Ga naar inhoud

nieuw moederbord kopen waar oud geheugen in past?


Aanbevolen berichten

Mijn opa heeft een ongeveer 3,4 tot 4 jaar oude Pentium III 450 Mhz computer en wil graag wat sneller. We dachten er dus aan om een nieuw moederbord en een nieuwe processor te kopen. Het hoeft niet het snelste van het snelste te zijn, maar we zouden het wel handig vinden als het geheugen dat hij nu heeft (sdram 100 staat in het boekje van het oude moederbord) erin past. Mijn vraag is nu: past het in een moederbord van deze tijd of is dat alweer zo oud dat we ook nieuw geheugen moeten kopen?
Link naar reactie
SDRAM past in niet zoveel Mobo's meer. Daarnaast remt het de huidige generatie Processors teveel af. Ik zou je aanraden een goedkoop KT333 of KT400 bord (of zelfs een SIS 745) op de kop te tikken, de goedkoopste AthlonXP erin die je kunt vinden (1700+ ofzo?) en liefst 256MB DDR geheugen erin te zetten. Daar kun je PC2100 voor nemen, hoeft niet persé PC2700 Mem (verschil tussen die 2 is niet zo groot) te zijn al kan het prijsverschil minimaal of zelfs in het voordeel van PC2700 zijn.. Zo'n KT333/400 bord kost niet zoveel, maar heeft leuke features (afhankelijk van de fabrikant) die ik - persoonlijk - zou meenemen in een upgrade. Kijk bv. eens naar de instap bordjes van Aopen of ECS. Zoek iets leuks met wat extra features, (USB 2.0, FireWire...) dan heb je behalve wat meer snelheid ook wat meer functionaliteit. Da's handig als je Opa besluit om nog eens een digitale camera ofzo aan te schaffen. Een XP 1700+ staat op Pricewatch bij Tweakers.net op €60,-. Is snel zat en erg voordelig. Bij elkaar kom je volgens mij op een kleine €200,-. Moet je het natuurlijk wel zelf overzetten in de huidige kast.
Link naar reactie
[quote:eb716d1915="De Geest Van Oirlo"](Je moet alleen nog eff kijken je uberhaupt wel al een ATX kast heb)[/quote:eb716d1915]Ik ken geen PIII bordjes die een AT voeding gebruiken. Daarnaast denk ik dat de huidige voeding genoeg zou moeten zijn, tenzij er bv. een zware videokaart of een hoop PCI kaarten in verdwijnen.
Link naar reactie
[quote:09c52a0386="Captain_Kansloos"][quote:09c52a0386="De Geest Van Oirlo"](Je moet alleen nog eff kijken je uberhaupt wel al een ATX kast heb)[/quote:09c52a0386]Ik ken geen PIII bordjes die een AT voeding gebruiken. Daarnaast denk ik dat de huidige voeding genoeg zou moeten zijn, tenzij er bv. een zware videokaart of een hoop PCI kaarten in verdwijnen.[/quote:09c52a0386] P3 draait vaak nog op 230W of zelf minder en dat zal echt niet genoeg zijn voor een Athlon XP. Ik ben het er overigens wel mee eens dat je beter nieuw DDR bord + geheugen kunt kopen ipv een verouderd bord wat ook SDRAM ondersteund. Het bord dat het beste voldoet aan jouw eisen is overigens de ECS K7S5A Pro, deze support zowel SDRAM als DDR, er kunnen AXP's tot de 2600+ 266mhz FSB in en hij heeft onboard sound, USB 2.0 en optioneel LAN onboard. Hij is erg goedkoop (~65 euro) en is prima stabiel.
Link naar reactie
[quote:67e0892935="monster"]Nee het geheugen en processor zijn los van elkaar in te stellen op 100 of 133.[/quote:67e0892935] ja, maar dan lever je wel een heleboel speed in... async draaien kan wel, maar het is gewoon jammer, want je levert zo een stukje bandbreedte in.. niet dat PC100 een goeie XP cpu bij kan benen... zou persoonlijk dan toch wat meer geld sparen, en het dan direct goed te doen....
Link naar reactie
[quote:116c314aee="D"]maar we zouden het wel handig vinden als het geheugen dat hij nu heeft (sdram 100 staat in het boekje van het oude moederbord) erin past. [/quote:116c314aee] Tja, weet je, eigenlijk gaat het er niet om wat in het boekje staat, maar wat er echt in de computer zelf zit. Als het bijvoorbeeld 128MB geheugen betreft, dan zou ik me daar niet te druk over maken. Koop gewoon 256MB geheugen van het goede soort (bij voorkeur DDR), maar als je persé SDRam wil dan kan dat ook. Betreft het toevallig PC133 geheugen (dat zit er namelijk bij mijn ouders in, ook PIII 450 met FSB100), tja, dan is er dus eigenlijk helemaal geen probleem! Dan is het geheugen gewoon bruikbaar als een geschikt moederbord kiest. Zelf zou ik om de besparing gewoon gaan voor voldoende kwaliteit. SDRam geheugen is dan wel goedkoop, maar op de totale uitgave praat je toch over een niet al te groot bedrag. En ja, SDRam beperkt ook nog de keuze mogelijkheden. Oh ja, zelf gebruik ik dus een XP1600 met 256MB SDRam en een XP1800 met 256MB DDR Ram. Persoonlijk merk ik geen verschil bij normaal gebruik (tikwerk en Office). Qua benchmarks doet het DDR geheugen echt wel beter. Als ik de computer echt laat werken, dan zie ik ook merkbare verschillen.
Link naar reactie
In het huidige moederbord zitten drie geheugenbankjes: een met 128, een met 64 en een met 32 mb. Totaal dus 324 Mb geheugen. Een moederbord dat eventueel ook SDRAm geheugen ondersteunt moet dus drie geheugenbankjes hebben om het huidige geheugen in kwijt te kunnen. Anders gaan we er qua geheugen weer op achteruit. Eventueel een moederbord waar ook DDR op kan?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...