Ga naar inhoud

Warm Warm en nog eens warm


Aanbevolen berichten

Ik heb een paar vraagjes 1. Hoort een Intel P4-C 3Ghz processor een FSB van 200 MHz te hebben ? 2. Wat is het standaard voltage van de core 3. Is het normaal dat de tempratuur oploopt tot +/- 55 graden 4. Hoe kan ik hem zonder een andere koeler te kopen koeler maken. Alvast bedankt Sys: -Intel P4-C 3Ghz -Gigabyte 8KNXP -2x 512 Mb -2x160Gb 1x 80 Gb =400Gb -Ati Radeon 9800 pro 128Mb (Sapphire)
Link naar reactie
[quote:af17d5ed5c="vdkleijn"]Ik heb een paar vraagjes 1. Hoort een Intel P4-C 3Ghz processor een FSB van 200 MHz te hebben ? 2. Wat is het standaard voltage van de cor 3. Is het normaal dat de tempratuur oploopt tot +/- 55 graden 4. Hoe kan ik hem zonder een andere koeler te kopen koeler maken [/quote:af17d5ed5c] vraag 1 = dat is 4x200 =800 dat klopt vraag 2= als goed is standaart 1.500 of 1.550 volt vraag 3= het kan niet kwaad die temp van je cpu wand ieder moederbordt meet het anders kan beste zijn als je het op een ander merk moederbordt zet dat hij niet zo warm lijkt maar die temp kan niet kwaat als hij maar niet boven de 65c gaat vraag 4= je kan meer fans in je case zetten zo dat er meer koel lucht in kan en beter de warm lucht uit kan of een beter cpu koel blok er op zetten dat kan ook helpen maar het hoef niet
Link naar reactie
Je CPU voltage staat als het goed is ook gewoon in je bios, anders kun je het ook met [url=http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1]Everest[/url] bekijken. Temp is goed, die sensoren zijn trouwens nooit heel precies, dus de werkelijke temperatuur kan heel anders zijn. Als je een koelere proc wilt hebben moet je of je airflow of je koeler verbeteren. Airflow verbeter je, door voorin een intake fan te plaatsen en achterin/bovenin outtake. Bedenkt dat een grotere fan makkelijker meer warmte verplaatst dan een kleinere variant en ook vaak stiller is. Je kunt ook je CPU koeler vervangen door een betere, of je CPU blok gaan [url=http://www.casejunkies.com/index.php?upn=010001&hl_id=234]lappen[/url], maar dat is meer iets voor de die-hard overklokkers
Link naar reactie
kast open? ik heb juist geleerd (op dit forum), dat een open kast de airflow volledig om zeep helpt en dus de koeling ook. Er komt geen verse wind meer aangewaaid en de cpu verwarmt eerst zijn omgeving en dan zichzelf?!? met gesloten kast blijft mijn p4 net 47 a 50 graden, met open kast springt ie zelfs onbelast al over de 55
Link naar reactie
[quote:3b576cb5ae]Er komt geen verse wind meer aangewaaid en de cpu verwarmt eerst zijn omgeving en dan zichzelf?!? [/quote:3b576cb5ae] Als er geen luchtstroom{voor de Engelstaligen onder ons, 'Airflow'} meer is, dan wordt de warmte niet meer afgevoerd. Hoe sneller de luchtstroom, hoe beter de koeling {tot een maximale grens}. Kijk maar naar je geschakelde voeding. Deze wordt geforceerd gekoeld door versneld lucht aan en af te voeren. Zou je nu de voeding openschroeven, dan zouden de {transistoren{koelprofielen} veel te warm worden. De warmte zou dan op een natuurlijke manier opstijgen, waardoor de koelprofielen te warm worden. Dus dit moet geforceerd gebeuren. Of je moet de koelprofielen zo groot maken en extern plaatsen, dat bij een natuurlijk warmteafvoer, het koelblok de temperatuur binnen de perken houdt. Het nadeel is echter wel, dat men zich richt op de {schakel}transistoren, maar eigenlijk de elco's over het hoofd ziet die bij een passieve koeling ook erg warm worden. En dan met name bij een hoge belasting. Dus zo gunstig is een passieve stille voeding niet. Het is alleen muisstil. Kijk ook maar naar een bromfiets. Als deze stilstaat, wordt de cilinder ongelooflijk heet. En rijdt de brommer weer, dan zorgt de versnelde luchtstroom langs de koelvinnen op de cilinder