker van 9 draadjes, precies passend op de 9 pinnetjes. Op het mobo kan ik niet meer vinden als aanwijzing dan P48-MX. Wie kan mij helpen ? RJvB
Link naar reactie
Dit is een lastig probleem, maar volgens mij toch niet zo lastig als het lijkt. Ik weet niet hoe de stekker er precies uitziet, er is weinig over te vinden op het web. Maar als je nou eens het volgende probeert: Het is gemakkelijk als je hiervoor met 2 personen bent, en je moet zorgen voor een multimeter (als je die niet zelf hebt kun je hem misschien wel ergens lenen). De stekker heeft op de aansluiting op het moederbord pinnetjes of gaatjes. Je pakt dus de stekker van het bord af en je bekijkt de onderkant. Als het gaatjes zijn dan moet je zorgen voor een paar fijne meetpennen op de meter. Als het pennetjes zijn dan kun je er met iedere meter bij. [color=red:fb6ce2b4e7][size=18:fb6ce2b4e7]Waarschuwing: Zorg ervoor dat de spanning van de onderdelen af is als je eraan begint![/size:fb6ce2b4e7][/color:fb6ce2b4e7] Als nu de tweede persoon de powerswitch indrukt dan moeten er dus op de stekker 2 aansluitingen zijn die doorverbonden worden, waardoor het moederbord een signaal krijgt dat er opgestart kan worden. Daarvoor is het nodig de multimeter in de stand "Ohm" (dus weerstand) te zetten. Als er 2 pennen zijn doorverbonden geeft de meter een stand van 0 Ohm aan. Kijk dus achtereenvolgens alle pennen na, er zijn er twee die verbonden worden als de powerschakelaar bediend wordt. Als je ze hebt gevonden dan zoek je de overeenkomstige aansluitingen op het moederbord op en heb je de plaats van de powerswitch te pakken. De polariteit is niet belangrijk, wel als er een led op aangesloten wordt, want een led werkt met een + en een - Anode en Kathode, maar voor een switch maakt het niet uit. Kijk maar eens wat je hiermee kunt. Als deze operatie je te link is dan is er ook nog een alternatief: Je moet dan een stukje van de isolatie van de kabel lossnijden en kijken welke 2 draden er naar de powerswitch gaan. De kleuren van de draden moet je onthouden en dan aan de zijde van de stekker dezelfde kleuren opzoeken, dan weet je het ook. Groetjes van Jan Willem en laat je hier nog eventjes weten hoe het gaat, want daar ben ik wel benieuwd naar :P
Link naar reactie
Mijn methode is iets minder elegant, maar het heeft voor mij wel altijd gewerkt. Sluit de pc aan op het stopcontact en zet eventueel de aan/uit knop op de voeding aan. Met een schroevedraaier kun je nu telkens twee pinnetjes op het moederbord kortsluiten. Als je de goede gevonden hebt gaat de pc aan, stekkertje erop en klaar. Idem voor de resetknop.
Link naar reactie
Egslim, dit wil ik toch iets in twijfel trekken. Om de reset te testen moet de pc aan staan. Dan horen dus ook de led's te branden. Ga je dan uitproberen en raak je de pinnetjes van de led's (waar dus 5 volt op staat) dan krijg je kortsluiting. Wat ik gewoon zou doen is de draden van de hp kast volgen van bv. de aan/uit switch volgt tot de stekker, dan weet je het. Zo doe je dat ook voor de led's en andere switches.
Link naar reactie
Beste mensen, Ik heb inmiddels van jullie vele goede adviezen gekregen. Ik heb, na lezing van alles, gewoon geprobeerd de power switch te vinden door te proberen op verschillende pinnetjes de reactie te testen. Dat is nu gelukt, aan uit gaat nu goed; wat betreft de led's moet ik nog nagaan wat ik ga doen, sommigen van jullie zeggen dat het geen kwaad kan gewoon te proberen, anderen hebben hun twijfels. Maar ik ben wel al een stuk verder doordat ik nu de pc in ieder geval aan kan zetten. Groeten RJvB
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...