Ga naar inhoud

Hoe test ik mijn voeding?


Aanbevolen berichten

Op advies van mensen hier op de site heb ik een 300 Watt voeding (230 Volt) aangeschaft. Echter ik krijg hem met geen mogelijkheid aan de praat. Als je een voeding alleen verbind met de powerkabel naar het stopcontact, doet hij het dan? Of moet je een voeding altijd op de computer aansluiten wil hij het doen? Indien het laatste het geval is.... kan het soms ook aan de 3 volt lithiumbatterij van de systeemklok liggen (dat deze op is?). En kan het ook aan de powerkabel liggen, of zijn deze altijd precies hetzelfde? Bedankt! :lol:
Link naar reactie
- Je moet de voeding in een PC inbouwen en dan de PC aanzetten, alleen zo kun je kijken of hij het doet - powerkabel zijn naar mijn weten altijd hetzelfde - de batterij kan volgens mij niet leeg zijn, omdat hij wordt herladen vanuit het mobo, maar hij kan wel versleten zijn - tegenwoordig heb je voedingen waar een schakelaar op de achterkant zit deze moet wel aan staan anders doet hij het niet
Link naar reactie
[quote:3a01c54969="The One"]Er zit inderdaad een schakelaar op de nieuwe voeding. Echter op mijn oude voeding zat zo'n schakelaar niet en zat de schakelaar in de kast. Moet ik daar dan het kabeltje dan van losmaken op het moederbord, zodat de schakelaar op de voeding wel kan werken?[/quote:3a01c54969] Ik volg je even niet? Wat voor schakelaar bedoel je? Het enige dat je hoeft aan te sluiten is je PSU kabel op je moederbord, dat is alles.
Link naar reactie
[quote:e3d1bd9ea5="Marcel de Reus"]Dat moet ie vooral ook blijven zitten, anders kan je hem niet aanzetten.[/quote:e3d1bd9ea5] Als die opmerking voor mij bedoelt is, kan ik mijn post wel even onderbouwen. Ik geef gewoon antwoord op deze vraag: [quote:e3d1bd9ea5]Moet ik daar dan het kabeltje dan van losmaken op het moederbord, zodat de schakelaar op de voeding wel kan werken?[/quote:e3d1bd9ea5]
Link naar reactie
[quote:07153c8bf6="The One"]Arghhhh.... heb alles al geprobeert nu...... het is al de 2e nieuwe voeding....zouden ze me soms steeds een kapotte voeding meegeven?, damn. Is er niet ergens een handleiding over voedingen en de meest voorkomende problemen op internet?[/quote:07153c8bf6] uhmm, misschien sneu, maar is je mobo soms naar de eeuwige jachtvelden dan??? :cry: test de voeding eens in een andere computer, of meet em even door met een multi meter.... lijkt me sterk dat ze je 2 keer een kapotte PSU meegeven... ennuh, je sluit het kabeltje wat vanaf de power-on knop van de voorkant van je kast afkomt wel aan op je mobo toch???
Link naar reactie
:P :P :P Een ATX-voeding kun je alleen testen als je hem belast aansluit. Onbelast aanzetten kan wel eens resulteren in het opblazen van...........je nieuwe voeding. Dussss je moet hem op een mobo aansluiten en het liefs er nog een kaart in duwen zodat ie netjes belast wordt. Er is een mogelijkheid (eigen risico) om hem zonder dat ie aan gesloten is te testen (geef ik zeker niet de voorkeur aan, kans op opblazen blijft): de groene draad van de connector aan een willekeurige zwarte leggen en dan ff meten of de 5V er is. :o
Link naar reactie
