Ga naar inhoud

vastloper boven de 54 graden


Aanbevolen berichten

Ongestressed krijg ik een kasttemp van 28 gr. en en cputemp van 53 gr.. Opzich vind ik dat al bizar hoog. Zodra ik de comp een beetje ga stressen met een "oud" spel als Superbike 2000 wordt de temp binnen een kwartier hoger dan 54 gr. en loopt het systeem vast. Ik meet met CPU cool(die temps komen overigens precies overeen met de eigen biosmeting). Mijn syst.: AMD XP1800+ Mobo ECS K7S5A CPU fan Arctic Super Silent Pro TC kast fan Papst 8412 N/2GL 196 SDRAM Standaard ATX kast Ik heb de kast helemaal open staan, anders loopt al het binnen 5 minuten vast. M'n probleem is dus tweeledig: hoe komt het dat de ongestressde temps. al zo hoog zijn en hoe komt dat het bij zo'n lage temp. al vast loopt. :o :o
Link naar reactie
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het aan je cooling ligt. Een AMD moet makkelijk 70 graden kunne hebben voordat je er iets van gaat merken. 54graden is heel normaal en niet extreem hoog. Als je onder de 60 blijft moet je je geen zorgen maken. Probeer eens een complete reinstall te doen. Kijk of je probleem dan nog steeds bestaat.
Link naar reactie
Ik zie dat je een ECS K7S5A mobo hebt. Daarmee heb ik dezelfde problemen gehad, vastlopers bij betrekkelijk lage temperaturen. Maar, let op: "gehad". De oplossing was ingrijpend maar betrekkelijk eenvoudig uit te voeren. Het hele verhaal staat uitvoering beschreven: [url=http://pub65.ezboard.com/fk7s5amotherboardforumfrm5.showMessage?topicID=261.topic]The importance of proper chipset cooling on the K7S5A[/url] Je ziet, je bent niet de enige. Ik weet niet hoe handig jij bent, maar ik ben dat dus niet. Ik vond het ook eng om aan te beginnen. Het is allemaal erg meegevallen, in ongeveer een half uur was het gepiept. Dat is inclusief af- en aankoppelen. De kosten waren ongeveer 3 euro voor de lijm, de koelpasta kreeg ik van mijn computerboer. (waar ik overigens het mobo niet gekocht had) En ergens, ik heb me dus helemaal suf gelezen voor ik er aan begon, vond ik nog en tip: de heatsink laat makkelijker los wanneer je de comp goed warm hebt laten draaien. succes
Link naar reactie
Ik zie dat je een ECS K7S5A mobo hebt. Daarmee heb ik dezelfde problemen gehad, vastlopers bij betrekkelijk lage temperaturen. Maar, let op: "gehad". De oplossing was ingrijpend maar betrekkelijk eenvoudig uit te voeren. Het hele verhaal staat uitvoering beschreven: [url=http://pub65.ezboard.com/fk7s5amotherboardforumfrm5.showMessage?topicID=261.topic]The importance of proper chipset cooling on the K7S5A[/url] Je ziet, je bent niet de enige. Ik weet niet hoe handig jij bent, maar ik ben dat dus niet. Ik vond het ook eng om aan te beginnen. Het is allemaal erg meegevallen, in ongeveer een half uur was het gepiept. Dat is inclusief af- en aankoppelen. De kosten waren ongeveer 3 euro voor de lijm, de koelpasta kreeg ik van mijn computerboer. (waar ik overigens het mobo niet gekocht had) En ergens, ik heb me dus helemaal suf gelezen voor ik er aan begon, vond ik nog en tip: de heatsink laat makkelijker los wanneer je de comp goed warm hebt laten draaien. succes
Link naar reactie
