Ga naar inhoud

Nostalgie ophalen


Aanbevolen berichten

[quote:312a92c6c7="xiliduur"]Hier dan.......allereerste kennismaking met internet (of iets dat er op leek) iemand..? op de p2000t had mijn pa iets via de gebruikersclub toen, via een modem (Je moest de horen op een af ander zwart ding leggen)kon je wat pagina's door bladeren en spellen downloaden. Hoe het precies werkte weet ik niet meer, maar het was echt mega cool.[/quote:312a92c6c7] in die tijd had men nog bijna geen modems, (in ieder geval niet betaalbaar) dat ding dat jij bedoeld zette het digitale signaal van de pc naar analoog (acoestisch) signaal om en bracht het via de telefoon lijn naar een andere computer die het tegenover gestelde. Meestal op 300 baud! Toen werd er nog veel gebruik gemaakt van mailboxen. (een soort servertje bij iemand thuis waar je bestanden op kon zetten en afhalen, waar je een account voor nodig had). (en ellelange telefoon lijsten met mailboxen) internet was er toen ook, maar voor de weinigsten toegankelijk, alles gebeurde op de prompt of via een linux-shell. In ieder geval niets via een grafische omgeving. meestal hadden toen alleen nog universiteiten toegang tot internet, waardoor je dus via de universiteit met internet moest werken. voor degenen die nog eens het amiga gevoel zouden willen ophalen kan ik trouwens dit aanbevelen: http://www.winuae.net/ een amiga emulator die bijna ALLE software op de pc draait, het scherm ziet er precies uit zoals vroeger op de amiga. (omdat het orginele amiga OS gebruikt wordt)
Link naar reactie
  • Reacties 205
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:cb6c769311="micky.g"]voor degenen die nog eens het amiga gevoel zouden willen ophalen kan ik trouwens dit aanbevelen: http://www.winuae.net/ een amiga emulator die bijna ALLE software op de pc draait, het scherm ziet er precies uit zoals vroeger op de amiga. (omdat het orginele amiga OS gebruikt wordt)[/quote:cb6c769311] Ja, heb ik ook, lekker bolderdashen, mijn ouwe pc van mijn broer, een PII 450 Mhz, die trekt dat nog maar net, kan je nagaan hoe grafisch krachtig zo'n Amiga was.
Link naar reactie
Kan iemand dit reepje RAM een naam geven? [img:a387e3dcad]http://amd.stormgraphic.nl/RAM.bmp[/img:a387e3dcad] Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar volgens mij komt het uit een oude Apple Macintosh of een 8088 [edit] Zoals je kunt zien, heeft het geen contactvlakjes, maar pinnetjes. Dit is het enige reepje waarbij ik dit ooit gezien hebt. Ik had er 4, maar die andere 3 kan ik niet vinden :roll: [/edit]
Link naar reactie
[quote:772852c9d2="tweakermatt"]Kan iemand dit reepje RAM een naam geven? [img:772852c9d2]http://amd.stormgraphic.nl/RAM.bmp[/img:772852c9d2] Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar volgens mij komt het uit een oude Apple Macintosh of een 8088 [edit] Zoals je kunt zien, heeft het geen contactvlakjes, maar pinnetjes. Dit is het enige reepje waarbij ik dit ooit gezien hebt. Ik had er 4, maar die andere 3 kan ik niet vinden :roll: [/edit][/quote:772852c9d2] De module op de foto wordt een SIP (single inline package) genoemd. Deze soort modules zijn vrij zeldzaam.