voor de afkoeling en de cillinder koelt weer af. En dan moet je natuurlijk ook rekening houden met de omgevingstemperatuur. Een open kast is zeker niet aan te raden. Het enige wat er van profiteert is de voeding. Die hoeft minder opgehoopte interne warmte af te voeren. Een voeding is in dit geval een opzichzelfstaande behuizing met een eigen geforceerde koeling. In feite is het helemaal niet zo gunstig om een voeding in een PC te plaatsen. Het enige voordeel is, dat de voeding de opgehoopte warmte in de PC behuizing mee naar buiten zuigt. Dat is ook de enige reden dat de huidige PC's vaak zonder Casefans kunnen werken. Vaak wordt de PC zonder casefan te warm wanneer er een stille voeding in gezet wordt, die weinig lucht verplaatst. Of de fan van de voeding begint te hard te draaien {tempgeregeld}, omdat de temperatuur te hoog oploopt in de PC-behuizing. Door deze verhoogde omgevingstemperatuur wordt de voeding intern warmer en de tempgestuurde fan gaat automatisch harder draaien. Dus een stille casefan kan ook nog eens voor een stillere voeding zorgen. Het één tikt het ander aan. Wil je een open kast goed geforceerd koelen, dan kun je een tafelventilator gebruiken en deze schuin richting de open kast plaatsen. dat werkt ook uitstekend. Dat bij sommigen een open kast beter werkt, komt alleen maar omdat bij een gesloten kast de warme lucht zo opgewarmd en opgehoopt is, dat een open kast met een natuurlijke warmteafvoer dan een beter resultaat laat zien. Dit zegt echter alleen maar wat over de matige interne luchtstroom en warmteafvoer van de PC. Kees
Link naar reactie
Je zou de voltage kunnen verlagen van 1,55 volt naar 1,50 volt of 1,45 volt mits je processor dan nog goed kan rekenen. Hierdoor wordt je processor al snel een paar graden koeler van. Omdat ik nu nog wacht op mijn waterkoeling onderdelen moest ik mijn AMD 2700+ op 1,67Ghz laten lopen. Als ik het voltage op standaard 1,65 volt laat, wordt de processor 57 graden idle, en met 1,5 volt maar 40 graden (heb er nu een hele slechte luchtkoeler op zitten, is helemaal niet bedoelt voor mijn processor snelheid :) ).
Link naar reactie
Extra casefans plaatsen gaat niet lukken want ik heb er al vier in zitten. En ik heb zelf een beugel gemaakt met daaraan een fan die over mijn cpu cooler blaast, dat scheelt 5 graden. Als ik de Super Performace modes van mijn computer aan zet, presteert hij zeer hoog met iets van 7000 megaflops (volgens SiSoft) (ik weet niet of dat goed is) Nu haalt hij zo'n 6500 megaflops.
Link naar reactie
[quote:507050796f="NoepZor"]Ik heb met een open kast lagere temps dan met een gesloten, de warme lucht kan dan makkelijker er uit, je buffer is veel groter, aangezien je de lucht uit de hele kamer gebruikt, bij een gesloten case komt de lucht eerst langs je harde schijven en dergelijke.[/quote:507050796f] De warme lucht gaat er dan juist minder makkelijk uit bij een open kast. Koude lucht wordt pas aangevoerd, wanneer de warme lucht afgevoerd wordt. De warme lucht stijgt op en zuigt koude lucht weer aan. Dit proces gaat veel langzamer dan wanneer je geforceerd koelt. Je brengt met geforceerde koeling versneld een luchtstroom langs de onderdelen. {Chipset, processorkoeler en HD}. Plus dat de warme lucht ook nog eens veel sneller afgevoerd wordt en natuurlijk koele lucht weer aanvoert. Bij een versnelde luchtstroom wordt de warmte van de onderdelen ook versneld afgegeven aan de lucht. De buffer van de kamer waarjij het over hebt, is juist goter met een geforceerde koeling. Jij hebt het nu over passieve koeling. Dus je maakt gebruik van de natuurlijk opstijgende warme lucht. Echter voert deze opstijgende warme lucht alleen maar de warmte af en koelt de onderdelen nauwelijks. Daarnaast zijn de kleine koelichamen te