Ga naar inhoud

phase change-koelsysteem


Aanbevolen berichten

Heeft iemand ervaring met deze manier van koelen aangezien het een vrij dure manier van koelen is t.o.v Water-chillen. Mijn ogen gaan namelijk uit naar de Vapochill van Asetek. Er zijn, of ik moet niet goed hebben gezocht, weinig reviews te vinden van dit produkt. Degene die ik heb gezien zijn zwaar indrukwekkend te noemen. Ik zie daarbij wel het nadeel dat je niet je GPU en northbrigde niet mee kan koelen dus daarvoor zou je weer moeten terugvallen op lucht of water... Realiseer me wel dat het hier om een produkt gaat wat gem. budget overschrijdt, maar als ik zo her en der posts lees, geeft de gem. die-hard computerfan behoorlijk wat uit aan zijn PC.
Link naar reactie
Mag ik aannemen dat je al veel ervaring hebt met overclocken. Ervaring met watercooling zal je ook zeker geen kwaad doen. Besef dat deze vorm van koelen niet meer direct voor het nut is maar voor de hobby. Naast de aanschaf van de phasechange moet je ook flink investeren in koeling voor andere componenten en bv. goed overclockbaar (lees: duur) geheugen. De levensduur van je componenten zal waarschijnlijk ook sterk beinvloed worden en je moet rekening houden met mogelijk vervangen van onderdelen die het simpelweg niet aan konden. Check [url=http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?action=find&data%5Bsearchtype%5D=search&data%5Bq%5D=phase+change&data%5Bboolean%5D=AND&data%5Bposter%5D=&data%5Btopicstarter%5D=&data%5Border%5D=relevance&data%5Bage_start%5D=&data%5Bage_end%5D=&data%5Btopicstatus%5D=&data%5Bforums%5D%5B%5D=51&data%5Bsearchtimeout%5D=15&data%5Bsearch%5D=Zoek#hitstart] niet hier[/url] voor meer. (link = stuk)
Link naar reactie
Op het moment heb ik zo'n klein jaartje ervaring met zo'n systeem. Als echt lekker hard wilt gaan is het een geweldig apparaat, maar 't kan natuurlijk altijd nog extremer. Op het moment zijn er nog een beetje 2 merken verkrijgbaar. van Vapochill via de officiele reseller en van nVentiV via Marktplaats, V&A van tweakers enz... [i:41233189d4]Even kort de werking van zo'n machine:[/i:41233189d4] Phase Change zoals de naam al zegt berust op het principe van het veranderen van de toestand van een goedje waardoor je een koelend effect kunt krijgen. Het apparaat bestaat uit 4 delen. Compressor, condensor, capilair en verdamper. En nog wat leidingwerk ertussen. Maar dit zijn de belangrijkste delen. In de compressor wordt een gas rondgepompt. Dit gas gaat naar een condensor waarop een fan staat. Werking komt overeen met de radiator van een waterkoeling. Na de condensor komt een vernauwing (het capilair) Door de vernauwing vind er een drukopbouw van het gas plaats. Doordat het onder hogere druk komt te staan veranderd het kookpunt van het gas, en door de afkoeling ervan blijft er na de condensor gecondenseerd gas over. Dit gas gaat door de capilaire leiding heen en komt dan uiteindelijk in vloeibare vorm bij de verdamper terecht. In de verdamper veranderd de druk van het gas weer naar de normale druk. Daardoor veranderd het kookpunt weer en gaat het vloeibare gas koken. Afhankelijk van met welk gas de compressor gevuld is gebeurd dit met temperaturen tot zo'n -50 graden. Tijdens het koken wordt er warmte aan de omgeving onttrokken. In dit geval bij de cpu dus. Nadat het gas weer in z'n oorspronkelijke staat wordt teruggezogen naar de compressor. Er kunnen diverse soorten gas gebruikt worden. De meest voorkomende zijn r134a, r404a en r507. Deze hebben allemaal verschillende kookpunten. De laatste vapoos zijn gevuld met 404a en de prommies met r507 om de beste prestaties te halen. De lengte van de het capilair heeft verder nog invloed op de load die het systeem maximaal kan opnemen. Waar je vooral goed rekening mee moet houden met zo'n systeem is het isoleren. Als dit niet goed gebeurd komt er condens bij je proc en dat is wel het laatste wat je wilt dat er gebeurd :( Aangezien de condensor uiteindelijk met lucht