Ga naar inhoud

AMD Thunderbird 1333 Mhz overklokken


Aanbevolen berichten

Ik heb een AMD Athlon Thunderbird 1333@1466 Mhz -> 37°c. Nu wil ik deze graag nog wat harder laten lopen. :lol: Bij 1533 Mhz reboot hij tijdens gamen altijd "spontaan". Ik weet dat bij de 1333 Mhz de L1 bridge al fabrieksmatig geunlocked is. Maar nu schijnt het dat je ook de L7 bridge moet unlocken van deze cpu om de Vcore te unlocken zodat ik hoger kan gaan dan die stabiele 1466 Mhz wat ik nu heb. Klopt dit verhaal of moet ik iets anders doen of...of is dit het uiterste wat ik al heb? Alvast bedankt voor de antwoorden. -The Scratcher-
Link naar reactie
# Nee, dit klopt niet helemaal. # Het Vcore kan je gewoon veranderen mits je moederbord en je BIOS het ondersteunen. # De multiplier is idd wel gelocked, deze kan je bij de Tbird nog met een potlood streepje unlocken. # Lees de FAQ eens, dat is het bovenste topic, daar staat oa een link naar BA zijn OC-guide in. # Het uiterste kun je nooit zo zeggen, dat verschilt per processor. Je temps zijn netjes en met een hoger Vcore zou je nog wel hoger kunnen komen, alleen spelen er ook dingen als geheugen, PCI, AGP en Northbridge/PLL mee. Dat alles kun je in de FAQ lezen dus.
Link naar reactie
[quote:b39a9f9a65="Marcel de Reus"]# Nee, dit klopt niet helemaal. . # De multiplier is idd wel gelocked, deze kan je bij de Tbird nog met een potlood streepje unlocken. [/quote:b39a9f9a65] Volgens mij klopt dit juist niet. De multiplier is bij de 1333 Mhz al fabrieksmatig geunlocked. Je ziet duidelijk dat de multiplier bridge (de L1) aanmekaar gelast is en dus niet onderbroken. De puntjes verbinden met een potlood streepje heeft hier dus geen zin, die zijn immers al verbonden. Anders kon ik hem ja ook niet overklokken naar 1466 Mhz zonder iets gedaan te hebben aan de cpu. Mijn vraag was ook duidelijk het L7 verhaal...
Link naar reactie
# Je kan het toch FSB overklokt hebben? ;) # Probeer de MP dan maar eens te veranderen en kijk of ie er naar luistert. Naar mijn weten is ie namelijk gewoon netjes gelocked. # Ik gaf ook antwoord op je L7 vraag, namelijk dat het Vcore gewoon aan te passen is zonder hiermee te klooten.
Link naar reactie
[quote:b2ae8199b6="Marcel de Reus"]# Je kan het toch FSB overklokt hebben? ;) # Probeer de MP dan maar eens te veranderen en kijk of ie er naar luistert. Naar mijn weten is ie namelijk gewoon netjes gelocked. [/quote:b2ae8199b6] Dit is mijn fout ik was hierin niet duidelijk genoeg, sorry :oops: Ik heb de cpu dus nu overgeklokt dmv de multiplier op 11 te zetten -> 1466 Mhz. Zet ik hem op 11,5 (=1533 Mhz) dan post hij wel en start ook WinXP normaal op. Echter, start ik een zwaardere applicatie op (een game ofzo) krijg ik telkens een "spontane reboot". Kennelijk is die op 1533 Mhz dus niet stabiel genoeg. Dus zou ik de Vcore iets hoger moeten zetten zodat ie wel stabiel wordt. Deze setting kan ik wel aanpassen maar het helpt geen fluit, blijft instabiel op 1533 Mhz. Nou las ik ergens dat die L7 bridge ook geunlocked moet worden dmv de potloodstreep truc om de Vcore aan te passen. Voordat ik dit doe wilde ik eerst weten of dit wel klopte... Mijn mobo is trouwens een Epox 8KTA3
Link naar reactie
# Dan zou het kunnen zijn dat die proc een uitzondering is oid, hij is ook nog voor mijn tijd zegmaar. # Ik akn je dan dus ook niet vertellen of je de L7 moet unlocken. Voorzover ik wist was het Tbird principe gelijk aan dat van de AXP, behalve dat je bij de AXP zilverlijm nodig "had" (nieuwere borden + Tbred B zijn standaard unlocked) en bij de Tbird een potlood. # Een hogere Vcore zal in dit geval dan zekre helpen idd.
Link naar reactie
vanaf 1200 MHz oid waren alle Thunderbirds weer standaard unlocked. De truc met de L7 bruggen hoeft in principe niet, deze geven aan het mobo het standaardvoltage door, dus als je met je mobo wat anders insteld moet dat ook kunnen. (kan je ook controleren door met een proggy te meten) Wanneer je in sommige gevallen wel met de L7 bruggen aan de gang moet, is als je mobo geen voltage instellingen heeft, of als hij bij het opstarten niet genoeg voltage krijgt, sommige mobo's starten namelijk op het standaardvoltage op. In dat geval kan je de L7 bruggen inkleuren, zodat hij op 1.85V start.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...