Ga naar inhoud

Hitte processor Intel en AMD


Aanbevolen berichten

De warmst lopende AMD CPU is waarschijnlijk de Palomino AXP 2100+. Moderne AXP CPU's (T-bred en Barton) produceren minder warmte. A64 is vrij koel. P4 Northwood en vooral Prescott produceren de meeste warmte, het probleem is voor P4 zelfs zo groot dat nieuwere P4 modellen gecancelled zijn.
Link naar reactie
[quote:43fcd222c3="egslim"]De warmst lopende AMD CPU is waarschijnlijk de Palomino AXP 2100+. Moderne AXP CPU's (T-bred en Barton) produceren minder warmte. A64 is vrij koel. [/quote:43fcd222c3] Athlon 1400 Thunderbird 72,0W Athlon XP2100+ Palomino 72,0W Athlon XP3200+ Barton 76,8W Pentium4 3,0 Northwood 81,9W Pentium4 2,8E Prescott 89W
Link naar reactie
[quote:fe165f1979="ERazer"] [quote:fe165f1979="egslim"] De warmst lopende AMD CPU is waarschijnlijk de Palomino AXP 2100+. Moderne AXP CPU's (T-bred en Barton) produceren minder warmte. A64 is vrij koel. [/quote:fe165f1979] Athlon 1400 Thunderbird 72,0W Athlon XP2100+ Palomino 72,0W Athlon XP3200+ Barton 76,8W Pentium4 3,0 Northwood 81,9W Pentium4 2,8E Prescott 89W [/quote:fe165f1979] And your point is? :P
Link naar reactie
Dat ik moet oppassen met nummers uit m'n hoofd vergelijken. ;) Overigens kloppen die gegevens niet zoals je ze bedoelt. Van de Intel CPU's geef je de TDP's, van de Athlon XP's het maximaal vermogen. Intels TDP is níet het maximaal vermogen. TDP is het vermogen dat de CPU koeling volgens Intel moet kunnen afvoeren. Daarmee negeren ze uitschieters naar boven, de CPU kan daarvoor compenseren door zichzelf automatisch terug te klokken. Het werkelijke maximale vermogen van de snelste P4 CPU's ligt tussen de 100 en 120W.
Link naar reactie
[quote:9ddb6f8644="PeaceFrog"]Hoe warm wordt jullie pcu? Ik heb een p4 2 ghz en die komt over t algemeen niet boven de 30 graden en blijft koeler dan het mobo :-? [/quote:9ddb6f8644] Je sensor is brak - zoals overigens die van de meeste desktop borden. Ik heb eens een bord gehad dat een CPU temp van 13 graden rapporteerde. :roll: Weet niet of het waar is, maar ik heb gehoord dat ASUS eens een goed werkende sensor heeft geïnstalleerd. Het gevolg daarvan was dat ze allemaal klachten kregen van mensen die vonden dat hun CPU veel te warm werd - en ze gaven daar het moederbord de schuld van. Met andere woorden, door al die mensen die geobsedeerd zijn door CPU temps is het voor de moederbordfabrikanten gewoon ongewenst om goede temp sensors te gebruiken.
Link naar reactie
[quote:3d21b7c6a2]en dan krijgen ze van AMD en Intel op de donder omdat alle CPU's doorbranden, terwijl ze dachten dat de temp gewoon goed was[/quote:3d21b7c6a2] CPU's lopen veel eerder vast dan dat ze doorbranden. Dat vastlopen is juist een waarschuwingsmechanisme om tegen doorbranden te beschermen. [quote:3d21b7c6a2]welliswaar off topic; maar als die sensor die de temperatuur meet al niet goed werkt; hoe betrouwbaar zijn de andere sensoren (voltages bv?) dan?[/quote:3d21b7c6a2] Veel betrouwbaarder, denk ik. Het maakt in feite niets uit hoe warm je CPU is, zolang hij maar niet vastloopt. Tussen de 30 en 60 graden is in elk geval goed, maar het voltage moet veel nauwkeuriger zijn. Anders loopt de CPU vast of is-ie binnen een paar weken/maanden/jaren kapot. Hetzelfde geldt voor de andere chips. In ieder geval heb ik met voltagesensoren nog nooit zulke enorme onzinwaarden meegemaakt als met tempsensoren.
Link naar reactie
[quote:eb6c176f28="PCMASTER086"]De beste tempsensor is gewoon je hand: ff aan het koelblok voelen... :lol:[/quote:eb6c176f28] Dat werkt niet goed. Stop een stukje isolatiemateriaal tussen de CPU en het koelblok, dan verbrand je CPU, terwijl het koelblok koel blijft aanvoelen. Dit voorbeeld is natuurlijk overdreven, maar het principe is wel een probleem.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...