Ga naar inhoud

beginner hulp nodig bij overclocken A64 3200+


Aanbevolen berichten

Hey, jah, jullie zullen vast wel denken " weer zon beginner die een domme vraag stelt". Het zal wel. Ik probeer meer informatie in te winnen over het overclocken van mijn pc en moet google word ik er ook niet echt veel wijzer op. Wat voor systeem heb ik : Processor: A64 3200+ 2.2GHZ Newcastle 512KB L2-cache Motherboard : Asus K8V SE DeLuxe ( VIA K8T800 ) Geheugen : Kingston 2*512 ( Max CAS snelheid 3.0 ( 5.0ns @ 200MHZ) ( 2e Max CAS snelheid 2.5 ( 6.0ns @ 166MHZ) voor de rest wordt de pc gewoon gekoelt door een boxed coolertje. Ik hoop van harte dat een van jullie weet hoe ik stap voor stap kan testen wat het maximaal haalbare is met dit systeem en welke spullen ik eventueel bij moet kopen om hem te overclocken. het is overigens niet de bedoeling van mij om hem op 3.0 GHZ te laten draaien, zo rond de 2.4 a 2.6 GHZ is voor mij nu nog OK. *edit* ik heb een calculator gevonden voor de A64 en een test gedaan .. uit de gegevens kan ik geen wijs .. kheb wel un screen gemaakt. Hartelijk Bedankt Roel
Link naar reactie
Zoveel oc'en gaat je niet lukken, ik zal in mijn uitleg wel aangeven waarom. De processor komt aan zijn snelheid door fsb (front side bus) maal mp (multiplier, vermenigvuldiger). Bij jou dus: 200mhz fsb maal mp van 11 is 2200mhz (kan je het volgen?) Als je wilt overklokken zal je dus of de fsb of de mp moeten verhogen, mp kan niet omdat die gelockt is. Dus je zal op de fsb moeten gaan overklokken. Het nadeel van overklokken op de fsb is dat je het AGP slot en de PCI sloten meeneemt met oc'en zodat deze buiten hun waardes gaan lopen en de apparatuur die erin zit zal dat niet fijn gaan vinden als ze ver omhoog gaan. Er zijn moederborden daarop zijn de sloten gelockt waardoor ze niet meegaan, dit zijn de moederborden met de nforce3-250gb chipset en jij hebt een via K8T800 chipset die ze niet lockt, je zal dus op de fsb maar een klein stukje omhoog kunnen. De snelheid van de pci sloten is standaard 33mhz, dit word gedaan door middel van een divider, bij een fsb van 200 is die divider dus: 200/33= 6. Voor het agp slot geld een waarde van 66 dus 200/66= een divider van 3. Wil jij nu gaan overklokken naar 2500mhz dan krijg je 2500mhz = 228*11 dus dan krijg je een fsb van 228 en de hoogste divider voor de pci is 6. Je krijgt dan dus een pcibus snelheid van: 38 = 228/6 voor het agp slot krijg je: 228/3= 76 mhz wat je videokaart niet fijn zal vinden, ook zal je je geheugen mee naar boven nemen want dat loopt synchroon aan de fsb, dit is echter minder bezwaarlijk want met goed geheugen en flink wat voltage op het geheugen kan het geheugen een eind komen :wink: Edit: Elke overklokker heeft het eens voor de eerste keer gedaan en is dus beginner geweest, het is helemaal niet erg dat je het nog niet allemaal weet hoor en het is dus helemaal niet erg dat je vraagt. Domme vragen zijn er niet, wel dommerikken die niet durven vragen en het vervolgens gaan slopen.
Link naar reactie
Je kan wel een heel klein beetje oc'en, maar het is niet aan te raden met deze chipset. Misschien een ander bordje een idee? Dan verkoop je deze, zat mensen die hem willen hebben. MSI http://www.tweakers.net/pricewatch/82467 Chaintec http://www.tweakers.net/pricewatch/88428 Epox http://www.tweakers.net/pricewatch/82396
Link naar reactie
jammer dat ik net dit mobo gekocht heb zeg .. maarja .. ik denk dat ik deze dan ga verkopen en zon board erin ga zetten waarmee het wel lukt. Een slim idee lijkt me is om ook nog een goede koeler erbij te kopen, ik weet niet welke goed zijn, zouden jullie me misschien daar ook nog advies over kunnen geven? miss krijg ik um dan wel tot de 3GHZ? :roll: :wink: Bedankt, Roel
Link naar reactie
[quote:6721a81dad="Roel_16"]jammer dat ik net dit mobo gekocht heb zeg .. maarja .. ik denk dat ik deze dan ga verkopen en zon board erin ga zetten waarmee het wel lukt. Een slim idee lijkt me is om ook nog een goede koeler erbij te kopen, ik weet niet welke goed zijn, zouden jullie me misschien daar ook nog advies over kunnen geven? miss krijg ik um dan wel tot de 3GHZ? :roll: :wink: Bedankt, [/quote:6721a81dad]Voor 3 GHz heb je toch echt zwaarder geschut nodig, qua geheugen enzo. Wat is je budget voor die koeler?