[quote:11b00f19c4="The One"]Er zit inderdaad een schakelaar op de nieuwe voeding. Echter op mijn oude voeding zat zo'n schakelaar niet en zat de schakelaar in de kast. Moet ik daar dan het kabeltje dan van losmaken op het moederbord, zodat de schakelaar op de voeding wel kan werken?[/quote:11b00f19c4] Ben je er al uit? Als ik dit lees dan is mijn conclusie dat je een AT voeding had met een echte netschakelaar voor in de kast', vaak met zo'4 4-adrig snoer, sosm zelfs met randaarde draad. Je hebt kennelijk een ATX voeding gekocht. Alleen mis ik de opmerking dat de connectoren op de moederborden verschillend zijn? Dus ik ga er vooralsnog van uit dat ik het niet begrijp. Mocht je moederbord beide connectoren op het moederbord bevatten, dan begrijp ik het denk ik. In dat geval, nog een speciaal schakelaartje (kan tijdelijk ook met een jumper) toevoegen. Ergens op het moederbord zit nog iets met Soft Power On. Kijk daarvoor in de handleiding.
Link naar reactie
[quote:5e23d3e946="Marcel de Reus"]Uit je eerste post maak ik op dat dev PC al draaide toen je een nieuwe voeding kocht? Probeer dan gewoon eens de oude voeding terug te zetten. Als het een totaal nieuwe PC is, dan zijn er nog 1000 andere dingen die kunnen spelen.[/quote:5e23d3e946] Nee, het is mijn oude PC die ook in het netwerkje zit. Hij deed het opeens niet meer en dan denk je toch al snel aan de voeding bij zo'n oude PC. Dus de oude voeding was denk ik stuk, dus een nieuwe gekocht. Echter ook met de nieuwe voeding krijg ik de PC niet aan de praat.
Link naar reactie
[quote:abdbd66d5f="Hans.Vosman"]Ben je er al uit? Als ik dit lees dan is mijn conclusie dat je een AT voeding had met een echte netschakelaar voor in de kast', vaak met zo'4 4-adrig snoer, sosm zelfs met randaarde draad. Je hebt kennelijk een ATX voeding gekocht. Alleen mis ik de opmerking dat de connectoren op de moederborden verschillend zijn? Dus ik ga er vooralsnog van uit dat ik het niet begrijp. Mocht je moederbord beide connectoren op het moederbord bevatten, dan begrijp ik het denk ik. In dat geval, nog een speciaal schakelaartje (kan tijdelijk ook met een jumper) toevoegen. Ergens op het moederbord zit nog iets met Soft Power On. Kijk daarvoor in de handleiding.[/quote:abdbd66d5f] Ik ben er nog niet uit, maar het zo best kunnen dat ik eerst een AT voeding had (pc is een Pentium II 350), echter die schakelaar is gewoon de aan/uit knop (wit en zwart draadje). Jij bedoelt dus dat er zowel een AT als ATX connector op het moederbord zou kunnen zitten? Dat ga ik even checken dan. P.s. dat van die jumper klopt inderdaad had ik ook al getest, maar dat haalt niet echt wat uit.
Link naar reactie
[quote:42dee00875="The One"](pc is een Pentium II 350), echter die schakelaar is gewoon de aan/uit knop (wit en zwart draadje)[/quote:42dee00875] Als het twee dunne draadjes zijn die naar het moederbord gaan, dan ga ik ervan uit dat het een ATX voeding betreft. Als een netspanning extern wordt geschakeld dan zijn de draden toch wel wat dikker, bijvoorbeeld 2 mm. Ik verwacht dan tenminste 4 draden die naar de voeding zelf gaan. Overigens ooit een Dell voeding gezien die maar 2 draden (220V) gebruikte voor het schakelen van de netspanning. Een netspanning wordt geschakeld met een "solide" schakelaar aan de voorzijde. Een Soft Power On (alleen voor ATX voeding), is "altijd" een klein schakelaartje te vergelijken met de reset schakelaar. Tja, als het niet de voeding is, dan kan het ook het moederbord zijn. Afgelopen maand 2 defecte moederborden gehad met pakweg 4-5 jaar oude computers. Draait er helemaal geen ventilator? En geen harde schijf?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...