Ga naar inhoud

Geheugen


Aanbevolen berichten

Ik ben van plan het Asus A7N8X moederbord te kopen, nu heb ik lange tijd na zitten denken over het geheugen dat ik erin zou kopen en ik had besloten voor de Corsair XMS3500 C2(440 Mhz) , met een cas timing van 2-3-3-7. Nu is er echter enkele dagen/weken het TwinX geheugen uit, speciaal voor dual ddr, wat dus op het asus moederbord zit. Dit zijn dus 2 modules PC 3200 met een cas timing 2-2-2-6. Nu ben ik benieuwd wat ik moet doen, de cas timing op de TwinX is beter, en zo wordt er gebruikt gemaakt van het dual DDR, maar de bus snelheid van het XMS geheugen ligt hoger. Wat moet ik doen? :o
Link naar reactie
Neem het TwinX geheugen. Die extra maximale bandMaximale breedte van de XMS-reep weegt niet op tegen het timingvoordeel van TwinX. Maximale bandbreedte is alleen bij bepaalde lees- en schrijfacties interessant. Snellere geheugentimings zijn altijd interessant; er kunnen dan meer geheugenhandelingen per seconde uitgevoerd worden (iedere bewerking duurt immers iets korter). reken eens mee: TwinX: 400Mhz DDR: 25x10[sup](-10)[/sup] sec/clockcyclus. 12x25x10[sup](-10)[/sup] = 300x10[sup](-10)[/sup] sec voor 1 volledige geheugen bewerking. XMS: 440Mhz DDR: 23x10[sup](-10)[/sup] sec/clockcyclus. 15x23x10[sup](-10)[/sup] = 345x10[sup](-10)[/sup]sec voor een volledige bewerking. Nou wordt niet iedere keer het volledige traject afgewerkt (=afhankelijk van de geheugen operatie), maar het geeft wel aan dat meer bandbreedte niet perse betekend dat de verwerkingssnelheid hoger ligt. Daarnaast zie ik het praktische voordeel van een 440Mhz bus niet; die loopt dan zowieso asynchoon met de proc, wat altijd nadelig is. Edit: ik zie dat mijn als Superscript bedoelde tekst niet helemaal doorkomt... :-?
Link naar reactie
[quote:60c8bb4ef2="CV"]ennuh, Kansloos, die berekening volg ik nie helemaal :oops: :o[/quote:60c8bb4ef2]Dat had ik al wel verwacht. [quote:60c8bb4ef2]x10[sup](-10)[/sup][/quote:60c8bb4ef2] wil zeggen "tien tot de macht min tien": 25x10[sup](-10)[/sup] seconden is dus 0,0000000025 seconden. Zo lang duurt 1 "stapje" in je geheugen. Timing geeft aan hoeveel stapjes er genomen moeten worden om 1 bewerking te doen. 2-2-2-6 geeft aan dat er voor een "volledige geheugencyclus" 2+2+2+6 stapjes nodig zijn. Die bij elkaar opgeteld, vermenigvuldigd met de tijd die één stapje duurt geeft de totale bewerkingstijd per volledige geheugencyclus. Die tijd is bij TwinX korter dan bij XMS, ondanks dat XMS een hogere bandbreedte heeft. Daardoor kan TwinX per seconde meer geheugenoperaties uitvoeren dan XMS. Dat heeft - gemiddeld genomen - een gunstiger effect. Conclusie: alleen extra bandbreedte rendeert niet altijd, timing is ook van belang.
Link naar reactie
[quote:a97344c073="Captain_Kansloos"][quote:a97344c073="Black Shadow"]omdat XMS PC3500 ook op cas 400Mhz 2-2-2-6 zal draaien.[/quote:a97344c073]Staat dat ergens getest ofzo?[/quote:a97344c073] Het zal misschien wel kunnen met een % van de dimmetjes, maar garantie dat het werkt heb je natuurlijk niet als de fabrikant/leverancier 2-3-3-7 zegt zoals CV aangaf...
Link naar reactie
heb zelf de XMS PC3500 reepjes, maar die zijn alleen maar handig als je goed gaat overclocken.. als je niks geks van plan bent dan kun je net zo goed voor het PC3200 mem gaan... OCZ heeft nu ook EL geheugen... dit is iets goedkoper als Corsair, en net zo snel.... dit geheugen is ook speciaal voor Dual channel (enhanced Latency) kijk maar eens bij [url=www.sallandautomatisering.nl]salland[/url]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...