Ga naar inhoud

vraagje over cooling


Aanbevolen berichten

Ik heb dus deze CPU cooler: http://www.thermaltake.com/products/heatsink/v9CoolMod.htm Nu heb ik een vraagje ivm de plaatsing van casefans. Ik heb hier al vaker mee geplaart maar ja, wil het eigenlijk toch wel weten. Blaas deze cooler nu van de CPU af of naar de CPU toe?? Dan kan ik hier mijn casefans op aan passen. Heb nu 2 bij de CPU (achter in de kast) op intake, en 3 voor bij mijn hdd's op outtake. Weet iemand antwoord op mijn vraag. (op de site van thermaltake staat et nie :-? ) Alvast bedankt voor de antwoorden.
Link naar reactie
kan zo niet 123 zien op de site hoe de schoepen staan, maar meestal blazen ze... je kan dit zelf makkelijk zien.. staan de schoepen met de ronding naar beneden, dan blaast ie op de CPU (wat ik persoonlijk ook denk dat ie doet) staat ze met de ronding naar boven, dan zuigt ie de warme lucht weg.. echter is ie veel effectiever als ie blaast omdat de warme lucht onderin wel weer kan ontsnappen door de sleuven in de heatsink
Link naar reactie
[quote:1e0b6c7e00="DLiekens"]Ben nog geen enkele tegengekomen die "blaast", tenzij slecht geplaatst door klonenbakkers. Je doet echter maar....[/quote:1e0b6c7e00] Ow er blazen er zat hoor. Het maakt niet veel uit, ik heb het zelf getest. Swiftech en Aplha adviseren echter zuigen.
Link naar reactie
[quote:9eb8731696="Salv"]Nee. Je voelt gewoon waar de lucht vandaan komt. Als je een briesje voelt (of een orkaan, kan ook) dan zit het goed. Die schoepentheorie is niet helemaal betrouwbaar[/quote:9eb8731696] toch zit er wel een redelijke zin van waarheid in... denk dan eens na... hoe moet de lucht zich dan verplaatsen??? wordt die vanzelf omhoog of naar beneden gestuwd :-? ja ok, door het temperatuur verschil, maar zonder hulp duurt het te lang... daarom is het tegenwoordig ook niet meer mogelijk je CPU passief te koelen... denk nu eens natuurkundig na... 8) hoe kan lucht zich verplaatsen? idd, doordat er een bewegende vorm de lucht in beweging zet... door de vorm van de kommetjes in de fan van je cooler is het dan dus mogelijk om de lucht te ''begeleiden'' zoals je weet daalt koude lucht en stijgt warme lucht... nu daalt door de tegendruk in je kast dus de koude lucht naar beneden. de fan werkt als het ware als een draaikolk en zuigt de lucht aan, omdat er een negatieve neergaande spiraal van lucht is, omdat de schoepen de lucht naar beneden trekken, en er dan weer ruimte vrijkomt... zoals je waarschijnlijk ook wel weet is er altijd en overal lucht aanwezig, dus die 'lege' ruimtes worden dan weer aangevuld door nieuwe koude lucht... op die manier is er een soort van extra druk precies boven de fan.... nu is dit dus ook het geval als de fan op wegblazen staat... echter dan dus omgekeerd, de lucht wordt vanonder de heatsink door de koelvinnen heen getrokken omdat er een lage druk is precies onder de heatsink.. de koude lucht vult dan de 'lege' ruimte onder de heatsink weer op, warmt op, stijgt automatisch weer, ook dankzij de aantrekkingskracht van de fan, en wordt de kast weer in geblazen... als je het NOS weerbericht eens bekijkt zul je zoiets perfect kunnen zien... hoge en lage druk gebieden die dmv de wind worden verplaatst, en waardoor de temperatuur ook weer veranderd... (nu lijkt me dit wel een goeie theorie, of dit in de werkelijkheid ook zo werkt is een tweede) :wink:
Link naar reactie
[quote:4b1eadbb34="turbulence"] denk dan eens na... hoe moet de lucht zich dan verplaatsen??? wordt die vanzelf omhoog of naar beneden gestuwd...bla..bla..bla..jada..jada...jada [/quote:4b1eadbb34] Tuurlijk. alleen de moeite om te kijken hoe die schoepen staan. Waarom moeilijk als het makkelijk kan? Maar ontopic, anders dwalen we af...
Link naar reactie
[quote:3ee7a3ebe3="Salv"][quote:3ee7a3ebe3="turbulence"] denk dan eens na... hoe moet de lucht zich dan verplaatsen??? wordt die vanzelf omhoog of naar beneden gestuwd...bla..bla..bla..jada..jada...jada [/quote:3ee7a3ebe3] Tuurlijk. alleen de moeite om te kijken hoe die schoepen staan. Waarom moeilijk als het makkelijk kan? Maar ontopic, anders dwalen we af...[/quote:3ee7a3ebe3] laatste bericht van mij, want we dwalen idd wat af.. jij zegt dat kijken hoe de schoepen staan niet nauwkeurig is.. ik bewijs dat hier wel een theorie achter zit... of je nu kijkt of voelt, het komt op het zelfde neer, alleen wou ik even aangeven dat mijn oplossing ook goed is....
Link naar reactie
Ik heb nu dus ook gemerkt hoe belangrijk de plaatsing van de CPU socket is. Bij mijn vorige bord (Asus A7V266-E) blaast de wind van de koelribben richting voedingsblok en (langs de Northbridge koeling) videokaart, met als gevolg een (licht overclockt 142FSB) idle temp van 50c. Nu een Asus A7N8X de luxe :D met de socket dwars geplaatst zodat de luchtstroom aan de ene kant direct naar de twee afzuigende casefans gaat en aan de andere kant omhoog vloeit naar de voeding(afzuiging) en de opening daarboven. Resultaat (nog standaard 133 FSB) 37c idle!!!!!!!!!!!!!!! met exact, behalve mobo de zelfde hardware. In alle gevallen gemeten met BIOS, Asus Probe en CPU cool die dus alledrie vrijwel hetzelfde aangaven... Of die 104 Mhz scheelt heelveel, maar dat kan ik me niet voorstellen :-? Bart
Link naar reactie
Als het zomer is, en warm in huis hebben er veel mensen zo'n fan aanstaan. Ik heb nog nooit gehoord dat die fan op zuigen staat. maw als je op de bank zit met dat ding voor je neus dan blaast hij de koele lucht naar je toe en niet de warme lucht van je af zuigen. Mijn CPU koeler blaast er naar toe, wat nog eens extra wordt versterkt door een casefan die ik aan de zijkant van de kast heb gezet en rechtstreeks de CPU in blaast. Werk prima. Scheelt op de CPU een graag of 10C.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...