gekoeld wordt is ook de zomer wat minder dan de winter qua oc prestaties. Als je het een en ander nog extremer wil hebben dan kun je natuurlijk ook nog 2 van deze systemen aan elkaar knopen :P, zodat je nog zwaardere gassen kan condensoren. Zelf vind ik het een geweldige manier van koelen voor 24/7 gebruik. Andere extreme vormen van koeling die je zou kunnen gebuiken zijn droogijs en vloeibare stikstof, maar die maken gebruik van containers waar je constant spul bij moet gooien. Het voordeel is echter wel dat je er beter temps mee haalt dan een standaard phch systeempje. Nog ff wat pics om af te sluiten :D Idle temps op eigen systeem (resized) [url=http://members.home.nl/youpy/temps.jpg][img:41233189d4]http://members.home.nl/youpy/temps_small.jpg[/img:41233189d4][/url] *clickbable* Cascade van Haeg [img:41233189d4]http://members.home.nl/youpy/ufo.jpg[/img:41233189d4] Cascade van DaBit [img:41233189d4]http://members.home.nl/youpy/ufo2.jpg[/img:41233189d4] [offtopic] @ een modje of admin: Damn ik mis de img= tag :X. Ben atm een phpbb-tje aan het verbouwen, waarik deze tags heb toegevoegd. Is een kwestie van 2 bestanden aanpassen. Op verzoek kan ik deze code wel even doorsturen ;) [/offtopic]
Link naar reactie
[quote:587c626a53] Er kunnen diverse soorten gas gebruikt worden. De meest voorkomende zijn r134a, r404a en r507. Deze hebben allemaal verschillende kookpunten. De laatste vapoos zijn gevuld met 404a en de prommies met r507[/quote:587c626a53] Ben geen scheikunde wonder maar het gaat er dus om hoe zwaarder het gas hoe lager het kookpunt?? Is dat dan ook de reden waarom die Prometeia kouder wordt dan de Vapochill? Leuk dat er toch meer mensen zijn die dit ook hebben ontdekt. Phase changing zal nu idd redelijk prijzig zijn maar zal op ten duur toch de plek van waterchillen innemen. Want waterchillen stond paar jaar geleden natuurlijk op dezelfde plek waar phase changing nu staat in de wondere wereld van pc koeling. [quote:587c626a53] Aangezien de condensor uiteindelijk met lucht gekoeld wordt is ook de zomer wat minder dan de winter qua oc prestaties. [/quote:587c626a53] Dit moet niet zo'n groot probleem zijn, "pc-hok" is gekoeld d.m.v. airco, dus kamer is continue 19 gr. C.[/quote]
Link naar reactie
[quote:32ed19da4d="Amaltheus"]Leuk dat er toch meer mensen zijn die dit ook hebben ontdekt. Phase changing zal nu idd redelijk prijzig zijn maar zal op ten duur toch de plek van waterchillen innemen. Want waterchillen stond paar jaar geleden natuurlijk op dezelfde plek waar phase changing nu staat in de wondere wereld van pc koeling.[/quote:32ed19da4d] is de huidige waterchill markt zo groot dan..... of bedoel je daar gewoon waterkoeling mee? ik denk dat P.C. nooit zo groot zal worden als waterkoeling omdat de risico's groter zijn, het werk dat je ervoor moet verrichten, en de prijs een stuk hoger is (en zal blijven)
Link naar reactie
Kan me de tijd nog herrineren dat iemand zijn zijn Pll 333 overclockte en als koeling een eigen gefabriceerde WC set gebruikte.... Kijk P.C. is uiteraard geen prutswerk en neemt grotere risico's met zich mee dan W.C. Maar elke innovatie moet je de tijd gunnen....zo hebben bekende producenten toch ook gezien dat ze niet buiten WC kunnen. Edit: bedoelde uiteraard met waterchillen ook waterkoelen in het algemeen..
Link naar reactie
bij WC is duidelijk een groei waargenomen met producenten en klanten bij phase change zijn er 2 producenten geweest waarvan er nu maar 1 over is.... een produkt als phase change is en zal duur blijven waardoor het geen algemeen goed kan worden kijk hier trouwens eens: http://www.haegkoeling.nl http://www.icecoldcomputing.com/ http://www.phase-change.com/ bij heagkoeling staan dus ook waterchillers, vandaar dat ik maar aannam dat je "normale" waterkoeling bedoelde welke producenten hebben trouwes gezien dat ze niet buiten waterkoeling kunnen? watvoor pc heb je zelf trouwens?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...