Ga naar inhoud

Introductie SIS748 chipset


Aanbevolen berichten

[url=http://www.sis.com/news/press/748.htm]Hier[/url] is een press release te vinden te vinden waarmee zij de SIS 748 chipset voor socket A introduceren. Wat is hier speciaal aan? Deze chipset heeft als eerste official support voor 200 MHz FSB. Verderere bijzonderheden: SIS MuTIOL 1G (1 GB/s verbinding tussen southbridge en North Bridge) AGP 8X Dual ATA133 (beetje jammer, waarom geen SATA?) USB 2.0 5.1 AC'87 audio 100/10 mbit Ethernet [img:0372a733e2]http://www.sis.com/news/press/images/748.jpg[/img:0372a733e2] 200 Mhz FSB klinkt mi aardig, zeker in combinatie met een nieuwe CPU. Aangezien die toch standaard unlocked zijn, kan je dus probleemloos op een 200 MHz FSB draaien, en wellicht met overclocken nog wel meer :) Ook die 1 GB/s verbinding klinkt aardig, al vraag ik me af ow we die bandbreedte nodig hebben. De limit zit nog wel steeds op de PCI bus. Als er nu eens een standaard RAID controller og 1Gbit lan op de Southbridge kwam, dan zou je er denk ik al een heel eind mee opschieten. (een raid setup met 4 moderne IDE schijven is met gemak in staat om de 133 MB/s te halen die de PCI bus nu maximaal trekt) Verder vind ik het een beetje jammer dat SATA niet standaard is. Maat aan de andere kant spreken de specs me wel aan. [b:0372a733e2]nForce2 Killer?[/b:0372a733e2]
Link naar reactie
Ik kan dat dus nergens terugvinden... niet bij de mobo bakkers ieg. nV geeft niet zo veel op hun site. Ik weet alleen wel dat een aantal nForce mobo's de 200 niet eens halen zonder wat trucs zoals Vmods. The Inquierer heb ik s***** aan, wat die lui schrijven klopt in veel gevallen niet. Het is trouwens niet eens zeker of er ook 400 MHz Barton's komen. Eerder niet als wel zoals het nu staat. (Dat geeft wel te denken wat SiS nu met een 200 MHz FSB mobo moet)
Link naar reactie
# Er waren nog GEEN bords/chipsets met officiële 200mhz FSB support. Dit is dus een primeur. # Dit wordt denk ik geen nForce2 killer, SATA is toch wel een gemis met oog op de toekomst en bovendien zijn Sis chipsets vaak geen geweldige OC dingen, de Sis 745 was erg brak dus ik hoop voor ze dat deze wat beter is. # De KT400a ondersteund AFAIR wel officieel 200mhz FSB en de nForce2 haalt het makkelijk. # De ruler van alle socket A bord wordt denk ik de Epox 8RGA+, hierbij is zo ongeveer bij alles het voltage te veranderen (inclusief NB) en het bord heeft de nieuwste chipset revisie. Jammer alleen dat er een onboard MX baksel opzit :(
Link naar reactie
Volgens mij ook idd. De KT400A heef voor zover ik weet juist geen 400 MHz FSB support, staat ook nergens vermeld in hun reviews. Is ook niet verwonderlijk, het is in weze een KT400 met een verbeterde memcontroller. Dat Sis niet geweldig overklokt is hier niet de issue, het gaat om out of the box performance. SATA bied op dit moment eigenlijk nog geen snelheidsvoordeel. met nForce killer bedoel ik dus de perfoemance die je uit een standaard desktop PC weet te persen. Persoonlijk denk ik niet dat je ze al moet uitvlakken, ze hebben met de 655 desktop chipset voor de P4 ook de snelste chipset (tov de E7205 en de I850) neer weten te zetten. De 8RGA+ mag dan een leuk tweakbordje zijn, maar dat betekend nog niet dat het het beste mobo van dit moment is. Die voltages zijn alleen fucties die wij als tweakers toevallig belangrijk vinden, maar andere merken hebben bijvoorbeeld andere sterke punten. Zo zijn de SiS mobo's vaak relatief goedkoop, als ze hiermee een beetje fatsoenlijke performance neer weten te zetten, dan denk ik dat het leuke mobo's zijn. Vergeet niet dat hier alleen maar de SB functies staan, dingen als Gbit LAN, IEEE 1394 etc moeten toch vaak van een afzonderlijke chip komen.