Link naar reactie
Wat waren die computers van vroeger toch leuk :D Mijn eerste pc was een 286 met zwart-wit monitor, daarna kreeg ik een 386 met kleuren monitor. Toen ben ik over gestapt op een 486 met win 95, die pc kreeg later een 100Mhz processor :P Een aantal jaren later heb ik mijn eerste zelf betaalde pc gekocht: een P2 met 400Mhz en een 4mb 3d kaart. 2 jaar gelden had ik een 1800+ gekocht met een GF2 mx200. Later is in die pc een GF4 gekomen. De 1800+ processor is een jaar geleden plots overleden, en dient nu als sleutelhanger :lol: En nu zit ik ook al 10 maanden aan een 2800+ met een Ati Radeon 9700PRO. . . klein verschilletje met de vorige pc's. . . Ik heb ook nog steeds 2 laptops thuis die ik gebruik om oude spellen op te spelen. Een 386 met zwart-wit monitor, en een 486 met win 95 8)
Link naar reactie
Die computers van vroeger waren zeker leuk, alleen zou ik er nu geen trek meer in hebben om hele dagen op zo'n ding te werken.... Ik ben begonnen met het spelen van spelletjes op een ZX Spectrum, dat was zo'n geval waarbij je de games nog van een cassette moest laden :o Daarna volgde een 286, met 2 mb geheugen en een voor die tijd imposante harde schijf van wel 50 mb! Na een paar jaar werd de 286 gedumpt voor een 386 op 20 mhz van IBM, met kleurenscherm! Hier heb ik DOOM en Duke Nukem op uitgespeeld :D Na de 386 kreeg ik de oude HP 486/dx 50 mhz van mijn pa, met cd-rom speler, en twee vaste schijven van 240 mb respectievelijk 1000 mb. Mijn vader kocht toen een compaq presario met een 400 mhz amd processor, maar dat was geen geweldige computer. Na een paar jaar was ik de compaq zo zat dat ik zelf een a-xp 1800+ heb gehaald, tegenwoordig heb ik een a-xp 2400+ en dat bevalt prima. Amen. :D
Link naar reactie
Dat is heel simpel: * Je haalt van de processor 1 zo'n zwart stukje rubber (die dingen die in de hoeken zitten). * Dan pak je een boor die ongeveer net zo groot is als dat stukje rubber en je gaat gewoon boren op de plek waar dat ding heeft gezeten. * Nog aan de onderkant de pinnetjes netjes bij buigen zodat ze niet bij het gat in de weg zitten. * Dan hang je gewoon je sleutels eraan met zo'n stalen ringetje. Dan nog een tip van mezelf: buig ook alle pinnetjes naar binnen die aan de buitenkant van de processor zitten, dan blijven ze niet in je broek of jaszak haken :D
Link naar reactie
[quote:d168b12d22="tweakermatt"]oew, en als je die pinnetjes niet allemaal ombuigt (bezigheidstherapie) heb je een zakmoordwapen :P Bedankt voor de tip. Maar weet iemand nou dat reepje RAM te benoemen? :) (die een post vanmij hierboven ergens, of op vorige pagina)[/quote:d168b12d22] 30 pins SIMM oid ?? :D
Link naar reactie
[quote:7564ed0f6b="tweakermatt"]Maar weet iemand nou dat reepje RAM te benoemen? :) (die een post vanmij hierboven ergens, of op vorige pagina)[/quote:7564ed0f6b] Misschien over het hoofd gezien: [quote:7564ed0f6b="jackdegek"]De module op de foto wordt een SIP (single inline package) genoemd. Deze soort modules zijn vrij zeldzaam.[/quote:7564ed0f6b] :wink:
Link naar reactie
[quote:f14ff9a287="Capone"][quote:f14ff9a287="tweakermatt"]Maar weet iemand nou dat reepje RAM te benoemen? :) (die een post vanmij hierboven ergens, of op vorige pagina)[/quote:f14ff9a287] Misschien over het hoofd gezien: [quote:f14ff9a287="jackdegek"]De module op de foto wordt een SIP (single inline package) genoemd. Deze soort modules zijn vrij zeldzaam.[/quote:f14ff9a287] :wink:[/quote:f14ff9a287] ow, bedankt. Het is al laat he :wink: Zeldzaam he, KOPEN? :P 8) :lol: *graaft in de kliko of ie de andere 3 nog vinden kan*
