Ga naar inhoud

Gemis van RAID op de Epox 8DRA+ erntig?!


Aanbevolen berichten

ik denk [b:c626f81ae4]toch[/b:c626f81ae4] dat het niet aan de computer ligt dat hij zo langzaam opstart. maar zal inderdaad wel iets geinstalleerd zijn in windows dat hij daarom zo langzaam opstart. je hebt de problemen dat wel bij allebei de windows (98 en XP) maar heb je geen software geinstalleerd voor een apparaat ofzo
Link naar reactie
[quote:1a76d85a3c="Pastoor"]maar toch is het zonde van die RAID. had ik niet beter dan bijvoorbeeld een VIA KT400 kunnen kopen, die zijn even duur volgens mij maar hebben wel RAID[/quote:1a76d85a3c]RAID wordt zowel bij de NForce2 als de KT400 verzorgt door een aparte chip (meestal Promise of HighPoint) op het mobo en heeft niks de maken met de chipset zelf. Het is dus een mobo specifieke feature, niet chipset specfiek. Daarnaast is de NForce "van huis uit" wat luxer en sneller, dus je hoeft geen spijt te hebben.
Link naar reactie
Spijt heb ik ook absoluut niet :D Ik hoor overal behoorlijk veel lof over Epox en dan in het bijzonder de 8RDA+ rev. 1.1 maar 'van huis uit' ( :wink: ) ben ik een twijfelaar en iemand die graag 'je-van-het' wilt hebben. Dat is het gewoon. ookal weet ik dat de nForce2 chipset gewoon iets beter is dan de VIA KT400. Dan over het opstarten. Zowel bij 98 als XP start mijn pc ten alle tijden langzaam op. De P3 800 van mij pa (winXP) trekt me er met gemak uit!!!!! Ik heb windows meerdere malen fris geinstalleerd maar het mocht niet baten. ik had zelf het vermoeden dat het wel iets met de harddisk of IDE controller van doen zou hebben omdat tijdens het laden van die zooi de pc ongeveer 20 sec (!) blijft hangen. aan de geluidskaart, cdrom speler of netwerkkaart ligt het niet want die heb ik er al eens uit gehad. Toen ik mijn MSI board net had ingebouwd deed de computer het al niet; oorzaak bleek een kapotte batterij te zijn!!! Goed, na 1 maand deed de pc het weer niet goed (telkens opnieuw opstarten) en het bleek aan het mobo te liggen, vertelde de pc winkel mij; ze waren bekend met het probleem. de verkoper anex technischi adviseerde mij het bios te flashen. dat hielp met mate, want hij start af en toe nog steeds opnieuw op! En dat langzame is er ook niet uit gegaan :cry: pasToor
Link naar reactie
[quote:df940174b3="Nightfire"]Mmm, dat is cker raar :S Roy[/quote:df940174b3] beste Roy, als je nu niks zinnigs te melden hebt, zeg dan niets...... sorry hoor, maar ik zie nu al 2 replys van jou op deze pagina die niet echt meehelpen aan de oplossing.... :-? iig: heb je de HD al eens in IDE1 gezet dan??? heb je toevallig IDE HDD block mode in je bios op disabled staan??? zet deze eens op enabled, dit wil nog wel eens de boel wat versnellen, als die aanstaat kan ie ipv 1 sector op je HD, en aantal blokken sectors per keer aanspreken...
Link naar reactie
[quote:dbda2a6022="turbulence"][quote:dbda2a6022="Nightfire"]Mmm, dat is cker raar :S Roy[/quote:dbda2a6022] beste Roy, als je nu niks zinnigs te melden hebt, zeg dan niets...... sorry hoor, maar ik zie nu al 2 replys van jou op deze pagina die niet echt meehelpen aan de oplossing.... :-? iig: heb je de HD al eens in IDE1 gezet dan??? heb je toevallig IDE HDD block mode in je bios op disabled staan??? zet deze eens op enabled, dit wil nog wel eens de boel wat versnellen, als die aanstaat kan ie ipv 1 sector op je HD, en aantal blokken sectors per keer aanspreken...[/quote:dbda2a6022] Je HD op UDMA 133 zetten, scheelt ook best een hoop(als je HD dit ondersteunt
Link naar reactie
# Om nog even terug te komen op het onderwerp van het topic: Ik vind het zeker een gemis dat RAID ontbreekt op deze luxe uitvoering van het bord al maakt het wel dat het bord erg goedkoop gehouden kan worden. # RAID kun je overigens zonder controller gratis toch opzetten mits je 2 HD's hebt, namelijk met Linux. De Linux kernel heeft een uitermate goede software-RAID, wat bijna net zo snel is als hardware-RAID.
Link naar reactie
[quote:81ff2e0469]Ik vind het zeker een gemis dat RAID ontbreekt op deze luxe uitvoering van het bord al maakt het wel dat het bord erg goedkoop gehouden kan worden.[/quote:81ff2e0469] Ik vind het geen gemis, want zoals jij zegt wordt het bord er goedkoper op en als je geen raid wil gaan gebruiken ben je toch voordeliger uit. Maar op het marketing vlak is het idd niet slim van Epox. Als ze ook nog een versie met raid hadden gemaakt, waren de bordjes voor misschien nog meer mensen aantrekkelijk geweest. [quote:81ff2e0469]De Linux kernel heeft een uitermate goede software-RAID, wat bijna net zo snel is als hardware-RAID.[/quote:81ff2e0469] Dat zit dus in elke versie van Linux? Ik heb Red Hat liggen en wil dat wel een keer proberen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...