Link naar reactie
pff, kweet niet, zoveel er nodig is voor een goede/stille koeler .. zo rond de 150 euro is momenteel geen probleem. [quote:abad29d4ef="Interficior"][quote:abad29d4ef="Roel_16"]jammer dat ik net dit mobo gekocht heb zeg .. maarja .. ik denk dat ik deze dan ga verkopen en zon board erin ga zetten waarmee het wel lukt. Een slim idee lijkt me is om ook nog een goede koeler erbij te kopen, ik weet niet welke goed zijn, zouden jullie me misschien daar ook nog advies over kunnen geven? miss krijg ik um dan wel tot de 3GHZ? :roll: :wink: Bedankt, [/quote:abad29d4ef]Voor 3 GHz heb je toch echt zwaarder geschut nodig, qua geheugen enzo. Wat is je budget voor die koeler?[/quote:abad29d4ef]
Link naar reactie
[quote:240aa757a3="Roel_16"]pff, kweet niet, zoveel er nodig is voor een goede/stille koeler .. zo rond de 150 euro is momenteel geen probleem. [quote:240aa757a3="Interficior"][quote:240aa757a3="Roel_16"]jammer dat ik net dit mobo gekocht heb zeg .. maarja .. ik denk dat ik deze dan ga verkopen en zon board erin ga zetten waarmee het wel lukt. Een slim idee lijkt me is om ook nog een goede koeler erbij te kopen, ik weet niet welke goed zijn, zouden jullie me misschien daar ook nog advies over kunnen geven? miss krijg ik um dan wel tot de 3GHZ? :roll: :wink: Bedankt, [/quote:240aa757a3]Voor 3 GHz heb je toch echt zwaarder geschut nodig, qua geheugen enzo. Wat is je budget voor die koeler?[/quote:240aa757a3][/quote:240aa757a3] Voor 150 kan je mooi een Watercoolingssetje kopen... Maar misschien is zwaar overdreven omdat je toch niet kan komen. Misschein is dan zo'n Hyper 6 van Coolermaster beter, en nog wat fannetjes. OVerklokken ligt aan heel veel factoren
Link naar reactie
3GHZ is veel, denk niet dat je dat met een koeler van 150 euro red, of je moet een hele goede stepping hebben waar je niet zo'n hoge vcore doorheen hoeft te jagen en flink wat geluk, ook je geheugen moet goed genoeg zijn. (Kingston hyperX, OCZ, Mushkin) en dan flink veel vdimm erdoorheen. Je moet een fsb van zo'n 270mhz halen en dat is behoorlijk pittig. Waterkoeling is waarschijnlijk ook geen overbodige luxe. edit1 @Interficior, op zo'n hoge front side bus is het niet alleen belangrijk de cpu te koelen, ook de northbridge is geen overbodige luxe. edit2: 270mhz = 540 voor het geheugen, maal 8 kom je uit op pc4320 geheugen, dat is er niet dus het word dan toch iets van pc3700 met strakke timings of pc4000 met iets lossere timings, pc4500 kan ook nog maar dat draait bijna allemaal op cas3 (met meer voltage kan het op 270fsb ook wel iets strakker met wat geluk.)
Link naar reactie
even een aanvulling op pcguy. Het oc-en van een a64 zit een klein beetje anders in elkaar dan het oc-en van een intel of k7 proc. Dit komt voornamelijk door de onboard memcontroller. Zoals je al zei hebben we met de htt (vroeger fsb) te maken, maar deze stuurt 2 verschillende bussen aan waar je rekening mee dient te houden. De eerste bus is de mem bus. Je kan deviders gebruiken op deze bus om je mem later te laten draaien dan je htt snelheid. In de bios zijn geloof ik een 133, 150, 166, 183 en een 200 devider beschikbaar. Het rare van A64 is dat deze niet meteen de memsnelheid bepalen. De devider van je mem is afhankelijk van de devider en de gekozen multi. mem op 166 en 10 multi geeft cpu / 11 als memsnelheid mem op 166 en 9 multi geeft cpu / 10 als memsnelheid (uit m'n hoofd zo, draai zelf sync dus weet de getalletjes niet precies meer ;)) De andere bus waar je rekening mee moet houden is de LDT bus. deze loopt tussen de chipset en de proc en is afhankelijk van de HTT. In de bios is er een multi voor beschikbaar. Het maximum van deze bus is zo'n 800 mhz maar kan nog wel wat geoc-ed worden. Om in ieder geval niet tegen deze bus op te lopen kun je de LDT multie op 2x of 3x zetten zodat je daar weinig last van hebt. De snelheid van deze bus heeft niet erg veel invloed op de performance van je systeem. Daarnaast zijn ook de timings van het mem nog van belang. Hoe lager de latencies hoe beter de prestaties... CodeRed van XS heeft een mooi programmatje hiervoor gemaakt zodat je ze in windows in kan stellen :D. Meer info hier : http://www.xtremesystems.org/forums...5345#post505345 Dit werkt een beetje hetzelfde als clockgen. Erg gemakkelijk te gebruiken dus :D