Link naar reactie
Ik ga mijn 486 SX maar weer ffies aansluiten. LIJPE GAMEZ!: Transport Tycoon Commander Keen Duke Nukem 1&2 Doom Mickey Mouse Puzzle :D Paratrooper Lotus HeartLight Mamba Alle Lemmings die er zijn Argo Bash Bats Bily The Kid BioMenace BipBop Bomb Clone Invaders (en deel 2) Captain Comic Dangerous Dave Electrobody Electroman Floatrtis GTA 1 (op de p1) Hot Rod (beter bekent als Streed Rod) ook deel 2 Hugo's House Of Horror (vet eng toen voor mij want ik was 4 jaar ofzo :D Indiane Jones Indy500 Invaders Lingo Lion King Loopz Mario Micro Race NightWare 3D Ninja Out Of The Pit Pacman Paganitzu Pinball Prince Of Persia (1) Ranger Rescue Rover Rummikub Scrabble Screamer Secret Agent SimCity (de DOSgame) Ski! SkyRoads StarGoose StarMine Stunts (AKA StuntCar) Tetris The Incredible Machine (TIM) Tom and Jerry Toppler Transport Tycoon Deluxe Turbular Turtle Vendetta Voetbal (Soccer, van Micro Prose d8 ik) WinFight Zak Hmm de rest weet ik zo niet, heb er nog veel meer ! Als je er een paar wil, contact me (pb/mail/msn) Die kwamen zo in me op, ded rest weet ik niet uit mun hoofd ...
Link naar reactie
[quote:824bce20b5="turbo-pascal"]LIJPE GAMEZ!: [i:824bce20b5](lijstje lijpe games)[/i:824bce20b5][/quote:824bce20b5] Sow, die roepen weer herinneringen op zeg... (sommigen in ieder geval)... Als het goed is heb ik sommige van die spellen ook nog op diskette... Ik hoop dat ze het nog doen, heb de laatste tijd namelijk veel diskettes moeten wegpleuren die na een tijd niet meer leesbaar waren. [quote:824bce20b5="turbo-pascal"]Stunts (AKA StuntCar)[/quote:824bce20b5] AKA 4D Racing... Ze konden zeker niet 1 naam uitkiezen ofzo. :wink:
Link naar reactie
O man, ik ken ze bijna allemaal! Je kunt de meeste via deze webring wel vinden: http://www.***/ of ander bij de grootste daartussen: http://www.***/ Duke Nukems waren toendertijd ook al zo geweldadig, vliegende stukken monster enzo. Lotus was echt een heel mooi racespel. Soort Outrun alleen dan nieuwer. (outrun doet het ook onder XP!) Transport Tycoon Deluxe doe ik nog steeds. Morgen haal ik weer een ander Tulip 286 op :) edited by moderator: Uit de Games FAQ: [quote:6c30f3a45e]3. Abandon ware(z) Games die al enkele jaren oud zijn en niet meer in te winkel zijn te verkrijgen komen vaak op abandon ware(z) sites terecht. Nu denken veel mensen dat je dat zo legaal kan downloaden, maar in de meeste gevallen zit er nog gewoon auteurs recht op de betreffende software. Het aanbieden van dergelijke games is dus niet toegestaan en ook het verzoeken om dat soort sites mag hier niet, hoe wanhopig je ook op zoek bent naar een bepaald spel. Probeer het eens in vraag en aanbod, misschien kan iemand je daar verder helpen. Ben je er absoluut zeker van dat een game vrij gegeven is door de makers dan is het uiteraard wel toegestaan om een linkje te geven. [/quote:6c30f3a45e]
Link naar reactie
Heren als ik mijn collega moderator Egslim even mag quoten: [quote:0b0059688f="egslim"] Maar anyway, probeer het topic niet helemaal te laten afdwalen naar oude spellen. :wink:[/quote:0b0059688f] wat geheugen betreft voor een 8088 en 8086 e.d. Ik kan mij nog herinderen dat hier geen reepjes in gingen maar dat je per 256kb (of 128kb) aan geheugen in het moederbord drukte als chippie, zo kon je later ook het geheugen van je videokaart uitbreiden. Correct me if i am wrong.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...