Ga naar inhoud

Instabiel systeem


Aanbevolen berichten

Ik heb sinds een week een instabiel systeem; dwz spontane reboots en crashes. Het moederbord maakt in dat geval een soort sirene geluid.Ik heb ff een screenshot gemaakt van MBM: [img:657a9ce28f]http://www.geocities.com/thoomasz2003/ScreenShot021.jpg[/img:657a9ce28f] Zou het aan de voeding kunnen liggen;het is een I-cute voeding 300Watt. Is die 3,3 voltlijn niet te laag? Systeem: Athlonxp 2000 Epox 8rda3g Maxtor 80 gig nvidia Gforce TI 4200 512 MB RAM Kingston
Link naar reactie
Idd lijken je voltages me een beetje laag, (nieuwe voeding inderdaad)maar ook vond ik je moederbord temperatuur een beetje aan de hoge kant, CPU temperatuur is ook aan de hoge kant voor een P4 maar dat kan nog wel. Ik zou je in elk geval aanraden om op een voeding niet te veel te besparen want vaak ben je dan achteraf alleen maar slechter af als hij na een korte tijd al kapot is. Heb daar op een ander forum vreselijke verhalen over gelezen. :o In ieder geval succes ermee!
Link naar reactie
Vooral die 3.3V ziet er niet goed uit. Hier komt je probleem denk ik ook uit voort. Als ik me niet vergis komt het votlage van het geheugen van dat bord van de 3.3 af en als ie zo laag is dan kan dat wel eens problemen gaan geven. Ook de case temps zijn wat aan de hoge kant. Een paar extra fans met de zomer kunnen dat wel oplossen, maar om meteen naar waterkoeling over te schakelen is wel wat overdreven ;) Die spanningen van de -5 en -12V zijn tegenwoordig niet meer van belang. Deze werden geloof ik nog gebruikt op oude AT borden, maar niet meer sinds het gebruik van ATX. Waar je echter ook rekening mee moet houden is dat het ook best wel eens een sensor fout kan zijn dat de 3.3V zo laag wordt weergegeven. Als dit de daadwerkelijke waarde zou zijn, dan zou je sys waarschijnlijk nog maar net willen starten, aangezien er ook nog onderdelen zijn die de 3.3V nodig hebben. Je zou dat voltage dan ook eens moeten nameten met een multimetertje :9 die 3.3V kan je vinden op de oranje draad van de ATX stekker. Er zitten er 2 langs elkaar aan het uiteinde van de ATX stekker. Op de molex stekkers kun je de 12V en 5V controleren. Deze waardes zullen echter niet precies hetzelfde zijn als wat je mobo weergeeft. Het mobo maakt gebruik van de sensoren op het bord en over het bord is altijd wel een beetje spanningsverlies...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...