Link naar reactie
[quote:2e05861f7a]In de bios zijn geloof ik een 133, 150, 166, 183 en een 200 devider beschikbaar.[/quote:2e05861f7a] Volgens mij zijn het dividers voor 100, 133, 166 en 200MHz. De kloksnelheid van een A64 wordt bepaalt door een basisklok van 200MHz te vermenigvuldigen met de CPU multiplier. Die laatste is kun je niet zelf instellen. Om over te klokken moet de basisklok dus omhoog. Die basisklok bepaalt ook de LDT/HTT kloksnelheid. Die is basisklok maal de HTT multiplier. Deze multiplier kun je wel zelf instellen. Om te zorgen dat de HTT verbinding niet de beperkende factor wordt kun je de multiplier het beste zó instellen dat de kloksnelheid onder de 800MHz blijft. Tot slot de geheugensnelheid. Die bereken je door de kloksnelheid van de CPU te delen door een divider. Dus hogere CPU snelheid betekent sneller geheugen. Als je geheugen dat niet aankan is dat geen ramp. A64 ondersteunt ook 333MHz geheugen en trager. Voor elk type geheugen heeft de CPU een geschikte divider. Die divider is steeds een geheel getal. Voor een 2,2GHz CPU geldt: DDR400 -> 11 -> 400MHz DDR333 -> 14 -> 314MHz DDR266 -> 17 -> 259MHz DDR200 -> 22 -> 200MHz Laat je diezelfde CPU op 3GHz werken dan geeft de DDR333 instelling dus 3000/14 = 214MHz -> 428MHz effectief. Dat is heel goed te doen met kwaliteits geheugen.
Link naar reactie
hey, allemaal erg bedankt voor jullie reacties. ik ben veel wijzer geworden :) maar in de tussentijd heb ik een beetje zitten pielen in mijn bios en heb mijn pc tot een ( voor mij ) best goede performance gekregen. momenteel draai ik mijn A64 3200+ @ 2.42GHZ. ik heb mijn CPU FSB Frequenty in de bios verhoogd van 200 naar 220MHZ en de temperaturen van de CPU en Mobo zijn goed. +- 38 Graden. verder kwam ik in mijn bios nog een aantal andere settings tegen. CPU FSB Frequenty [200MHZ-300MHZ] setting nu = 220MHZ CPU Voltage Adjust [Standard - +0.2V ] '' = standard DDR Voltage [2.6V - 2.8V ] '' = 2.6V APG Voltage [2.5 - 2.7 V] '' '' = 2.5V V-Link Voltage [2.5V - 2.6V] '' = 2.5V Performance Mode [Standard-Turbo] '' = Standard mocht de pc vast lopen of als de pc < 50 graden blijft, welke opties kan in dan eventueel veranderen om mijn pc weer goed te laten lopen of om eventueel nog meer te overclocken?
Link naar reactie
jah, blijkbaar.. mijn Ati 9600XT 128mb is nu 42 graden. ik weet niet wat zijn max is, kheb hem toenstraks even met de AtiTool de max core en max mem gemeten.. standaard is de core 500 .. bij een core van 540 was hij 51 graden met nog steeds geen fouten.. :lol: maargoed daar gaat het nu niet over. is de vcore hetzelfde als de v-link? [edit] tijdens doom 3 werd de cpu 49 graden.. tot hoever kan ie maximaal?
Link naar reactie
Vcore en Vlink zijn 2 verschillende dingen. Het Vlink Voltage bestaat alleen op een K8T800 chipset. Dit is het voltage van de bus tussen de nb en sb. Vcore is alleen voor de proc. 50 Graden is nog best wel netjes met dit weer. De meeste cpu's kunnen wel tot een graadje of 70-80 gaan. Wordt het nog warmer dan schakelt het mobo je pc automatisch uit al beveiliging
Link naar reactie
hey, ja gisteravond liep ik @ 2.63 MHZ. de temperatuur van mijn CPU na een potje doom 3 lag ongeveer rond de 54 graden , EN TOEN STOND MIJN PC AL EEN DAG AAN. Plotseling rebootte hij. even terug gezet naar een fsb van 220mhz nu dus op 2.47MHZ de cpu voltage van 1.5v naar 1.6v gedaan en de ddr voltage van 2.5 naar 2.7 gezet :) nu ga ik ffe de stabiliteit testen.. enig idee wat een goed progje daarvoor is? :wink:
Link naar reactie
oei, ik denk dat ik mijn limiet bereikt heb. op 2.55GHZ slaat mijn beeldscherm af net nadat ik mijn save game in doom 3 geladen heb. Maar de PC slaat niet af! de temperaturen zijn tussen 45-55 graden van me CPU. van het mobo tussen de 30-40 graden. betekent dit nou dat ik miss het volt omhoog moet doen of is dit gewoon het limiet? bedankt
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...