Link naar reactie
# Voor standaard desktop systemen is alleen PC3200 weer erg duur. # Bovendien mist ie Soundstorm wat de nForce2 heel aantrekkelijk maakt. # SATA schijven beginnen nu steeds beter in de markt te komen en ze zijn absoluut de toekomst, toch lullig als je over 2 jaar een extra HDD wil kopen en hij past niet op je bord. # Tjaa Epox borden zijn ook heel goedkoop, dus dat maakt niet veel uit. Verder vraag ik me af wie ze gaat produceren. Iig ECS en dat wordt dus een interessant low-budget bord.
Link naar reactie
Asus bijvoorbeeld heeft in het verleden ook al SIS chipsets gebruikt. Dat zat dus wel niet zo'n probleem zijn. SATA kan je oplossen door een convertercard te gebruiken, zoals we nu ook al doen, alleen voor oudere schijven. Soundstorm is idd een pluspunt van de nForce, maar er zijn er ook zat die een Audigy oid gebruiken, dus dat zie ik ook niet als een probleem. Ten slotte kan een fabrikant ook zijn eigen chipset gebruiken, los geintegreerd op een mobo. En verder denk ik dat PC3200 binnen niet al te lange tijd ook meer betaalbaar gaat worden, het is een beetje net als met DDR333 in het begin.
Link naar reactie
# Een Audigy kost 80 euro, een extra Soundstorm optie omgerekend waarschijnlijk nog geen 5 euro. # PC3200 zal idd wel betaalbaar worden, vooral nu Kingston en andere "normale" merken zijn gaan produceren. # Ja, dat zijn SATA --> IDE converters maar is het omgekeerde mogelijk? En dan nog zullen de schijven dan waarschijnlijk langzamer lopen.
Link naar reactie
Die zijn er, die converters. Ik heb ze al eens in het echt gezien. Je zegt langzamer lopen, ik vind 150 MB/s om 133 MB/s nou niet echt een groot verschil. De schijven halen dit nu al niet eens, en al zouden ze het wel halen, dan is het ook alleen nog maar tijdens burst transfers. ATA133 schijven op ATA100 controllers ligt ook niemand wakker van, dus ik zie niet zo waarom dit wel een probleem zou zijn.
Link naar reactie
** PC3200 is al betaalbaar. voor 125 Euro heb je al 512mb pc3200 ** Onlangs een test geweest of Convertors vertragen. er bleek geen performance verschil te zitten met de Sata to ATA en ATA to Sata convertors. ** Leuk die soundstorm. hij mist alleen EAX Advanced HD, iets wat ik persoonlijk een heel erg belangrijke feature vind. ** Ik vind mijn ** toch leuker dan Marcel's # :wink:
Link naar reactie
# Ik gebruik mijn # echter al langer dan jouw ** ;) Ik gebruik * als opsommingsteken binnen een #, dus goede borden zijn: * ..... * ..... # De tekens maken iig posts veel overzichtelijker. # Het verschil tussen Samsung PC2700 en Samsung PC3200 is echter wel 40 euro, wat op zo'n bedrag relatief veel is.
Link naar reactie
** ik gebruik mijn ** alleen in de posts waar jij hebt gepost en ik gebruik ze sinds 1 uur ongeveer :) ** ik vind de # niet overzichtelijker maar irritant. echter dat licht meer aan mij dan aan de #jes geef ik eerlijk toe :) ** 40euro duurder is inderdaad relatief veel maar de prijs van 125Euro voor 512mb pc 3200 is niet meer zo extreem hoog als de 250 Euro van een maand of 2 geleden. ik noem ze dan ook wel betaalbaar.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...