Ga naar inhoud

Reboot problemen QDI KuDoZ 7X mobo


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik doe dit voor een kennis van me. Ze heeft een QDI KuDoZ 7X mobo met daarop een AMD 2800 processor. Een 450 watt Q-tech voeding en 512 mb geheugen. Met memtest hebben we het geheugen al gecontroleerd en dat geeft geen fouten, dus we gaan er ook maar vanuit dat daar het probleem niet zit. Wat is het probleem. De computer start spontaan op na zeg even 5 minuten en zonder noemenswaardige bewerkingen erop. Tenzij je msn opstarten een echte cpu belasting vind. Ze heeft met het programma AIDA gekeken wat de cpu temp was, en die gaf 40 graden aan. Maar als je in het bios kijkt staat daar dat het ding rond de 75 graden is, onbelast. Ze heeft in dat bios een cpu beveiliging zitten en die staat op 80 graden, en natuurlijk heb je dat zo berijkt als je cpu constant rond de 70/75 graden ligt. Inmiddels is er een zwaardere cooler opgegaan, merk Spire. We hadden nog een losse fan liggen van een zalman cooler en die er bovenop geplaatst, cooler op cooler dus. Aan de voorkant van de kast zit een grote intakefan, en achter één die de warme lucht eruit gooit. Maar ondanks al die coolers blijft hij rond de 70 graden schommelen. Nu is mijn vraag, wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn? Thx.
Link naar reactie
welke sensor wordt er uitgelezen door software anders dan het BIOS? Het BIOS kijkt naar de ingebouwerde diode en dat is dan ook de enige juiste waarde. Wanneer je de sensor onder de cpu maar laag genoeg houd zal hij ook een veel lagere temp. aangeven dan de werkelijke en zo val je aardig door de mand. En spontaan rebooten heeft niets te maken met wakeup via LAN want dat werkt alleen als het syseem uit staat en als de cpu zo warm is als de pc uit staat heb je pas een scht probleem. Een instabiel moederbord kan het echter wel wezen maar daar kom je alleen achter door hem te ontmantelen en met steeds meer onderdelen weer op te bouwen de kans is groot dat het probleem dan valt te herlijden maar kijk eerst ens waar het verschil in de gemeten temp. vandaan komt!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...