Ga naar inhoud

Unknown CPU type


Aanbevolen berichten

Hoi, zaterdag heb ik een nieuw mobo, processor en geheugen gekocht; Aopen AK77-333, AMD Athlon XP 1800 en 256 Mb "huismerk" geheugen van Mycom (merkloos dus). Bij het starten van de computer geeft het bios een melding over: Unknown CPU type, 1533 Mhz. Ook Windows XP prof. neemt dit over, in het scherm van hardware staat ook unknown cpu type. Waarom ziet hij niet dat er een Athlon Xp in zit? Het bios is van Phoenix, Award bios, datum iets van 10 juli 2002. Zou het bios dan een update nodig hebben? En zo ja: is dit veilig, want ik ben bang dat ik de boel verknal. (Het is ook geen groot probleem, maar ik vroeg me gewoon af hoe het komt en of het simpel op te lossen is.)
Link naar reactie
probeer inderdaad eens een bios update, ben niet op de hoogte van de bios versies bij msi (aangezien ik altijd asus gebruik....) maar als het goed is moet hij hem met een redelijk recente biosversie herkennen. (hebben ze dat mobo wel lang op de plank gehad liggen :wink: ) Wat de update betreft, start met een bootdiskette in dos-mode dat is het veiligst. lees goed wat je te doen staat en zet vooral de pc niet uit tijdens het flashen! zet het bios na de update op standaard waarden en stel het daarna correct in zoals je wil hebben.... (en zorg vooral dat je het goede bios-file hebt maar dat lijkt me logisch.... :wink: )
Link naar reactie
Ja de FSB staat gewoon goed want ik zei dat hij op 1533 Mhz draait ;) Alleen geeft hij Unknown CPU aan. Dat is het enige probleem. Die snelheid had ik eerder al ontdekt, die stond eerst ook op FSB=100 op het moederbord en toen heb ik de jumper op 133 gezet. Is dan de processor nieuwer dan het bios, herkent ie hem daarom niet? enneh: [quote:9b4ff3f425]Er staat dat [b:9b4ff3f425]hij [/b:9b4ff3f425]een Aopen mobo heeft[/quote:9b4ff3f425] Ik ben een zij ;)
Link naar reactie
idd, Avenger zit op de juiste weg... je geeft al aan, het Bios is gedateerd ergens in juli.. ik neem haast aan dat Mycom geen ouwe palominos heeft liggen, en je dus een TB XP1800 verkocht hebben.. nu is de structuur van een TB en PALOMINO iets anders, oa de micron grootte... nu geeft de TB een ander signaal door, en snapt je bios het niet helemaal... je kan er evt een ander bios opflashen, maar het is niet echt nodig...
Link naar reactie
[quote:de80b78c31="turbulence"]idd, Avenger zit op de juiste weg... je geeft al aan, het Bios is gedateerd ergens in juli.. ik neem haast aan dat Mycom geen ouwe palominos heeft liggen, en je dus een TB XP1800 verkocht hebben.. nu is de structuur van een TB en PALOMINO iets anders, oa de micron grootte... nu geeft de TB een ander signaal door, en snapt je bios het niet helemaal... je kan er evt een ander bios opflashen, maar het is niet echt nodig...[/quote:de80b78c31] zou toch de spanning bekijken, 1,75 voor Palomino is te hoog voor T-Bred
Link naar reactie
[quote:63c04a1508="Ochem@n"] zou toch de spanning bekijken, 1,75 voor Palomino is te hoog voor T-Bred[/quote:63c04a1508] :-? maakt echt niet veel uit... hij zal een graad ofwat warmer worden, maar hij zal er echt niet door ontploffen... heb zelf 1,950 over mn XP2400 lopen, en er is nog geen brand geweest iig :wink:
Link naar reactie
[quote:8158738386="turbulence"][quote:8158738386="Ochem@n"] zou toch de spanning bekijken, 1,75 voor Palomino is te hoog voor T-Bred[/quote:8158738386] :-? maakt echt niet veel uit... hij zal een graad ofwat warmer worden, maar hij zal er echt niet door ontploffen... heb zelf 1,950 over mn XP2400 lopen, en er is nog geen brand geweest iig :wink:[/quote:8158738386] hahaha, ja, had ik met jou kunnen weten :wink: maar voor een doorsnee gebruiker (weet ik eigenlijk niet) ga ik altijd maar uit van wat de fabrikant voorschrijft btw: heb ook die 2400 +, hoe heet wordt dat ding van jou?
Link naar reactie