klein om als passieve koelprofielen te dienen. Het kan wel, maar met een versnelde luchtstroom worden deze profielen veel beter gekoeld. Zou je de behuizing van je voeding losschroeven en de fan verwijderen, dan stijgt de warme lucht langzaam op, maar de componenten worden niet gekoeld. Met als gevolg dat je binnen een paar minuten een defecte voeding hebt. Voor een PC geld dit proces exact hetzelfde. Dat jouw PC beter koelt door de kast open te zetten, zegt alleen maar wat over de slechte luchtstroom en de warmte die afgevoerd wordt van jouw PC. Geforceerde koeling werkt altijd beter dan passieve koeling. Als je passieve koeling goed wil laten werken, heb je veel groter koelprofielen nodig, zoals bij een Fanloze voeding, of een passieve videokaart koeler. Daarom zijn deze koelprofielen ook veel groter. Met geforceerde koeling heb je veel kleiner koelprofielen nodig, omdat de versnelde luchtstroom veel warmte opneemt en afvoert. [quote:507050796f]bij een gesloten case komt de lucht eerst langs je harde schijven en dergelijke.[/quote:507050796f] Ja, maar wel geforceerd. En vergeet niet, dat bij een open kast de warme lucht onder je harde schijf blijft zitten. Bijvoorbeeld in de holte van de HD waar de spindelmotor zit {Mits de motor/chipset naar beneden geplaatst is}. Door de natuurlijk warmteafvoer blijft de warme lucht zich onder de schijf bevinden en stroomt langzaam naar boven. Met geforceerde koeling haal je de opgehoopt warme lucht ook weg. daarom is een "airflow" ook zo belangrijk en het liefst versneld. De chipset is als passieve koeler ook slecht opgesteld. Juist doordat een chipset gekanteld opgesteld is, wordt de warme lucht door passieve koeling slechter afgevoerd. de koelprofielen zitten elkaar juist in de weg als de warmte op wil stijgen Deze chipset koelprofiel is zo opgesteld dat hij prima functioneert bij een geforceerde koeling {airflow}, maar matig als passieve koeler. Dan zou je hem met de koelprofielen naar boven moeten plaatsen Kees
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:1b92fe423c="sander16v"]kast open? ik heb juist geleerd (op dit forum), dat een open kast de airflow volledig om zeep helpt en dus de koeling ook. Er komt geen verse wind meer aangewaaid en de cpu verwarmt eerst zijn omgeving en dan zichzelf?!? met gesloten kast blijft mijn p4 net 47 a 50 graden, met open kast springt ie zelfs onbelast al over de 55[/quote:1b92fe423c] Dit lijkt mij gewoon BULLSHIT. Op mijn processor, in de voeding en op mijn grafische kaart zit een ventilator (of "fan" zoals je wilt). Deze zorgen voor verkoeling juist omdat de warme lucht (vanwege de open kast) ontbreekt.
Link naar reactie
[quote:f0c328477f="Mac"][quote:f0c328477f="sander16v"]kast open? ik heb juist geleerd (op dit forum), dat een open kast de airflow volledig om zeep helpt en dus de koeling ook. Er komt geen verse wind meer aangewaaid en de cpu verwarmt eerst zijn omgeving en dan zichzelf?!? met gesloten kast blijft mijn p4 net 47 a 50 graden, met open kast springt ie zelfs onbelast al over de 55[/quote:f0c328477f] Dit lijkt mij gewoon BULLSHIT. Op mijn processor, in de voeding en op mijn grafische kaart zit een ventilator (of "fan" zoals je wilt). Deze zorgen voor verkoeling juist omdat de warme lucht (vanwege de open kast) ontbreekt.[/quote:f0c328477f] Kan best kloppen hoor, ik heb zoiets ook wel eens gelezen.
Link naar reactie
Ligt er maar net aan, hoe goed de koeling is. Bij mij gaat de temperatuur omhoog als de kast open is. Goed geplaatste fans zorgen voor toevoer van koude lucht. Bij een open kast kan de warme lucht blijven hangen. Als je geen of onvoldoende kastkoeling hebt, zal de temperatuur natuurlijk wel lager zijn, bij een open kast.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...