Ga naar inhoud

Stroomstoring?


Aanbevolen berichten

Deze morgen startte mijn computer zeer vreemd: De groene start led ging aan, maar de monitor kreeg geen signaal. De fan op de CPU draait gewoon, maar de case fan (aangesloten via het moederbord) draait niet. Ik heb de indruk dat de HD nog wel draait (als ik mijn hand er op leg). De PC reageert niet op een reboot en als ik de stekker er uit trek en weer aansluit gaat de aan/uit led direct branden(normaal moet ik de PC met de schakelaar aanzetten). Maar vervolgens gebeurt er niets meer. Wat kan hier aan de hand zijn? Moederbord : Asus P5 A Processor : AMD K 6 /500 Geheugen : 224 MB (1 x 128, 1x 64 en 1 x 32 MB) Video : Geforce 2, 64 Mb HD : IBM Deskstar 40 GB / 7200 tpm PaulusP
Link naar reactie
[quote:6f4e284ae3="PaulusP"]Maar als de batterij leeg is, waarom draait dan de case fan niet meer en de CPU fan wel? Dat staat toch los van elkaar? PaulusP[/quote:6f4e284ae3] misschien omdat de Casefan voeding van de batterij krijgt :wink: denk niet dat daar het probleem ligt, want al is de batterij leeg, dan boot je systeem wel, echter vergeet ie dan telkens de bios settings... je moet maar eens wat dingen uitproberen: - kabels na checken - kaarten goed aandrukken - haal mem er eens uit, en boot met 1 reepje tegelijk, doet ie het niet? ander reepje proberen denk dat het misschien een kleinigheidje is waar je zo overheen kijkt... probeer anders eens zo kaal mogelijk te booten; - alleen met je CPU, 1 reepje mem erin en videokaart... IDE loshalen en alle andere kaarten er ook uit... evt even een andere videokaart proberen... btw: piept ie ook helemaal niet? (foutcode tijdens de POST)
Link naar reactie
Hallo, daar ben ik weer. Jullie suggesties geprobeerd, maar er is geen verbetering. Kaarten eruit en erin, ATX op MB los en vast, geheugen verwisseld: maar helaas... Na aansluiten van de stroom was de PC duidelijk uit, bij het aanzetten gaan wel HD en groene led branden, maar de PC boot duidelijk niet. CPU fan gaat direct draaien, maar de case fan blijft echter stilstaan. De HD draait zeker wel. Voor mij is dit nog altijd een mysterie. Hebben jullie nog meer suggesties? PaulusP
Link naar reactie
Nog een korte aanvulling op mijn mail van daarnet. Nee, er is geen enkele piep bij het aanzetten. Vraag: Ook als er helemaal geen geheugen in de banken zou zitten, moet de PC ook dan nog normaal booten? Reactie aan SALV: Helaas heb ik geen extra ATX voeding op voorraad. Maar hoe groot is de kans op een gedeeltelijke uitval van de voeding? De HD / CPU en coolfan van de voeding draaien allemaal correct, dus die krijgen normaal stroom. PaulusP
Link naar reactie
Marcel, Je vreest voor mijn moederbord.... Kan dat zomaar stuk gaan? Zijn er bepaalde dingen die vaak stukgaan op een moederbord? Kan je een moederbord repareren of is dat de moeite niet? Op welke wijze kan je meer zekerheid verkrijgen over het feit dat het inderdaad aan het moederbord ligt? PaulusP
Link naar reactie
[quote:7f27d81d16="PaulusP"]Op welke wijze kan je meer zekerheid verkrijgen over het feit dat het inderdaad aan het moederbord ligt? [/quote:7f27d81d16] door alle hardware te vervangen met die wel werkt, en dan kan je een lijstje maken en gaan afstrepen... zoek anders eens een vriend of kennis op, en zet alles eens 1 voor 1 over.. begin eens bij de processor, en ga dan alles eens vervangen... kijk je moederbord ook eens goed na voordat je dit probeert, zie je zwart geblakerde stukken, of gesmolten dingen, dan is het :cry:
Link naar reactie
