Ga naar inhoud

De AMD Athlon64


Aanbevolen berichten

hallo vrienden, Er lopen al 2 threads over de A'64, maar ze gaan niet echt over het kloppend hart van de nieuwe CPU. Daarom deze thread... Aangezien niemand hem hier nog getest heeft, kunnen we er nog niet te veel over zeggen. Als we naar de specs kijken heeft deze CPU een L2 cache van 1MB wat best wel lekker is. Daarnaast kan hij de 64Bits aan zoals zijn naam als aangeeft, maar nu op dit moment hebben we daar nog eigenlijk niets aan. Ik weet niet op wat voor FSB deze CPU draait, kan iemand dat mij vertellen?! Hoe zit het met de architectuur? Is dit beesje echt een voorruitgang op zijn broertje; de AXP Barton met 512KB L2 cache + 200Mhz (400MHz) FSB? Is het verschil tussen de K7 en K8 een verschil te noemen? De kloksnelheden zijn nog steeds even vaag verwerkt als bij de AthlonXP. "Een 3200+ CPU die op een 1GHz lager opereert; namelijk 2GHz" Ik had gehoopt dat ze die ratings vaarwijl hadden gezegt bij hun nieuwe CPU-line. Maargoed... die 1MB L2 cache etc zal het wel goedmaken...
Link naar reactie
  • Reacties 168
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
From the horse's mouth: ;) http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAssets/Hammer_in_Context_-_Fred_Weber.pdf K8 heeft geen klassieke FSB meer. De geheugencontroller (blz 10) zit op de chip ingebouwd. De processor is met de rest van computer verbonden via Hyper Transport. Bij conventionele ontwerpen wordt het grootste deel van de FSB capaciteit gebruikt voor geheugentransport, maar dat is met K8 dus niet meer het geval. De FSB is "opgesplitst" in een on-chip verbinding (werkend op kloksnelheid :lol: )tussen geheugencontroller en rest van de chip (blz 11) en HT. Wat de verschillen tussen K7 en K8 betreft: 1) K8 heeft SSE2, net als P4. In 64 bits modus heeft K8 16 SSE2 registers tot z'n beschikking, in plaats van de 8 die (P4 en K8) in 32 bits kunnen gebruiken. 2) K7 en K8 kennen Fastpath en Microcode voor het vertalen van X86 instructies. (blz 14) Fastpath is sneller en kan drie instructies tegelijk verwerken, Microcode slechts een. Sommige instructies waar K7 Microcode voor nodig had kan K8 via Fastpath uitvoeren. 3) De branchprediction is verbeterd. (blz 13) 4) De integer reservation stations kunnen nu 8 instructies vasthouden, in plaats van 6 voor K7. (blz 15)
Link naar reactie
ff een vraagje, misschien een idee om deze topic de 'Athlon 64 vraagbaak' te noemen ofzo :) :P . Mijn vraag: De Athlon 64 FX. Verschillende hardware sites (tweakers, aces hardware, xbit) hebben gezegd dat het 'confermed' is dat er een Athlon 64 FX komt. Ik heb op de site van AMD toch niets kunnen vinden over die processor. Je zou toch verwachten dat als je een supersnelle processor van plan uit te brengen, dat je toch veel propaganda maakt?
Link naar reactie
kon 1 ding ervan vinden 8) en dat is [url=http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.3dcenter.org%2Fartikel%2F2003%2F07-02_a.php&langpair=de%7Cen&hl=fr&ie=UTF-8&oe=UTF-8&prev=%2Flanguage_tools]DIT[/url] alleen als je naar de volgende pagina gaat, springt hij weer naar het duits :P en tjah alexander: overklokken is een hobby 8)
Link naar reactie
Ik heb liever Duits dan deze brakke vertaling ;) Maar goed veel is er dus nog niet over bekend, omdat dat ding officieël nog niet gereleased is en review sites er nog niets over mogen schrijven (hoe heet dat ook al weer met een mooi woord?). Voor zover mij bekend is wordt het lastig overclocken omdat dat ding een interne clockgenerator heeft die de snelheid bepaald.
Link naar reactie
[quote:15cab1e344="vincenzo"]zeg ff een vraagje clockt die niewe amd 64 wel lekker over ? :P[/quote:15cab1e344] Wat een domme vraag gezien het om een processor gaat die nog niet gereleased is (officieel dan). En waarom dan overklokken, gewoon zomaar of met enig nut? Unlocken en overklokken zal er toch wel niet inzitten (zie antwoord marcel) en dat ding heeft nu ook zo'n klote "heatspreader" net als de intel's....... Dus unlocken zou toch moeilijk worden.
Link naar reactie
[quote:5eea5a4ef8="royzwiers"]ik dacht dat de nforce 3 speciaal voor servers ofzow was....[/quote:5eea5a4ef8] nee, dus.... Ik zou in iedere geval wachten tot er wat meer borden op de markt zijn. (en de kinderziektes verholpen) En kwa gevoel op dit moment zou ik dan eerder voor de nforce3 gaan. maar goed de uiteindelijke performance en stabiliteit van de borden moeten we nog maar even afwachten
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...