Ga naar inhoud

Nostalgie ophalen


Aanbevolen berichten

[quote:3e89f3acb3="turbo-pascal"][quote:3e89f3acb3="The_Dude"]Das pas oldschool tweaking dan! Ben nu aan het kloten met oude pc's en ik ben benieuwd hoeveel max. harddisk een 286 en hoeveel een 486 kan lezen. Kan iemand dat zo uit z'n hoofd zeggen? Ik kreeg op mijn Compaq Prolinea 466 (486 DX2 66) geen 80 MHz aan de gang. Misschien moet ik hiervoor nog jumpers omzetten ofzo. Hoe kom je in de bios van zo'n ding? (del werkt niet, en er is geen melding)[/quote:3e89f3acb3] Moet je de orginele hd voor hebben, en niet met de partities hebben gekloot. Want op die hd staat de bios, jaja, ,er is wel een onboardbios zegmaar, maar die doet alles zelf, dus daar kan je niet inkomen... Je moet op F10 drukken tijdens boot, en anders ff googlen...[/quote:3e89f3acb3] Dit kan ook zonder de originele hd. zolang er maar een hd in het ding zit zou het met F10 mogelijk moeten zijn om in het bios te komen. Maar in dit bios kun je geen snelheden instellen, zie hiervoor de post van micky.g
Link naar reactie
  • Reacties 205
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Allright, ga ik proberen. Dat van die HD bios gaat niet altijd op. Zowel mijn 286's als 486's heb ik gewoon kunnen formatteren zonder problemen van een bios die weg was. Hoe zit het met de geluidskaarten? Ik heb in de beide Prolinea's (486 DX2 66 en P1 75) een geluidskaart. Moest je onder dos ook audio drivers installeren? De games zien wel een soundblaster, maar ik krijg geen geluid door mijn koptelefoons.
Link naar reactie
//Hoe zit het met de geluidskaarten? Als je je geluidskaart werkend onder DOS wilt krijgen, zoek dan op het internet (driverguide.com bv.) naar DOS drivers voor die geluidskaart. Als je niet weet wat je geluidskaart voor een soort/merk is, haal 'm uit de pc en kijk naar codes/getallen/namen op chips op de geluidskaart zelf, meestal kom je daar al vrij ver mee.
Link naar reactie
Ik heb de kaart er al uit gehaald, en weet ook welke geluidschip het is. Ik kan echter op de verschillende driver sites alleen win 3.1, 95, 98 enz drivers vinden. Beetje jammer. Wat ik vreemd vind is dat er op mijn beide prolinea's (486 en pentium 75) al ps/2 aansluitingen zitten voor tobo en muis. Je zou verwachten dat er op die dingen alleen tobo met zo'n grote plug en muis op com1 zit.
Link naar reactie
[quote:a0a09753d9="The_Dude"]Ik heb de kaart er al uit gehaald, en weet ook welke geluidschip het is.[/quote:a0a09753d9] Welke kaart betreft het? Is het een Sound Blaster? Welke CT nummer? [quote:a0a09753d9="The_Dude"]Wat ik vreemd vind is dat er op mijn beide prolinea's (486 en pentium 75) al ps/2 aansluitingen zitten voor tobo en muis.[/quote:a0a09753d9] Is niet vreemd. De PS/2 bus bestaat al vrij lang. Is ook wel handig, dan kan je huidige "moderne" spullen gebruiken.
Link naar reactie
In de 486 zit een vorm van soundblaster. De chip is iig een ESS ES1868f en ik heb drivers voor alle windows versies, niet voor dos echter. (nee, ook niet op driver guide :)) Ik heb de 1868 drivers voor dos maar geinstalleert, alleen ondanks dat de spellen de kaart nu herkennen krijg ik nog geen audio door de koptelefoon. Moeten er actieve speakers op ofzo? Pff. Ouwe zooi..
Link naar reactie
/The_Dude: Ouwe zooi bestaat niet qua computers :evil: Misschien is je koptelefoon wel ouwe zooi :P (kapot dus) Heb je zeker weten dee goede uitgang op j geluidskaart ? Probeer ff gewone universele SoundBlaster Drivers. (Liefst SoundBlaster Clone, die werken bijna op alle geluidskaarten) Heb je de boel in AUTOEXEC.BAT en in je CONFIG.SYS wel goed ? Als je het neit voor elkaar krijgt, kan ik je mijn zelfinstalerende drivers el sturen ? (zet ik ff op het net, is kleiner dan een floppy...) Wat je zei, over dat je je hd had geformateert, kan wel kloppen, want die BIOS staat op een aparte (meestal) onzichtbare partitie.
Link naar reactie
[quote:b5c03c47e2="The_Dude"]In de 486 zit een vorm van soundblaster. De chip is iig een ESS ES1868f en ik heb drivers voor alle windows versies, niet voor dos echter. (nee, ook niet op driver guide :)) Ik heb de 1868 drivers voor dos maar geinstalleert, alleen ondanks dat de spellen de kaart nu herkennen krijg ik nog geen audio door de koptelefoon. Moeten er actieve speakers op ofzo? Pff. Ouwe zooi..[/quote:b5c03c47e2] Doorgaans zitten bij de drivers ook een executable om bv. het volume in te stellen, met een voorbeeld geluidje. Ook bij jou en/of niet uitgeprobeerd? Soms is het ook uitproberen en geluk hebben. Met mijn ISA geluidskaart krijg ik alleen maar goed geluid uit de ingang of uitgang die níét als standaard uitgang staat aangeven :roll: :lol:
