Ga naar inhoud

CPU cooler/HDD cooler + fan controller?!


Aanbevolen berichten

ik ben aan het denken om voor mijn Pentium 4 2,5Ghz een andere cooler te kopen , een stillere en ook voor mij HDD en een fan controller. Maar nou lees ik hier op de forums dat sommige zeggen dat bij bepaalde Zalman cpu coolers de clibs soms afbreken etc. dus ik vroeg mij af of iemand een goed advies had over CPU coolers van Zalman en of een HDD cooler echt loont en of een fan controller veel nut heeft? alvast bedankt..(sorry voor de vele vragen , maar heb nauwelijk ervaring met koelen terwijl het toch wel belangriujk is!)
Link naar reactie
# Je hebt met de Zalman 6x00 serie erg zware clipkoelers die kunnen afbreken als je veel met je PC sleept (naar lanparty's ed gaat). # Sleep je veel met je PC dan kan je beter voor een Zalman uit de 5x00 serie gaan, die hebben namelijk schroeven ipv clips. # Als je maae 1 HDD hebt, is koeling redelijk zinloos. # Je bedoeld gewoon een extra casefan of een digidoc (om de snelheid van je fans te regelen en temps uit te lezen? Een extra Papst casefannetje kan nooit kwaad natuurlijk.
Link naar reactie
Of je je HDD's moet koelen hangt niet van de hoeveelheid af, maar meer van het type. Ik heb Maxtor 7200 RPM schijven, en daarbij is koeling niet echt nodig, al hangen ze bij mij vrij ruim in de kast. Als je SCSI schijven van 10.000 RPM of meer gebruikt, dan begint koeling mi wel zinvol te worden. Fancontrollers ala digidoc zijn wel leuk, en hebben een hoge kwijlfactor ;) Maar ze hebben als nadeel dat je de snelheid niet regelen kan (digidoc tenminste) Een fanbus met potmeters oid is wat dat betreft handiger, dan kan je je fans op elke gewenste snelheid laten lopen.
Link naar reactie
[url=http://www.eynstein.nl/a/2742.html][img:11b1774c14]http://www.eynstein.nl/ai/zmmc.gif[/img:11b1774c14][/url] [quote:11b1774c14]Deze ontzettend mooie Zalman fan controller stelt u in staat 6 fans in te stellen. In tegenstelling tot veel andere fancontrollers kunt u met deze fancontroller ook de cpu fan en andere toerentalafhankelijke fans regelen. Supercool uiterlijk dankzij de mooie transparante donkerblauwe acrylglazen frontplaat en alu knoppen Verder: 2 x roestvrij stalen tuimelschakelaars voor schakeling tussen 0 en 5 en 12v en mooie leds ;)[/quote:11b1774c14] Ze hebben mooie dingen hoor tegenwoordig :D (plaatje is link)
Link naar reactie
# Daar heb je ene punt :D # Dan is dat wel een slecht ontworpen cage BTW, normaal zit er zelfs met 3 HDD's altijd nog wat ruimte tussen voor de lucht. Als HDD's echt tegen elkaar aan liggen dan kun je ze binnen een paar maanden wegbrengen. Daar kunnen iig IDE schijven absoluut niet goed tegen.
Link naar reactie
Valt best mee hoor, moderne schijven produceren niet zo heel veel warmte meer, door bijvoorbeeld het gebruik van vloeistoflagers. Mijn 7200RPM schijven worden bijvoorbeeld niet echt warm, al zijn ze niet gekoeld. Ik denk niet dat ze er stuk van gaan als ik ze tegen elkaar aan plak. Verder zal er misschien een kleine luchtspleet tussen zitten, maar dat is lang niet genoeg voor effectieve koeling. Dat kleine beetje flow wat je tussen je schijven overhoud helpt bijna niks. Als je het goed wilt doen, moet je hem in een 5,25 inch bay monteren, samen met een HDD bracket met fans.
Link naar reactie
# Liquid beering is echter nog steeds niet zondermeer standaard en veel mensen hebben nog gewoon kogel lager schijven. Normale Maxtor DX740 schijven met kogellagers worden echt goed heet als je ze tegen elkaar aanlegt hoor. # Je bedoeld zo'n bay die je dan ophangt waardoor je schijven vlak boven de bodem komen te hangen? Die zijn idd veel ruimer en sommige hebben al koeling aanboord. # Wat overigens ook een goede optie is, is een HD koeling kopen van bijvoorbeeld Tt, dat is een bak met fans waard de HD ingaat. Het geheel hang je gewoon onder je CDRW/DVD spelers ed in een 5,25 inch slot.
Link naar reactie
Tja, vroeger had ik een Seagate Baracuda schijf tijdens het uitproberen die behoorlijk heet werd. Maar ja, hoe kwam dat? Ik had de schijf niet vastgeschroefd. Vastgeschroefd viel het allemaal wel mee. De warmte wordt dan ook naar het chassis afgevoerd. Tja, een ventilator hoeft heel vaak niet op vol vermogen te draaien. Het is voldoende dat de lucht in beweging is. Op een dood punt in de kast moet je dan iets extra's toevoegen. Vaak is een casefan achterin al voldoende omdat die zorgt voor geforceerde luchtstroom. En dit is mijn eigen ervaring. Als je extreem aan het overclocken ben, tja, daar heb ik dus geen ervaring mee. Een kennis van mij had in ieder geval problemen met zijn computer tot dat hij deze volhing met casefans. En behalve instabiliteit (=Windows :-?) was zijn echte probleem dat hij niet kon branden. Na pakweg 1 jaar was het in de hete zomer opgelost met die casefans. Nu is en Windows stabiel en kan hij branden. Kijk een winkelier die zegt dat zijn systeem prima in orde is, zal ik nooit meer geloven. Als je de keuze hebt de schijven op een kleine afstand te monteren, dan zou ik dat eerst doen. Daarna gewoon kijken hoe het gaat. Er zit, als het goed is, wel een kleine ruimte tussen. Dus een extra ventilator kan de rest doen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...