Ga naar inhoud

Geheugen kapot?


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een AMD 1400Mhz systeem met 512Mb (2x256) DDR geheugen. Dit draait al ruim een jaartje zonder problemen. Moederbord is een K7T266 MSI moederbord. Het begon een tijdje geleden met onverklaarbare fouten in WindowsXP. De pc liep dan tijdens het opstarten soms vast. En als Windows opgestart was, dan ging deze af en toe weer meteen rebooten. Dacht eerst dat het aan Windows lag, dus opnieuw geinstalleerd.. Weer dezelfde fouten.. Nu heb ik windows 2000 weer erop gezet.. Weer dezelfde kenmerken. Dus ik dacht, dan zal waarschijnlijk de CPU-temperatuur te hoog zijn.. CPU temperatuur lag telkens zo rond de 60 a 63 graden.. Nu een nieuwe Zalman koeler gekocht.. (ook lekker stil :D ) Maarrr.. weer dezelfde klachten... Nu eens gekeken naar het geheugen... Windows geeft aan dat er 392,688Kb geheugen is.. SiSoft Sandra geeft aan dat er 384Mb geheugen is... Dus ik mis 128Mb geheugen.. Ik dacht altijd, dat een kapot geheugen, totaal weg zou zijn.. Dus dat er dan maar 256Mb geheugen wordt vermeldt.. Wie kan mij dit verklaren? Is er een klein stukje van het geheugen kapot? Worden daar die fouten door veroorzaakt? Alvast bedankt.. M.v.g. Sander
Link naar reactie
[quote:d15e02a95e="M@D M@N"]of check je bios instellingen :)[/quote:d15e02a95e] en wat moet ie dan checken??? :-? als je dan al een antwoord wil geven, geef dan een duidelijk antwoord waar hij ook wat aan heeft.... [quote:d15e02a95e]Windows geeft aan dat er 392,688Kb geheugen is.. SiSoft Sandra geeft aan dat er 384Mb geheugen is... Dus ik mis 128Mb geheugen[/quote:d15e02a95e] uhmmm... rekenen was ook niet mijn beste vak, maar 392-384 is nog altijd 8 MB, geen 128... daarnaast praat je in de 1e instantie over KB en in de 2e over MB... nu is 1 MB 1024 KB, dus daar zit je verschil (do the math :wink: ) mocht je mem nou al stuk zijn, dan kun je zoals marcel ook al zei, even memtest downloaden [url=www.memtest86.com]memtest[/url] en even draaien.... ook een goed proggie (onder windows) om alles verder ook eens goed te stress testen is [url=www.passmark.com]passmark burn in[/url] dit programma kan je zo instellen om alle hardware onafhankelijk te testen... dit is wat uitgebreider als memtest, omdat als je mem geen fouten maakt je kan kijken waar misschien de fout wel ligt..
Link naar reactie
[quote:aad080f366="turbulence"][quote:aad080f366="no_name"]Zegt het bios ook dat er 384 mb is?. Probeer eens het geheugen in een andere pc[/quote:aad080f366] uhmm... waar denk je dat Windows 80% van zijn gegevens weghaalt??? :wink:[/quote:aad080f366] Wist je ook dat windows er wel eens naast kan zitten :wink:
Link naar reactie
Tja, zelfs al is er een geheugenmodule kapot (niet meer bruikbaar), zou uw pc het toch nog aangeven. Windows kan er inderdaad soms naastzitten. Kwestie van dit vrij geheugen, daar kan je niet echt op afgaan aangezien windows de (slechte) gewoonte heeft om uw geheugen niet te resetten als dit niet nodig is. Aan de andere kant er is duidelijk iets verkeerd met dat geheugen aangezien sisoft een deeltje mist, dus toch even de memtest draaien.
Link naar reactie
Bedankt voor al jullie reacties.... Ik heb zojuist in de BIOS gekeken, deze geeft 384Mb geheugen aan... Ook met BurnInTest de test gedaan.. Geeft ook!! 384Mb geheugen aan en geen errors.. Er zit toch echt 512Mb geheugen in :-? Ik zal binnenkort even mijn geheugen testen in een andere pc.. Ik heb geen tweede pc.. dus dat moet nog even wachten... Toch vreemd.. Kan de geheugengrootte beinvloedt worden door de BIOS? maw zijn daar instellingen die zoiets kunnen veranderen?
Link naar reactie
Het kan zijn dat je moederbord alleen maar singlesided modules slikt of dat de max chipgrote 128mbit is. Dan zou je nu 1 singlesided en 1 doublesided module hebben, dus 16 128mbit chips en 8 256mbit chips wat dan door beperkingen 24 128mbit chips zouden worden. 24/8=3 3x128=384 In het geval van allen singlesided modules krijg je dan: 8 128mbit chips en 8 256mbit chips = 128+256mb=384mb
Link naar reactie
[quote:ffe979e002="Zander"]Hmmm.. ik denk toch niet dat dat het probleem is, aangezien het geheugen goed heeft gewerkt voor ruim een jaar.. Altijd gaf het systeem aan, dat er 512Mb in zat. Sinds kort staat er ineens nog maar 384Mb geheugen.. :-? Raar maar waar.[/quote:ffe979e002] Dan misschien een side van 1 van de modules kapot gegaan. Heb je al getest?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...