Ga naar inhoud

nForce : interessant?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Ik zit weer eens om me heen te kijken voor een eventuele upgrade. Mijn oog is gevallen op een nForce mobootje van Soltek, maar eerlijk gezegd weet ik er nog niet heel veel vanaf. Wat ik weet is dat nVidia de nForce chips maakt (DUH ;) ) en dat het samenwerkt met dual channel DDR. Maar toch zijn er misschien dingen die ik over het hoofd zie? Om even terug te komen op dual channel DDR: Is dit interessant en zijn de prestaties veel beter? En merk je er ook daadwerkelijk wat van? En met dual channel DDR heb je dus minimaal twee sticks DDR ram nodig? Zijn er verder nog voordelen op een nForce II board, behalve de prestatie winst van het geheugen? Laatste vraag: Kan ik gewoon mijn Leadtek GeForce 4 ti4200 128MB vlekkeloos op [url=http://www.soltek.de/Dutch/product/75frn-r.htm]DIT[/url] Soltek mobootje gooien? Alvast bedankt! :)
Link naar reactie
  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
idd... zoals als marcel al zei, de Epox zou een hele goeie keuze zijn... heb em zelf ook, en ben zeer tevreden met dit bordje... heb eens gekeken wat het bij mij uitmaakte qua winst in snelheid.. en het verschil scheelde heel wat MB's in mem test in Sisoft Sandra met 1 reepje PC3500 XMS corsair T.o.v 2 reepjes in Dual channel..... haal nu rond de 3000MB/s in de test, weet zo niet 123 wat ik haalde met 1 reepje, maar er zat een redelijk groot verschil tussen.... nadeel vindt ik wel het gemis op de Epox van Raid en evt S-ata..... verder clockt het mobo wel als een gek... met de nieuwste revisies worden met gemak (zonder voltage mods e.d) gemakkelijk FSB speeds gehaald van 210/220 MHZ!!! echter is er 1 probleempje met de 8RDA+... hij wordt binnenkort vervangen door een nieuwere revisie/uitvoering (8RGA+) dus het kan goed zijn dat ie niet meer goed verkrijgbaar is.... via via van iemand die werkt bij Epox heb ik begrepen dat ze de 8RDA+ langzaam uitlaten lopen, en dan gaan vervangen omdat ie toch niet helemaal voldoet aan de standaard eisen van Epox.... nadeel met de 8RGA+ is dat ie weer een onboard MX440 heeft, en ik ben meestal niet zo gek op mobo's met onboard VGA... dat wil nog wel eens stoten met je AGP kaart (bij mij wel eens iig) goeie 2e keuze vindt ik de Asus A7N8x.... die is ietsje duurder als de Epox, maar net zo goed.... wil je echt iets goeds, ga dan voor de Chaintech Zenith... deze heeft een zeer uitgebreidt pakket meegeleverd (Rounded cables, digidoc, Raid, Sata...) maar ja, die zit ook direct rond de 200 euro....
Link naar reactie
Bedankt voor de reply's ... Die Soltek lijkt mij toch wel het interessantst, omdat hij ook redelijk goedkoop is en Soltek mij wel aanstaat. Overklokken doe ik al heel lang niet meer aan (videokaart uitgezonderd) dus om die reden ga ik geen mobo-keus baseren. Maargoed, die upgrade komt er pas over een maand of 3 en misschien neem ik tegen die tijd wel een mooi nForce mobootje met SATA bijvoorbeeld :)
Link naar reactie
jammer dat die link het niet doet... wil wel eens zien wat Soltek gemaakt heeft met de Nforce chipset... heb ook altijd een Soltek gehad (Sl75drv-5) en dat was een lekker mobootje... (jammer dat ie voor geen meter te OC'en was... :cry: ) wat kost die Soltek eigenlijk dan??? zou wel even kijken nog naar bijvoorbeeld ook de soundchip die erop zit, sommige Nforce borden hebben de soundstorm chip (en das echt zeer goed geluid) anderen hebben een van de mindere Ac97 chip erop.....
Link naar reactie
[quote:b4b88f9e49="kajutsa"]Tja, dat is misschien wel zo... maar ik neem ter zijner tijd toch liever gelijk een audigy I of II :) Dat Soltek mobo kost rond de 110euro en dat vind ik best aantrekkelijk :wink:[/quote:b4b88f9e49] Soundstorm levert dezelfde kwaliteit dus dat zou money wasting zijn. De Epox 8RDA kost ook maar 110 euro :-) Voor de + met oa Soundstorm en S-RAID moet je 127 euro neerleggen.
Link naar reactie
[quote:61410e6f53="Marcel de Reus"]De Epox 8RDA kost ook maar 110 euro :-) Voor de + met oa Soundstorm en S-RAID moet je 127 euro neerleggen.[/quote:61410e6f53] niet helemaal correct, de ''gewone'' 8RDA heeft geen soundstorm, maar de simpelere southbridge, dus met die goedkopere AC'97 chip.... de + versie heeft wel Soundstorm, maar geen S-raid...... verder zijn ze identiek.....
