Ga naar inhoud

Nostalgie ophalen


Aanbevolen berichten

  • Reacties 205
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:76d34e4c35="jackdegek"]Maar jij als ondernemer vindt het natuurlijk wel makkelijk dat je 's-nachts kunt slapen :D[/quote:76d34e4c35] En toch ga ik nog steeds niet voor 2 uur naar bed. Het probleem (voor mij o.a.) is dat mensen steeds meer zelf doen en daar wordt ik niet blij van. :cry: Vroeger moest je alles zelf uitzoeken en nu zijn er zoveel PC bladen en natuurlijk internet dat mensen zelf steeds meer (succesvol) gaan kloten. :evil:
Link naar reactie
Die DIP verpakking van het geheugen werd vroeger ook voor de eerste CPU's gebruikt: http://www.redhill.net.au/c-1.html Intel's eerste CPU: Intel 8080 met DIP verpakking: [img:4c1d860cfb]http://www.redhill.net.au/jpg/c-8080.gif[/img:4c1d860cfb] verder vond ik dit nog wel een leuk overzichtje: [img:4c1d860cfb]http://chenjian.virtualave.net/packaging/trend/evo.jpg[/img:4c1d860cfb] de revolutie van de geheugen verpakking. alhoewel ik het PQFP als TSOP geheugen ken en het PBGA meestal gewoon BGA word genoemd. CSP verpakking ken ik niet.
Link naar reactie
In mijn schuur heb ik nu staan een Pentium 1 met 200 mhz proc, daar zit een Miro 12sd met 1mb Pci-vga kaart in, en dat alles draait met 64 mb aan boord. Op zich niet zo bijzonder maar als extraatje zit daar een TV kaart in van Trust in een Isa slot met alle zenders van de kabel werkend (en goed beeld nog ook) + teletext. Leuk als ik daar aan het werk ben, en Tv via de pc kan kijken. Het ding dateert van 1995. Ook speelt ie Video cd af (was toen heel nieuw). Eind van de maand komt er nog een Pentium 200 bij, die schijnt een bijzonder moederbord te hebben, ben benieuwd.
Link naar reactie
Klopt, geheugen op de vga kaarten in 8086 en 80286 kon je chippies bijprikken. Heb ooit 512 kB naast 512 kB op mijn trident paradise bijgeprikt. @reddragon Bij de underdogs hebben ze geloof ik wel onderscheid gemaakt tussen abandonware en nog-niet-abandonware. Sommige games staan er wel tussen maar ipv download staat er een link naar de huidige licentiehouder. Veel licenties zijn nu naar een paar grote namen gegaan.
Link naar reactie
Ik heb hier ook nog wel een paar oude pc's/onderdelen :) Hier thuis zijn we met een pc begonnen toen ik een jaar of 11/12 was. Daarvoor had ik mijn GameBoy en Sega Master System II. GB is helemaal kapotgespeeld (letterlijk, geeft nu ook geen beeld meer maar wel geluid), maar Sega heb ik er nog 2 van staan :D Wij begonnen met een Packard Bell :( Mja, ouders wisten er verden ook niets van. P120 met 16 MB EDO RAM en 1,2GB hdd, de 133 was toen net uit. 1MB videokaart en verder met FMtuner en modem. Zoals we van PB gewend zijn, heel compleet. Systeem draait nu met 32 MB en op 133 MHz en staat in de woonkamer als mp3 bak met een kale Win98 en Winamp 2.91. Met een beetje rommelen een 20GB schijf aan de praat gekregen en nu dus voor menig uurtje aan muziek over de stereo. Nu krijg ik van alle kanten aardig wat P1 systemen. Heb nu een HP vectra VE draaiend. Was met een 75MHZ P1 maar een 120 erin draait nu op 100MHz (De mp zit in het mobo gebakken en is 1,5 :evil:) met 24MB en 1,6GB hdd. Bios ondersteunt zelfs geen cd-rom, maar met wat hdd's swappen Win98 erop gekregen. ISA netwerkkaart erin en pa kan lekker internetten en Free Cell/Patience spelen :D Heb nu een hele zooi van allerhande kabels liggen en muizen/toetsenborden. Ook nog CD-ROM drives, floppy-drives, paar hdd van rond de 1 GB. Laatst nog 2 Mobo's gehad. Een Asus P/1-P6NP5 met een Pentium Pro 200 erop (Socket 8 dus) en een onbekend mobo met een IBM 200+ (herkent iemand de rating? :wink: ) heb aleen geen idee wat daarvan de echte snelheid is, 166 MHz ofzo? of 150? Mobo heeft wel ruimte voor SD-Ram en EDO Ram. Pff tot zover mijn lange verhaal over mijn oude PC's. Had ook een 386 en een 486 gekregen die heb ik weggegeven en een MSXII maar die deed niks meer. Vroeger bij een vriend wel veel op een C64 gespeeld. 1tje met cassettebandjes :)