Link naar reactie
[quote:e58a1664ed="kamakazi"]Soms is het ook uitproberen en geluk hebben. Met mijn ISA geluidskaart krijg ik alleen maar goed geluid uit de ingang of uitgang die níét als standaard uitgang staat aangeven :roll: :lol:[/quote:e58a1664ed] CHEAPE SHIT. (btw lang niet gezien, laatste keer was bij turbo-pascal probleem, zie programeren blz 2 of 3)
Link naar reactie
Ik heb de koptelefoon getest op een ander systeem, hij werkt. Ik heb met een .exe ook al het volume op maximum gezet. Op GoT gaf iemand me al drivers voor de 1868 ipv de 1868f. Zijn drivers waren wel voor dos, maar ondanks dat de spellen nu geen error geven als ik voor soundblaster kies, nog geen audio uit geen van de 3 ports. Weet iemand ook hoeveel maximum harddisk er in respectievelijk de 286, 386, 486 en pentium kan? Met google kan ik het niet echt vinden.
Link naar reactie
[quote:6ca68959e4="turbo-pascal"]Een 286 kan schijven tot 1 gb aan, normaal gesproken. Je moet die dan wel goe indelen met FDISk oid. Je bios ziet ze dan waarschijnlijk niet (goed), maar FDISK wel. Een 486 kan tot over 40gb aan, mits goed ingedeeld met FDISK.[/quote:6ca68959e4] volgens mij ligt dit eerder aan het mobo, sommige 486's kunnen maar hd's van 540MB aan.... gewoon testen dus :P (of BIOS flashen)
Link naar reactie
[quote:bc3db10cdd="The_Dude"]Ik heb de koptelefoon getest op een ander systeem, hij werkt. Ik heb met een .exe ook al het volume op maximum gezet. Op GoT gaf iemand me al drivers voor de 1868 ipv de 1868f. Zijn drivers waren wel voor dos, maar ondanks dat de spellen nu geen error geven als ik voor soundblaster kies, nog geen audio uit geen van de 3 ports.[/quote:bc3db10cdd] Volume op maximum, maar zat er geen testgeluidje bij (wat werkte)? Als dat werkt, ligt het aan het spel/programma, mits je daar ook de juiste instellingen hebt opgegeven natuurlijk. Anders, als niets überhaubt werkt, dan werken die drivers simpelweg niet, en zou je verder moeten gaan experimenteren/zoeken. Bij mij duurde het ook drie driver(s)/versies voordat alles werkte, terwijl alle -min of meer- toch voor de chipset op de geluidskaart waren ... [quote:bc3db10cdd="turbo-pascal"]CHEAP SHIT. (btw lang niet gezien, laatste keer was bij turbo-pascal probleem, zie programeren blz 2 of 3)[/quote:bc3db10cdd] Mijn posts zijn doorgaans wat onopvallend :lol: Heh, even afgezien van het totaal sinds mijn registratie :roll: BTW, kaart is wel 'cheap shit', maar het werkt :lol:
Link naar reactie
Ik heb vandaag wat op mijn werk gekeken in het stook hok, daar heb ik een IBM 386SX 20mhz, een 486SX 40mhz en een Pentium 120mhz. Die Pentium 120mhz was zo goed als niet gebruikt en was in uitzonderlijk goede staat, zag er bijna nieuw uit, heel bizar om een pc van zo'n 7 jaar oud als zo goed als nieuw te zien. Die P120 mhz neem ik dus mooi mee naar huis :)
Link naar reactie
[quote:309cccf41c="Red Dragon"]Ik heb vandaag wat op mijn werk gekeken in het stook hok, daar heb ik een IBM 386SX 20mhz, een 486SX 40mhz en een Pentium 120mhz. Die Pentium 120mhz was zo goed als niet gebruikt en was in uitzonderlijk goede staat, zag er bijna nieuw uit, heel bizar om een pc van zo'n 7 jaar oud als zo goed als nieuw te zien. Die P120 mhz neem ik dus mooi mee naar huis :)[/quote:309cccf41c] Bijvoorbeeld linux erop en als routertje laten draaien. Bij mij doet een 486 dienst als router mdv Freesco.
Link naar reactie
[quote:a4ae841011="Red Dragon"]Die Pentium 120mhz was zo goed als niet gebruikt en was in uitzonderlijk goede staat, zag er bijna nieuw uit, heel bizar om een pc van zo'n 7 jaar oud als zo goed als nieuw te zien.[/quote:a4ae841011] Eigenlijk nog meer bizar is het leven van een pc. Eerst snel en modern, daarna oud en langzaam, maar na een tijdje kunnen ze weer zinvol worden; een tweede leven als het ware, maar wel dedicated voor één speciale taak. Jammer dat ik m'n 386 8 jaar geleden uit de deur heb gedaan :(
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...