Ga naar inhoud

warmte probleem, maar waar?


Aanbevolen berichten

Ik heb al een heleboel keer de processor met koeler geplaatst, maar telkens loopt het systeem na korte tijd vast door koelingsproblemen. De koeler is dan iets warmer dan handwarm. Ik heb ergens gelezen dat dit kan komen doordat de koeler scheef op de core zit, ook al lijkt het dat de koeler er recht op zit. Dit is echter slecht te zien omdat aan alle kanten van de socket onderdelen zitten. Geprobeerd met: Athlon 2200(TbB) met AMD koeler (aluminium met ingezet kopervlak) Athlon 2000(TbB) met AMD koeler (aluminium) Athlon 1700(Pal) met Volcano 7 + SmartcaseFan II (deze cpu is licht beschadigd, de Tbs niet) T725 koelpads Stars *zilverkleurige* koelpasta Ik heb een Abit KG7-Raid. Tips??
Link naar reactie
Tot nu het volgende gedaan: De 2200 nog een paar keer gemonteerd met T725 koelpads. Kwam tot conclusie dat de multiplier van 13.5 niet door het bord ondersteunt wordt. (De voorkeuze is dan "Above x13". Daarom Athlon 2000 XP op het bord gehad (met vaste multiplier x13 [edit] x12.5 [/edit]). Ook nog een van de DIMMs verwijderd, om timing problemen tussen DIMMs uit te sluiten. De resultaten hiervan waren identiek aan de ervaringen met de 2200, binnen een kwartier vast op 100Mhz bus en binnen 2 minuten op 133 Mhz (booten, dan memtest86). Toen met de 2000 een 'expirimentje' gedaan: Een 1100 Watt fohn op enige afstand in de draaiende cpu koeler gemikt. Tot m'n stomme verbazing liep het systeem niet meteen vast: Ik ben niet verder gegaan dan 60 graden, maar het ding draaide gewoon door. De sensor van het moederbord zit *onder* de PCB van de Athlon, het kan haast niet anders dan dat ik de cpu goed gemonteerd heb. Nu denk ik dat of de voeding problemen geeft als ie warm word (vermogensopname is toch afhankelijk van FSB?) of het mobo is niet goed (een geruild bord van Abit) Er zit geen temperatuurbeveiling op dit bord, zoals misschien uit bovenstaande kan worden opgemaakt :) idle temp bij 100Mhz bus 34 graden Vcore 1.62V IO 3.46V 5V lijn 5.12V 12V lijn 12.18V
Link naar reactie
Ik heb de temperatuur uitgelezen in het BIOS menu. De load in de BIOS is afkomstig van het ingedrukt houden van PgDn (om beweging te kunnen zien op het BIOS scherm voor temps en voltages) De tijden 15min@100Mhz en 2min@133Mhz zijn van het draaien van memtest86 3.0 Het beeld van de videokaart blijft staan als ie vastloopt. Twee jaar geleden heb ik een Geforce2 MX 200 zien overlijden omdat ik de refreshrate op 72 Hz ipv 60 Hz had gezet . Het beeld van m'n Geforce2 MX 400 heeft nu geen last van artefacten/storing. Wel komen er soms extra karakters op het scherm(<10) Een 'koude' reboot daarna lukt ook niet. Ik heb een Chieftec van 350W. Deze zat samen met m'n eerste KG7 mobo in de kast toen het mobo kapot ging. Ik heb de voeding voor het kopen van de 2200 doorgemeten met een simpele multimeter, om te kijken of alle spanningen nog goed uit de ATX powerkabel kwamen. Eigenlijk zou ik em belast moeten testen, maar dat kan ik niet zelf. (iig niet zonder tweede mobo). De Chieftec heeft altijd goed gedaan met een 1700 Palomino, qua vermogen zou het geen probleem moeten zijn. Wellicht is er toch iets stuk gegaan in de voeding. Het aankoppelen van m'n XP disks heb ik nog niet aangedurfd.
Link naar reactie
[quote:9949089231="Lionhead"]Bij het plaatsen van een AMD CPU hoef je toch alleen de koelpasta op het kleine rechthoekige gedeelte in het midden van de cpu te plaatsen? Anders heb ik het ook fout![/quote:9949089231] :wink: Daar heb ik me ook tijdje behoorlijk onzeker over gevoeld. "...Hoe dik moet het dan?" "Is dat dure spul nou goed of niet?" M'n Athlon 2000 zit er nu goed op met een thermal pad. Ik weet nu met 80% zekerheid de oorzaak van m'n problemen: Er zit waarschijnlijk te veel pasta onder m'n northbridge koeler, of het is niet goed verdeeld. Ik kan de koeler heel gemakkelijk heen en weer schuiven, zelfs als het bord uit staat (op kamertemperatuur dus). Dat zou goed verklaren waarom ik langer dan paar minuten op de PC Health Status scherm van het BIOS kon bekijken, maar eerst niet langer dan een 2 minuten een memtest kon doen. Dan gaat er veel meer verkeer over die brug :D Nu ik de koeler al een tijdje heen en weer geschoven heb, blijft ie al zes(wow, drie keer zo lang 8) ) minuten stabiel met memtest86 op 133 Mhz FSB. Nou alleen nog beslissen of ik de RMA afdeling van ABit het laat oplossen of dat ik het zelf doe. (De heatsink zit op het mobo met van die inklikkende pluggetjes die niet bedoeld zijn voor hergebruik).
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...