Ga naar inhoud

Is een celleron hetzelfde als een Pentium?


Aanbevolen berichten

Ik zag op marktplaats een advertentie staan van iemand die een 667Mhz pc te koop aanbood,compleet met kast etc. Heb er een bod op gedaan met de mededeling dat als het een Pentium 3 is,ik meer wil betalen ervoor dan als het een celleron is. Kreeg vlak daarna een mail terug met de niet al te vriendelijke mededeling dat een celleron ook een Pentium is. Vervolgens teruggemaild dat een celleron géén Pentium is,maar een Intel,de fabrikant die ook Pentiums produceerd. Net kreeg ik weer een mail terug waarin hij vroeg wat ik dan wel dacht wat een celleron was.Of ik soms dacht dat het een DX4 was :-? Hij vroeg me ook om eerlijk terug te mailen,en zei dat ik me door een echte vakman voor moest laten lichten :oops: Ik ben hem nu aan het terugmailen en zet er de link naar dit topic in,zodat ie kan zien wie er naar de vakman moet voor voorlichting. Aan mijn medeforummers dus de vraag:Is een Celleron hetzelfde als een Pentium?? Alvast bedankt voor de reacties!
Link naar reactie
[quote:c066a369b2="weert114"]Ik zag op marktplaats een advertentie staan van iemand die een 667Mhz pc te koop aanbood,compleet met kast etc. Heb er een bod op gedaan met de mededeling dat als het een Pentium 3 is,ik meer wil betalen ervoor dan als het een celleron is.[/quote:c066a369b2] Hmm, nou maakt Intel er zelf een puinbak van als het erom gaat wat een Celeron precies inhoud. De vraag of een Celeron een Pentium is, dat is simpel: ja. Maar ja er bestaan ook socket 7 Pentiums, dus het blijft uitkijken. Je standpunt Pentium III is meer waard dan een Celeron, dat lijkt me helemaal correct, zeker omdat het om 667MHz gaat. Boven de 1 GHz is het verhaal namelijk een heel stuk ingewikkelder en dat is nu dus niet van toepassing. Onder de 1 GHz bestaan er volgens mij dus alleen PII Celerons. Er bestaan geloof ik ook P3 en P4 Celeron's (dat is die Intel puinbak van termen). Verschillen zitten dus in de FSB (Celeron lager) en de grootte van het cache geheugen (Celeron minder). Tja en een PII is dus ook nog wat anders dan een P3.
Link naar reactie
[quote:bf9c985ce1="weert114"].........Aan mijn medeforummers dus de vraag:Is een Celleron hetzelfde als een Pentium?? Alvast bedankt voor de reacties![/quote:bf9c985ce1] Antwoord: Ja en nee. Inderdaad beide van Intel, met dezelfde architectuur. In principe is de Celleron dus een Pentium, maar naar het aan mij is uitgelegd, een exemplaar dat bij het testen de vereiste norm niet volledig heeft gehaald. Het zou voor het overige een volwaardige Pentium zijn, maar iets minder snel, en met naar ik meen een iets kleinere cache. Ik vind wel dat de aanbieder je wat hooghartig heeft te woord gestaan, en z'n eigen onkunde nogal breed ten toon heeft gesteld. Jan de Boer
Link naar reactie
Ik heb even gekeken wat mijn schoolboeken er over zeggen. Dit is wat er stond bij een Celeron: [b:68f262d714]Celeron[/b:68f262d714] Somewhat slower than Intel Pentium models but based on the same P6 architecture, the Intel CPU designed for lower cost personal computers. Dus het verschil met een pentium zou klein zijn. Helaas vind ik het niet helemaal duidelijk of het nu wel of niet een pentium is. Het wordt op 2 manieren aangegeven Een celeron II staat aangegeven als: 1: Celeron II 2: Pentium II celeron. Echt helemaal duidelijk vind ik het dus niet, maar of het nu wel of niet een pentium is, er is een verschil in de prestaties.
Link naar reactie
Op 667MHz geldt het volgende. Intel maakt PIII cpu's, met 256kb ingebouwde L2 cache en geeft ze een 133MHz FSB. Als een deel van de cache niet goed werkt wordt de helft ervan uitgeschakeld (blijft dus 128kb over) en de FSB wordt op 66MHz gesteld. De chip wordt dan verkocht als Celeron. Inderdaad is een Celeron dus een PIII, maar dan wel een met zodanige aanpassingen dat de prestaties flink afnemen. Daar de prijs van af laten hangen is terecht.
Link naar reactie
clereon sucks, sorry dat ik het moet zeggen, en inderdaad het grootste veschil is het cache, en dit heeft een GROTE invloed op de snelheid van je pc, je hebt nu bv ook een pentium 4 celeron, dit is een inderdaad een pentium 4 maar een beetje afgeslankt en dan met 128kb cache wat infeite een beetje triestig is , mijn advies : niet kopen die rommel
Link naar reactie