Link naar reactie
[quote:e0db89feed="kamakazi"]Zal dan meteen ook een oude 5 en een kwart inch floppy drive aansluiten. Tijdens de verhuising vond ik een stapel van die oude floppies. Ik gebruikte die voornamelijk als backup voor programma's die ik zelf maakte (Turbo Pascal). Hihi, ook al was ik nog maar rond de tien jaar toendertijd, mijn mooiste creatie was een grafische schil voor DOS![/quote:e0db89feed] Helaas ... de meeste floppies waren al hun data al verloren :( Nouja, dan maar gewoon weer verder met een pc die ik laatst bij een familielid heb gekregen: een p100 (16mb, 6gb hdd &c) :) Was "geheel kapot", maar uiteindelijk bleek het alleen een kapotte floppydrive te zijn waardoor het hele systeem dienst weigerde. Nu probeer ik dat systeem te combineren met mijn oude 486 ... maar lukken doet dat nog niet naar mijn wens. De 486 slikt het geheugen van de p100 niet (herkent het wel, maar geeft parity error als het wilt aanspreken), maar wel andersom; hetzelfde geldt voor de 6gb hardeschijf. Wel jammer, omdat de 486 amper geluid maakt, maar de p100 veel meer én ik wil juist een mp3/cd speler voor bij m'n stereo. Nouja, de p100 heeft tenminste wél PCI sleuven; kan ik het aan mijn netwerk toevoegen om makkelijker mp3s te beheren. Ohja, de cdrom speler van de p100 is een echte "quad speed" speler :lol:
Link naar reactie
[quote:a48cfa5033="DarkScribe"]Wat ik mij afvraag, is iemand in zijn leven wel eens een 80186 tegen gekomen? Die dingen waren heel schaars en er zijn er ook maar heel weinig van gemaakt omdat de 80286 veel sneller en beter was.[/quote:a48cfa5033] Ja. Een Philips YES(?) systeem, werkte op DOS. Op zich een leuke systeem. Wel snel achterhaald omdat die niet voldoende IBM compatibel was. Ik heb er wel machinecode voor geschreven (Basicode vertaalprogramma).
Link naar reactie
[quote:9bfd994830="kamakazi"]Helaas ... de meeste floppies waren al hun data al verloren :([/quote:9bfd994830]Dat is inderdaad pech. [quote:9bfd994830="kamakazi"] Nu probeer ik dat systeem te combineren met mijn oude 486 ... maar lukken doet dat nog niet naar mijn wens. De 486 slikt het geheugen van de p100 niet (herkent het wel, maar geeft parity error als het wilt aanspreken), maar wel andersom;:[/quote:9bfd994830]Vermoedelijk EDO geheugen. Dat werkt niet (goed) in de meeste 486's. [quote:9bfd994830="kamakazi"]hetzelfde geldt voor de 6gb hardeschijf. Wel jammer, omdat de 486 amper geluid maakt, maar de p100 veel meer én ik wil juist een mp3/cd speler voor bij m'n stereo. Nouja, de p100 heeft tenminste wél PCI sleuven; kan ik het aan mijn netwerk toevoegen om makkelijker mp3s te beheren.:[/quote:9bfd994830]Een P100 kan vaak met dezelfde voeding overweg als een 486, dus de voeding zou je kunnen omwisselen. Voor MP3 is de 486 vaak niet krachtig genoeg. Een DX4 is meestal wel snel genoeg. Verder aandacht voor de CPU last van de CD-Rom speler. Met SCSI minder eisen dan met IDE of Atapi. Zorg dat je een SB16 kaartje of zo hebt, die hebben een relatief lage CPU last. Op mijn homepage heb ik er een onderzoekje over staan. Is alweer een tijdje terug dus details weet ik zo niet meer.
Link naar reactie
Leuk om al die dingen te lezen :-) Ik weet nog wel dat ik niet zo lang geleden een enorme lange Matrox kaart had. Leek mij een extended ISA oid. Op die kaart kon je nog een kaart duwen. Er zaten allemaal rijen pinnetjes op en daar schoof je dan die tweede kaart over. Echt een vreemd geval. Dit is btw veel hardware geschiedenis. Nog iemand hier het begin van het internet met e.g. Gopher meegemaakt?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...