Ga naar inhoud

Dual channel DDR


Aanbevolen berichten

# De VIA KT400a zal WEL dual channel ondersteunen en de meeste nForce2 moederborden hebben helemaal geen GPU onboard. # Het levert zoiezo een leuke preformence winst op. # Met een GPU onboard is het idd extra handig, omdat deze dan gebruik kan maken van de extra bandbreedte naar het geheugen en het dan niet tenkoste gaat van de bandbreedte van de proc naar het mem (die haalt namelijk toch geen 667mhz).
Link naar reactie
Valt tegen, ik heb tests gezien waar het maar 1 FPS scheelde in Q3A bijvoorbeeld. Waar dual channel pas echt tot zijn recht komt is bij P4 systemen, of als de Athlon zo'n hoge FSB krijgt dat ze het met geheugensnelheid niet bij kunnen benen. En daty zie ik zo 123 niet gebeuren.
Link naar reactie
Nee dat zal zeker binnenkort nog niet gebeuren. De preformence winst is erg afhankelijk van hoe zwaar een prog op de geheugenbandbreedte leunt, maar je kunt in sommige games en apps toch een leuke winst halen. Verder is het enige dat je hoeft te doen ipv 1 modules 2 of 3 modules te planten wat meestal net zo duur is, dus dan is het zeker mooi meegenomen. Intel is overigens van plan over niet al te lange tijd een 800mhz FSB P4 te releasen las ik laatst op Tweakers, dat is nu al te halen met PC3200 in Dual Channel opstelling en DDRII is ook in de maak natuurlijk. Nu PC3200 een JEDEC standaard kent is zoiezo de productie en toekomst van deze modules een stuk rooskleuriger geworden.
Link naar reactie
In principe wel, als de modules namelijk in het vervolg volgens 1 specificatie gemaakt worden, werken ze gewoon allemaal namelijk. Dat heeft voor het KT400 bord, waarschijnlijk niet veel zin meer, maar voor de productie van de KT400a kan gewoon de JEDEC standaard gebruikt worden, waardoor alle modules goed compatible zijn. De instabiliteit over meerdere banken staat daar idd natuurlijk los van. Waarschijnlijk worden de loads op deze snelheden zo hoog, dat de memcontroller het allemaal niet meer aan kan. Er zou echter aan een beter PC3200 support gewerkt worden, dus dat wordt afwachten.
Link naar reactie
JEDEC stelt eisen aan de module, maar niet aan het proces. Ik heb wel van Twinmos geloof ik eens DDR400 modules gezien met BGA chips. Misschien als ze die gaan gebruiken het makkelijker wordt om ze te maken. Aan de andere kant zal een hogere snelheid ook wel makkelijker wordt bij gewone chips, kwestie van finetunen. (overigens zag ik vandaag dat Twinmos PC3700 geintroduceerd heeft, met 4.3 ns chips)
Link naar reactie
[quote:eeb0ec53ef="Muse"][quote:eeb0ec53ef="Baxcorp"]Dualchannel is dan ook alleen noodzakelijk bij gebruik van een onboard graphics card... [/quote:eeb0ec53ef] :-? Hoezo dat dan? Je hebt met Dual Channel toch echt wel een aardige snelheidswinst. Ook zonder nForce2 IGP.[/quote:eeb0ec53ef] Dat komt door een betere mem-controller van de NForce2 t.o.v. de KT400. Wacht maar tot er benchmarks van Singlechannel KT400a moederborden uitkomen en je zult zien dat die minsten zo snel zijn als Nforce2-borden.
Link naar reactie
[quote:f9761d40e4="BA"]Die zijn er al ;) De KT400A is net een neuslengte sneller, al stelt het niet veel voor. Het snelheidsverschil zou ik niet eens meenemen in een overweging om een mobo te kopen, ik zou meer naar de features kijken. (nForce overklokt bijvoorbeeld erg goed)[/quote:f9761d40e4] Mijn punt is dan ook dat dualchannel niet sneller hoeft te zijn dan singlechannel [i:f9761d40e4]enkel omdat het dualchannel is[/i:f9761d40e4]. Het verschil tussen de KT400 en NForce2 is ook niet erg groot te noemen trouwens. Als het snelheidsverschil te verwaarlozen valt komen inderdaad andere overwegingen zoals features sterker naar voren... 8)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...