Hier de mails die ik uitgewisseld heb met de meneer die zijn celleron te koop aanbied:Hoi Beste vriend,wat dacht jij dan dat een CELERON moet voorstellen?Soms een DX4 processor???? Laat je eens goed inlichten bij de vakman.........!@! Als je eerlijk bent zal je me later terug mailen met de boodschap dat ik wel degelijk gelijk had... Maar goed,doe wat je niet laten kunt! _______________________________________________________ --- Mark wrote: > Nee,een celleron is GÉÉN Pentium. > > Je zal wel bedoelen een INTEL.INTEL is het merk. > Die maken dus celleron's én Pentiums. > Een celleron is niet te vergelijken met een Pentium. > > En een celleron kom jij niet voor meer kwijt dan wat > ik ervoor geboden heb. > > Succes verder met de verkoop. > > Grt.Mark. > ----- Original Message ----- > From: "E.T" > To: "Mark" > Sent: Saturday, February 01, 2003 11:15 AM > Subject: Re: Pc > > > > HAllo > > > > Het is een CELERON processor.Kennelijk weet je nog > > niet > > dat een CELERON processor OOK een PENTIUM > processor > > is!!Alleen heeft deze geen 256 Kb cache maar 128 > Kb > > cache.....! > > Voor E 150 kan ik ze uitdelen buiten op de straat! > > GR > > > > > +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ > > --- Mark wrote: > > > INtel 667 > > > Prijs: Bied maar > > > Beschrijving: Intel 667 Mhz, > > > 20 Gb HD > > > 128 Mb S-dram > > > 15" Philips monitor > > > 40 x cd > > > 56K 6 modem fax > > > 3d Sound & bas box & speakers > > > Keyboard & muis > > > Packard Bell Mainboard. > > > Werkend te zien. > > > > > > Heb er wel interesse in. > > > > > > Wil als het een pentium is 200 Euro geven. > > > > > > Als het een celleron is 150 Euro. > > > > > > Grt.Mark. > > > > > > __________________________________________________ > > Do you Yahoo!? > > Yahoo! Mail Plus - Powerful. Affordable. Sign up > now. > > http://mailplus.yahoo.com > > > > __________________________________________________ Do you Yahoo!? Yahoo! Mail Plus - Powerful. Affordable. Sign up now. http://mailplus.yahoo.com
Link naar reactie
[quote:f5c4ff7dcf="rombaft"]clereon sucks, sorry dat ik het moet zeggen, en inderdaad het grootste veschil is het cache, en dit heeft een GROTE invloed op de snelheid van je pc, je hebt nu bv ook een pentium 4 celeron, dit is een inderdaad een pentium 4 maar een beetje afgeslankt en dan met 128kb cache wat infeite een beetje triestig is , mijn advies : niet kopen die rommel[/quote:f5c4ff7dcf] In het geval van de P4 Celeron heb je gelijk, maar voor een PIII Celeron is de 66MHz FSB waarschijnlijk nog een ergere beperkende factor. Voor CPU intensief werk moet je gewoon geen Celeron nemen, maar als je de CPU alleen nodig hebt omdat de pc zonder niet opstart is een Celeron voldoende. (Geldt voor alle Celerons) [rant-mode]Waar ik me aan stoor is de naam "Pentium". Op z'n minst moet je onderscheid maken tussen PI, PII/PIII en P4, omdat dit drie volledig verschillende architecturen zijn. Daar gelden dus verschillende afwegingen voor. Afgezien van het merk heeft een PIII niet minder overeenkomsten met een Athlon dan met een P4. Verder zijn van deze architecturen verschillende versies gemaakt, het is ook handig die erbij te vermelden, of desnoods de kloksnelheid.[/rant-mode]
Link naar reactie
[quote:bf2d823b79="E gozeling"]Een celeron II staat aangegeven als: 1: Celeron II 2: Pentium II celeron.[/quote:bf2d823b79] Versie 1 vind ik duidelijk, versie 2 vind ik misleiding. Ik weet niet hoe Intel het officieel aangeeft maar als ik een winkel zie adverteren met nr 2 dan vind ik dat misleiding van de consument. Want mensen kennen de term Pentium en "weten" dat het een snelle proc is en letten niet op de bijgevoegde term Celeron (of weten niet wat dat inhoudt). [quote:bf2d823b79]Kennelijk weet je nog > > niet > > dat een CELERON processor OOK een PENTIUM > processor > > is!!Alleen heeft deze geen 256 Kb cache maar 128 > Kb > > cache.....! [/quote:bf2d823b79] Maar hij geeft dus zelf al aan dat er een verschil is. Hoe het beestje ook heet, JIJ als mogelijke koper wilt toch weten hoeveel cache en welke FSB die proc dan heeft? Kortom zijn advertentie is niet compleet... :D Maar gezien de manier waarop 'ie reageert zou ik zeggen: stik er maar in. Er zijn zat 2e hands pc's op de markt :)
Link naar reactie
Een beetje lol mag ook. Gezien het terugschroeven van de L2-Cache op de Celeron, noemen wij dat een "Gekastreerde Pentium". Btw. De Celeron is in 't leven geroepen om te voldoen aan de vraag naar goedkopere systemen. Groot gelijk dat je op jou standpunt bleef staan door goedkoper te bieden voor een Celeron.
Link naar reactie
Ik vond het wel een redelijke prijs wat ik bood,maar hij raakte nogal geirriteerd geloof ik,door mijn bod. Nu ik dit allemaal zo hoor ben ik blij dat hij hem niet kwijt wil voor dat geld! Heb er ook niks meer van gehoord. Misschien dat ie al een kijkje genomen heeft hier en dat ie maar wijselijk zijn mond houd :D Bedankt voor de reacties in elk geval!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...