Link naar reactie
[quote:2d033d36fb="Marcel de Reus"]# Ik schrijf dan ook dat de + versie Soundstorm heeft ;) # Idd geen S-RAID, ik zie BTW helemaal geen SATA aansluitingen?[/quote:2d033d36fb] # ja ok... maar om het nog even duidelijk te maken... als ik de 2 versies zie liggen zie ik ook 123 het verschil niet :wink: # is idd jammer... helemaal geen Sata inderdaad.. opvolger van de 8RDA heeft dit dus wel, en met Sata Raid over een week of 3 is die leverbaar, en qua prijs 10 euro ofzo duurder dan de 8RDA+
Link naar reactie
[quote:ae67ed2cec="Black Shadow"]Tegen de tijd dat je sata serieus gebruikt, koop je toch wel weer een nieuw moederbord ;) (gelijk met een Athlon 64 :) )[/quote:ae67ed2cec] ben ik niet helemaal met je eens... Sata wordt mondjesmaat al verkocht (tegen pittige prijzen dat wel :wink: ) maar duurt niet lang meer denk ik voordat dat mainstream wordt.... daarnaast zijn de Nforce borden Barton ready... kijk daar eerst maar eens naaruit voordat je je blind staart op de 64 bits techniek van de Athlon 64.... tegen de tijd dat die goed te verkrijgen is, en alle software er ook goed mee kan werken zijn we ook wel een hele tijd verder, en dan is er misschien wel weer een opvolger voor Sata :wink:
Link naar reactie
[quote:611130d268="turbulence"][quote:611130d268="Marcel de Reus"]# Ik schrijf dan ook dat de + versie Soundstorm heeft ;) # Idd geen S-RAID, ik zie BTW helemaal geen SATA aansluitingen?[/quote:611130d268] # ja ok... maar om het nog even duidelijk te maken... als ik de 2 versies zie liggen zie ik ook 123 het verschil niet :wink: # is idd jammer... helemaal geen Sata inderdaad.. opvolger van de 8RDA heeft dit dus wel, en met Sata Raid over een week of 3 is die leverbaar, en qua prijs 10 euro ofzo duurder dan de 8RDA+[/quote:611130d268] Nog even op die Epox gericht: Ik zie helemaal geen Raid ondersteuning en geen Soundstorm! Of is: "Realtek ALC650 6-channel full-duplex integrated sound, with NForce Dolby level decode" hetzelfde als soundstorm? Check zelf maar de pagina: http://www.epox.nl/english/products/motherboard/8rda+.htm Om nog even door te gaan op RAID van de Epox nForce II boardjes: Ze hebben geen van alle RAID! Check maar de index: http://www.epox.nl/english/products/motherboard/a.htm
Link naar reactie
Dat is nu juist mijn grote probleem met die nForce II borden, er zijn er bijna geen een die gewoon ATA-100 of 133 Raid hebben. de Asus nforce 2 deluxe heeft SATA-raid en Chaintech heeft een peperduur bordje met ATA-raid maar dat is slechts 1 extra IDE slot ipv 2 zoals ik gewend ben van ATA-raid. Als je voor een goedkoop nForce 2 bordje gaat zul je een PCI Raid controller moeten kopen. :(
Link naar reactie
[quote:ac37ecce24="kajutsa"]Nog even op die Epox gericht: Ik zie helemaal geen Raid ondersteuning en geen Soundstorm! Of is: "Realtek ALC650 6-channel full-duplex integrated sound, with NForce Dolby level decode" hetzelfde als soundstorm? Check zelf maar de pagina: http://www.epox.nl/english/products/motherboard/8rda+.htm Om nog even door te gaan op RAID van de Epox nForce II boardjes: Ze hebben geen van alle RAID! Check maar de index: http://www.epox.nl/english/products/motherboard/a.htm[/quote:ac37ecce24] - idd... dat is de Soundstorm chip.... - over dat Raid, dat zeiden marcel en ik ook al, er zit nergens Raid op, alleen op de nieuw, straks uitkomende 8RGA daar zit Raid op, maar dan alleen weer voor Sata... ik geloof dat alleen de Asus en Chaintech ''gewoon'' Raid hebben... misschien nog wel meer, komen steeds meer merken op de markt iig... btw: die Soltek ziet er echt lekker uit [img:ac37ecce24]http://www.soltek.de/moboimage/75frn-g.jpg[/img:ac37ecce24] wauw!!!! echt superstrak....
Link naar reactie
[quote:7c83fade0c="Red Dragon"]Dat is nu juist mijn grote probleem met die nForce II borden, er zijn er bijna geen een die gewoon ATA-100 of 133 Raid hebben. de Asus nforce 2 deluxe heeft SATA-raid en Chaintech heeft een peperduur bordje met ATA-raid maar dat is slechts 1 extra IDE slot ipv 2 zoals ik gewend ben van ATA-raid. Als je voor een goedkoop nForce 2 bordje gaat zul je een PCI Raid controller moeten kopen. :([/quote:7c83fade0c] :lol: dat was dus juist ook mijn mening... :wink: maar goed, als je een raid controller kaart wilt hebben ben je ook weer 80 euro ofzo kwijt, dan zit je met de 8RDA+ ook direct weer net zo duur als de Chaintech Zenith... als je dan niet gaat overclocken, dan ging ik 100% voor de chaintech, veel leuke accesoires erbij digidocje, rounded cables, mooi uiterlijk (voor in case met window), en....... een echte CHAINTECH sleutelhanger..... :lol:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...