Ik zie dat je een ECS K7S5A mobo hebt. Daarmee heb ik dezelfde problemen gehad, vastlopers bij betrekkelijk lage temperaturen. Maar, let op: "gehad". De oplossing was ingrijpend maar betrekkelijk eenvoudig uit te voeren. Het hele verhaal staat uitvoering beschreven: [url=http://pub65.ezboard.com/fk7s5amotherboardforumfrm5.showMessage?topicID=261.topic]The importance of proper chipset cooling on the K7S5A[/url] Je ziet, je bent niet de enige. Ik weet niet hoe handig jij bent, maar ik ben dat dus niet. Ik vond het ook eng om aan te beginnen. Het is allemaal erg meegevallen, in ongeveer een half uur was het gepiept. Dat is inclusief af- en aankoppelen. De kosten waren ongeveer 3 euro voor de lijm, de koelpasta kreeg ik van mijn computerboer. (waar ik overigens het mobo niet gekocht had) En ergens, ik heb me dus helemaal suf gelezen voor ik er aan begon, vond ik nog en tip: de heatsink laat makkelijker los wanneer je de comp goed warm hebt laten draaien. succes
Link naar reactie
denk niet zozeer dat het je cooling is, maar gewoon een brakke voeding... wat heb je er nog meer in hangen naast de opgegeven hardware? - HD's - cdrom/ fikker/ DVD - videokaart normaal neemt een XP1800 d8 ik 50 watt ofzo... als je dan een 200 watt voeding hebt, dan is het al te weinig aangezien de meeste moederborden 2een goeie 200 watt nodig hebben... hoeveel Watt voeding zit er in?
Link naar reactie
Heb een 300 watt voeding(silents Systems) en verder: hd 20 Gig 5400 SB Live 5.1 Kyro II 4500 Samsung DVDrom 16x Aopen 52x24x52 Geen extreem zwaar syst, dus aan de voeding zal het wel niet liggen. Ga dus inderdaad de suggestie van TommyWho maar proberen, en als ik toch bezig ben meteen maar kijken of er niet te veel pasta op m'n cpu fan zit. Bedenk me nu dat ik ook een shared IRQ problem heb, is niet te regelen in m'n bios en kaarten overzetten helpt niet. Dit kan je systeem vertragen, maar kan je er ook vastlopers van krijgen? Anders ook maar een ander bios(ben ik niet dol op).
Link naar reactie
[quote:bada8970f0] handig die 3 dubbele post. Alleen heb je niet beschreven wat je nou precies gedaan hebt met die lijm. Kijk koelpasta lijkt me duidelijk. Maar dat zit er vast al op. [/quote:bada8970f0] Er zit géén koelpasta op, dat is het em juist! Het gaat ook niet om de cooler op je cpu, maar om het passieve koelelement dat op de SIS735 chipset zit. Dat ding zit standaard vast met tweezijdig plakband en dat isoleert warmte beter dan het geleidt. De chipset wordt wel warm, maar kan die warmte niet goed kwijt aan de heatsink. In het [url=http://pub65.ezboard.com/fk7s5amotherboardforumfrm5.showMessage?topicID=261.topic]forumdraadje[/url] waar ik naar linkte staat het allemaal precies beschreven. In het kort: - verwijder het koelelement van de SIS735 chipset door voorzichtig te wrikken, - maak beide oppervlakken goed schoon, - koelpasta ertussen, - vastplakken met hittebestendige, gelvormende secondenlijm (druppeltjes op de hoekpunten). et voilá! En dat van die driedubbele post, dat was zoals ik al zei een ongelukje veroorzaakt door een storing op het forum.
Link naar reactie
TommyWho, je gaf de gouden tip! Heb het precies gedaan zoals je zei, en het probleem is verholpen. De temp. loopt nu op tot 64 gr zonder vastloper. Beetje aan de hoge kant maar dat is weer een andere kwestie... Voor anderen met het zelfde probleem: de lijm in kwestie is cyanoacrylaat.("superlijm"). Iedereen bedankt voor het meedenken. Emile
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...