Ga naar inhoud

Geheugenprobleem (of slechte voeding?)


Aanbevolen berichten

Sinds kort een computer bij elkaar geschraapt voor een prikkie. Alles lijkt te werken, maar soms loopt de PC spontaan vast (freeze). Ik vermoed dat dit het geheugen is, aangezien er 1 te snelle DIMM in zit. Klopt dit of is er iets anders aan de hand? Is deze 133 Mhz DIMM de veroorzaker of zou die in principe gewoon mee moeten draaien? Ik heb nog niet geprobeerd de betreffende DIMM eruit te halen, ik wilde eerst weten wat anderen ervan vinden. [b:5c089f435b]systeem: WinXP PIII 500 Aopen AX6BC 100Mhz mobo 256 MB SDRAM DIMM's: 1 100Mhz 128MB 2 100Mhz 64 MB 3 133Mhz 64 MB voeding ATX 230W, maar verder niet aangesloten behalve HD, dus moet genoeg zijn (doorgemeten=OK)[/b:5c089f435b] verder geen rare fratsen uitgehaald/aangesloten Jaja mensen, ik ben de trotse bezitter van een waar multimediabeest :-?
Link naar reactie
PC133 zou gewoon moeten werken icm PC100, maar er zijn toch heel wat problemen uit de praktij bekend. Wat ook problemen kan geven is dat de belasting op de geheugencontroller te groot is omdat alle 3 de banken gevuld zijn. # Loopt ie plotseling vast of is het altijd als ie stressed is? Dus tijdens het gamen, rippen enz? # Check ook je temps ff met CPUcool, www.podien.de # Alleen mem testen kan met memtest68 duurt wel ff die test
Link naar reactie
[quote:6ae78455c3="Goldmember"]=> Het systeem is helemaal kaal (behalve officeXP) en hij is tot nu toe nog nooit aan het stressen gegaan. Hij loopt vast tijdens de meest idiote handelingen, bijv. het openen van een map. Oh, ja, alle 3 de DIMM's zijn non-ECC.[/quote:6ae78455c3] Dan zal het waarschijnlijk niet aan je temps liggen, non-ecc maakt niet uit. Dat zijn nagenoeg alle particuliere modules.
Link naar reactie
CPUcool vond nix vreemds aan het geheugen of andere zaken, maar hoewel ik tevoren de voeding had doorgemeten, leek er nu iets niet in orde met de voeding. Ik vraag mij nu af of dit de oorzaak van het probleem kan zijn: 3,3 V = OK (ruim binnen 5%) 2,0 V = OK (ruim binnen 5%) 5 V = OK (ruim binnen 5%) 12 V = [b:a62f629684]16 V[/b:a62f629684] :o :o :o Geheugen gebruikt toch 3,3 V en de 12 V is toch alleen voor ventilatoren (welke overigens -nu nog wel- werken; geen CPU oververhitting o.i.d.) en motoren in schijven etc.. Kan dit toch de oorzaak zijn? Waarom zit er trouwens wel een 12V pin op de mobo-voedingsconnector?
Link naar reactie
[quote:4f3c3149e7="Goldmember"][b:4f3c3149e7]12 V = 16 V[/b:4f3c3149e7][/quote:4f3c3149e7] Ik zou zelf eens naar mijn voeding kijken want dit is wel heel absurd :o Het zit dacht ik zo (tijd niet hier gepost) voeding te zwak: - 5v gaat omlaag - 12 v gaat omhoog Maar als het aan de voeding zou liggen zou die 5v dus ook omlaag gaan wat niet gebeurt. Misschien ligt dat probleem aan je bios??? (fixme dus)
Link naar reactie
En inderdaad, de aflezing sloeg nergens op (als ik tenminste mijn digitale multimetertje mag geloven). Op hetzelfde moment dat CPUcool 16,30 V aangaf, gaf m'n metertje een prachtige 12,02 V weer. Dus de voeding is het toch niet. Inmiddels heb ik de DIMM eruit gehaald en tot nu toe geen fouten meer gehad. Voordat ik de DIMM had verwijderd bleef memtest maar 0 cycles aangeven. Na verwijdering van de DIMM was er na 6000% nog geen foutje gevonden. Lijkt me dus duidelijk. [i:1d49c0471c]Zou het nu nog zin hebben om te gaan proberen de volgorde van de DIMM's te veranderen of is dit zinloos? Wie weet er nog een alternatief voor CPUcool voor het meten van de correcte voltages (ik kan dit niet in m'n BIOS zien en ik heb geen zin om elke keer de kast open te rukken)? Op de DIMM stond iets van [b:1d49c0471c]PC 133 - 333 - 520[/b:1d49c0471c]. Zijn de laatstgenoemde getallen ook MHz's?[/i:1d49c0471c]
Link naar reactie
Zo zie je maar, mijn antwoord kort en goed korrekt. Idd. die gegevens zijn ook in Mhz, en vermits je met een PIII bezig bent die RAM tot max 100 Mhz ondersteund, zou hij "kunnen" werken met een gewoon PC133 latje. Datgene wat jij hebt is voor de opvolgers daarvan, met als laagste ondersteunende waarde PC133. Ik heb trouwens ook nog een PIII - 500Mhz draaien als backup-server. Machiene die nog steeds uiterste voldoening schenkt voor alle PC-Jobs. Niet voor de laatste "Games" uiteraard. Met respekt voor iedereen die het wel nodig acht, maar bij mij dient een PC niet voor "Games". Daarvoor zijn legio andere mogelijkheden. Maar nogmaals: dat is persoonlijk.
Link naar reactie
[quote:de5ac14196="Goldmember"]Op de DIMM stond iets van [b:de5ac14196]PC 133 - 333 - 520[/b:de5ac14196]. Zijn de laatstgenoemde getallen ook MHz's?[/i][/quote:de5ac14196] Nee, alleen de 133. De 333 zijn de CAS-timings. Geheugen waar 222 op staat heeft een snellere timing. Waar de 520 voor staat is me niet bekend. Dat die module niet werkt wil trouwens niet zeggen dat je PC niet met PC133 geheugen werkt. Ik heb ook nog een oude PIII-500 (met vier geheugenbanken) waar 3x128+1x64MB in zit. Dat is ook een combinatie van PC100/PC133. Misschien is die geheugenmodule van je gewoon kapot... :(
Link naar reactie
Hoe kan ik dat uitproberen? Kan dat alleen door een nieuwe 64MB 100Mhz DIMM erin te stoppen en zo dus alle 3 de sleuven te vullen en dan te kijken of de boel dan werkt? Ik heb nog een 32 MB 100 Mhz module liggen, kan ik die ook voor een dergelijke test gebruiken? [quote:d80e9bc50e="ik"][i:d80e9bc50e]Wie weet er nog een alternatief voor CPUcool voor het meten van de correcte voltages (ik kan dit niet in m'n BIOS zien en ik heb geen zin om elke keer de kast open te rukken)? [/i:d80e9bc50e][/quote:d80e9bc50e]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...