# Ja een moederbord kan gewoon aan het einde van zijn dagen komen. # Het is door Asus zelf nog wel te repareren waarschijnlijk. # Dan ben je het bord iig 3 weken kwijt en kost het ook nog geld, dus het zal de moeite niet waard zijn. # Dat kan alleen door een andere moedebord in de PC te testen of door alle andere onderdelen in een andere PC te zetten.
Link naar reactie
[quote:7da4f7f330="Marcel de Reus"]# Nee zonder mem boot ie niet. # Die kans is erg klein. # Ik vrees het ergste voor je moederbord, hij moet namelijk ALTIJD piepen. Zelfs zonder processor, geheugen of videokaart.[/quote:7da4f7f330] Kans dat een deel van je voeding het begeeft is wel degelijk aanwezig, zelf ook wel eens meegemaakt. Dan krijg je ook fratsen als niet willen booten zonder nog een keer resetten etc. mobo's piepen zonder CPU helemaal niet. Als je CPU bijvoorbeeld stuk is, dan boot je systeem gewoon niet. Dat die casefan het niet doet, en je CPU wel kan wel op de oorzaak duidden, beiden worden namelijk gevoed door het 12V systeem van het mobo, er kan best een defect in zitten, of misschien maakt de casefan gewoon kortsluiting. (of was die casefan al langer de pijp uit) Reparatie van dat mobo is ieg niet aan te raden, de verzendkosten zijn alleen al meer als de totale waarde van dat mobo. Probleem is alleen dat je tegenwoordig niet zo makkelijk een nieuwe vind. IK zou ieg het probleem bij je mobo of voeding zoeken. Een voeding is makkelijk uit te wisselen, maar een mobo valt tegen, omdat er bijna geen SS7 mobo's meer zijn.
Link naar reactie
De voedingsspanningen zijn gewoon te meten. Als er dus echt iets mis is, dan is dat dus zonder andere voeding te controleren. Zelf wel meegemaakt dat een moederbord het kan begeven. Overigens verwacht ik zonder werkende CPU geen beep. De luidspreker op het moederbord produceert pulsje en ik verwacht eigenlijk dat de Bios software die beepjes genereert als de CPU en het moederbord min of meer mee werkt.
Link naar reactie
Na het lezen van bovenstaande reacties heb ik de voeding overgeplaatst in een andere PC en die werkte direct en zonder problemen. De voeding is dus nog helemaal goed. Conclusie: het is het moederbord javascript:emoticon(':cry:') http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/images/smiles/icon_cry.gif(zoals al vermoed door sommigen). Hartelijk dank voor jullie tips en snelle reacties! Ik zal dus een nieuw MB met CPU gaan installeren. Vraag: Op het oude ASUS P5 A zitten geheugenbanken van 168 pins SDRAM. Kan ik mijn oude geheugen (PC 133) ook in een nieuw moederbord plaatsen voor bijvoorbeeld een Athlon CPU? PaulusP
Link naar reactie
ik zou gewoon nieuw geheugen kopen (ddr) of je moet een moederbord gaan zoeken waar je sdr en ddr geheugen in kan doen, dan kan je later altijd nog overstappen naar ddr. ben je wel afhankelijk door het geheugen. dus daar zal ik het moederbord niet voor kopen. nee neem nou maar gewoon een moederbord met ddr geheugen. zo duur is dat toch niet. geloof €65 voor 256 mb. ligt er natuurlijk wel aan of je een merk of geen merk neemt en welke snelheid, maar volgens mij is het geheugen dat op 266 mhz werkt zelfs duurder
Link naar reactie
Ja dat is prima mogelijk, dan moet je voor de ECS K7S5A+LAN gaan. Prima bordje dat zowel SDR als DDR ondersteund waardoor je later nog kunt overstappen en het kost maar 60 euro. Samen met een 1800+ ben je dus 120 euro kwijt. Wat voor voeding is het? Voor een AXP is minimaal een redelijke kwaliteit 300W voeding wel een vereiste namelijk.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...