Ga naar inhoud

Koelingvraag


Aanbevolen berichten

[b:b5ae1b278b]Mijn systeem:[/b:b5ae1b278b] [i:b5ae1b278b]AMD 1000Mhz 640Mb RAM 80Gb 7200rpm 8Mb cache Geforce 4 Ti4200 64Mb[/i:b5ae1b278b] Mijn huidige temps bij [b:b5ae1b278b]normaal gebruik [/b:b5ae1b278b]volgens Aida: [i:b5ae1b278b]CPU: 50/55 graden Mobo: 30/35 graden Kasttemperatuur: 20/25 graden[/i:b5ae1b278b] Dit zijn op zich wel nette temps, maar bij zwaar gebruik zal dit natuurlijk wel stijgen en dan komt het volgens mij voor de CPU wel in het kritieke gebied. Nu had ik een aantal vragen over de koeling in je kast: - Ik heb nu 1 [b:b5ae1b278b]Case-fan [/b:b5ae1b278b](boven in de kast). En ik heb eigenlijk ook niet meer ruimte voor meer case-fans (tenzij ik er in de zijkant een bijmaak natuurlijk). Is een extra case-fan aan te raden voor dit systeem? - Is een nieuwe [b:b5ae1b278b]processorkoeler [/b:b5ae1b278b]een aanrader? Kan ik dan mijn huidige koeler makkelijk verwijderen en de nieuwe plaatsen of is dit een heel karwei? - zijn [b:b5ae1b278b]rounded ide-kabels [/b:b5ae1b278b](voor je HD) ook een hulp bij het koelen van je hardware of is dit meer een verkoop-truc. 'Het zou de luchtstroom bevorderen', maar werkt dit? - ik zag ook ergens een [b:b5ae1b278b]HD-koeler [/b:b5ae1b278b]vermeld staan. Nuttig of niet? Is dit alleen nodig voor high-end systemen. Zijn er misschien nog [b:b5ae1b278b]andere manieren [/b:b5ae1b278b]om de temperatuur in m'n kast (CPU, Kast, Mobo) te regelen? Moet ik bij het eventueel uitbreiden van het koelingssysteem ook rekening houden met mijn [b:b5ae1b278b]voeding[/b:b5ae1b278b]?
Link naar reactie
als mijn systeem zwaar belast wordt gaat alleen de temp van de CPU noemenswaardig omhoog. Deze stijgt dan zo'n 5 graden. [b:2d6358bab3](CPU: 55-60 graden)[/b:2d6358bab3] Dit is nu niet zo veel, maar dat komt natuurlijk ook omdat de buitentemperatuur de laatste dagen lager is. [b:2d6358bab3]CPU-koeler[/b:2d6358bab3]: moet ik letten op formaat en type processor............wat zijn goede merken voor CPU-koelers [b:2d6358bab3]Case-fan[/b:2d6358bab3]: wat zijn stille case-fans? ik heb nl niet zo'n zin in een pc die een hoop lawaai maakt. het is nu al erg genoeg.
Link naar reactie
Ja het zijn op zich nog niet zo verkeerde temps. maar ik vind het toch wel wat fijner als mijn CPU temp een [b:90ce83fac8]graad of 5 tot 10 lager [/b:90ce83fac8]zou zijn. Nu zit het zo dicht tegen de 60 graden aan. Beetje kritiek toch wel. Ik heb wel eens een vastloper ja, maar of dat het gevolg is van te hoge temps? Dat weet ik niet. [i:90ce83fac8](hoe kun je dat weten eigenlijk?)[/i:90ce83fac8] Weet iemand trouwens waar ik de temp van mijn HD kan controleren. Misschien is 1 extra case-fan al genoeg voor deze temperatuurdaling. Is minder werk dan een andere CPU-koeler volgens mij.
Link naar reactie
  • 11 maanden later...
Je CPU temp is redelijk hoog, maar Thunderbirds werden altijd warm. Rounded IDE kabels zorgen voor minder weerstand in de luchtstroom. Flat iede kabels kunnen deze belemmeren als ze voor bv een fan hangen. Aangezien je geen intake fan hebt, zullen deze waarschijnlijk de luchtstroom amper belemmeren en dus geen noemenswaardig verschil opleveren. Want ook platte ide kabels kun je wegwerken zonder dat ze airflow blokkeren, alleen staan rounded kabels mooier... Misschien blokkeren ze wel wat warme lucht van je harde schijf, maar dat is ook een kwestie van de kabels dubbelvouwen/via de randen netjes wegwerken. Een nieuwe CPU kooler zal de temp omlaag helpen. Zit er nu de boxed versie op?? OOk zijn de tempsensors vaak niet van de hoogste kwaliteit, dus kan de werkelijke temperatuur verschillen. Ook Everest leest de hdd temp sensors uit, als deze in de schijf aanwezig is. Is deze er niet, dan kan dat alleen met tempsensors in combinatie met een fancontroller (zoals de Coolermaster Aerogate)
Link naar reactie
OH, ik had het ook niet gezien. Heb gepost via een zoekopdracht op koeling of "rounded IDE's". Ben daar wat info aan het opvragen, onderzoeken enz... Zag deze post en probeerde HDD-temps uit te lezen wat niet lukte en vandaar dat ik hierin poste omdat ie vanuit de zoekopdracht, redelijk hoog bovenaan stond (en dus dacht dat ie redelijk jong zou zijn) enz... blablabla... Maar goed, ik heb idd. antwoord op m'n vraag waarvoor dank. Het is zo dat met m'n nieuwe rounded-IDE's m'n performance van m'n harddisk vooruit is gegaan met ongeveer 25 %. Geen idee waarom of hoe dat kan. Ik had op diezelfde harddisk gewoon ook een 80-conductor cable. De rounded cable is er nu 1 van 133 of zoiets. Maar dat mag niks uitmaken.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...