Ik zou toch ff de bios flashen als ik jouw was, zo moeilijk is dat niet. De meeste merken hebben er wel een handleiding voor op hun site staan. Een nieuwe bios voor jouw moederbord kan je hier vinden http://club.aopen.com.tw/downloads/default.asp?keyword=AK77-333&Software=BIOS&searchoption=keyword&sel=category&Go.x=17&Go.y=9 Leuk om ook eens een dame aan te treffen op dit forum.(komt niet zo heel vaak voor) In ieder geval succes.
Link naar reactie
De vuistregel is dat je nooit je BIOS moet flashen als het niet perse nodig, het kan om 1001 redenen altijd misgaan en dan zit je met een serieuzer probleem dan een schoonheidsfoutje in het BIOS. Het voltage wordt meestal wel goed herkent, mocht dit niet het geval zijn dan kun je dat gewoon handmatig instellen op 1.6V
Link naar reactie
[quote:94b6ef64fb="De Geest Van Oirlo"]Wrom begin je nu over MSI [/quote:94b6ef64fb] mijn excuses, niet goed gelezen. wat de benodigde core-spanning betreft zo word die door de cpu zelf aangegeven en normaal daarop correct ingesteld. (inzovere het mobo daartoe in staat is de correcte spanning te leveren). en zoals marcel al aangeeft ja, er zitten risico's aan een biosupdate. Dus je accapteert "het schoonheidsfoutje" zolang de cpu correct loopt, of je neemt het risico van de flash.......
Link naar reactie
Het is denk ik wel een "Throughbred": [url]http://silverapp1.mycom.nl/MyCom/Store/productdetailedinfo.do?productID=24635&productType=1§ionID=101[/url]. Ik heb in andere topics zitten kijken en daar vond ik een vergelijkbaar plaatje. Volgens mij stond het voltage idd op 1,6 V. Het enige wat ik jammer vind, is dat hij in Windows XP bij systeem nu ook niet aangeeft dat hij een Athlon XP 1800 ziet. Ik weet dus niet of ik het aandurf om het bios te flashen om alleen dit "schoonheidsfoutje". Straks valt idd de stroom uit en dan doet ie het niet meer. Maargoed: als het huidige bios alle througbreds meestal niet herkent, zou het nieuwe bios het dan wel doen? Want ik zag staan op [url]http://club.aopen.com.tw/downloads/default.asp?keyword=AK77-333&Software=All&searchoption=keyword&sel=category&seltype=BIOS&selpage=[/url] dat het bios vanaf versie R1.04 van 17-05-2002 al Athlon XP througbreds herkent... Hoe kan dat dan?
Link naar reactie
Dan nog een vraag: hoe kan ik onder DOS flashen als ik Windows XP draai op NTFS? Daar kan je via DOS toch niet bij komen? En de versie van het bios weet ik zo snel even niet, je leest er dus niet overheen. :) Het is niet mijn computer, ik heb hem alleen ingericht en hij staat nu niet hier. Ik kan dus nu niet kijken wat de biosversie is. Maar ik zag bij de updates ook al niks van juli staan. Misschien heb ik het dan verkeerd onthouden.. Ik zal overmorgen wel even kijken (dan ben ik weer op de plek waar de computer staat).
Link naar reactie
je kan onder de dos prompt flashen als je met een bootdiskette boot. Dit kan met een dos bootdiskette of een bootdiskette van bijvoorbeeld win98. (dan natuurlijk "alleen dos prompt" kiezen of F5 in het bootmenu) Als je die niet bij de hand hebt kun je ze ook op www.bootdisk.com vinden. Het gemakkelijkst is als je de bestanden voor het flashen ook op deze bootdisk zet. (flashutility en het bios file) (zorg er wel voor dat je een goede diskette hebt zonder fouten!! maar dat is denk ik vanzelf sprekend.)
Link naar reactie
Dat hele voltageverhaal van jullie klopt niet. Het voltage wordt namelijk niet aan de hand van het cputype gedetecteerd, maar aan de hand van een serie bruggen die op de cpu zelf zitten. Hierdoor stelt het mobo zelf de juiste waarde in. Flashen is opzich niet moeilijk, en die risico's zijn er idd wel, maar ik heb het eigenlijk nog nooit fout zien gaan. Het belangrijkste wat je wel onthouden moet, is dat als het wel fout gaat (geeft het proggy aan) je nooit je PC uitzetten moet, dan kan je het namelijk wel vergeten. Als het fout gaat eerst de backup van de oude terugzetten, en dan pas overnieuw starten.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...