Ga naar inhoud

Geen muis op 486


Aanbevolen berichten

Beste mensen, ik heb een probleem: De muis (via com aansluiting) doet het niet. Op het moederbord zitten 2 com aansluitingen. Deze beide geprobeerd ook de stekker andersom maar dat werkte ook niet. Ook op de videokaart zat een aansluiting maar dat ging niet goed. De stekker begon te smelten... Gelukkig had ik er nog een. In de bios kun je wel wat instellen over die com poorten maar dat snap ik niet. Dus durf ik er eigenlijk niet aan te zitten. Ik heb nog een I/O kaart met 2 com aansluitingen liggen maar die werken ook al niet. Wie weet hier raad op ?? Alvast bedankt, Willem.
Link naar reactie
Tja, wel eens meegemaakt dat de RS232 poorten gewoon defect waren. Maarre, in een dergelijk geval moet je altijd voorzichtig en stap voor stap te werk gaan. Controleer dus eerst of WIndows de COM poorten correct heeft herkend. TJa ik weet het, lastig te controleren als de muis niet werkt, maarre, het is te doen. Soms is er een hardware conflict met een I/O adres en/of interrupt. Wat je in ieder geval kan doen, onder DOS het programma DEBUG.EXE opstarten. Doe vervolgens een D40:00 en kijk wat je ziet. Ik verwacht iets van 0040:0000 F8 03 F8 02 00 00 ... te zien. In dat geval heeft de Bios de poorten herkend. Dat wil dan zeggen dat de hardware waarschijnlijk okay is. Dat wil nog niet zeggen dat de poorten wel werken ... Het bewust verkeerd om aansluiten van de connector, dat raad ik in alle gevallen af! Het gaat meestal misschien wel goed, maar ja, ik vind het zelf te riskant. TJa, zelf beschik ik nog over zat kaartjes. Gebruik je een ISA kaart, een VLB kaart of zitten de poorten al op het moederbord? Soms moet je de poorten in de Bios aanzetten. Soms moet je een jumper op de kaart plaatsen om COM1/COm3 en/of COM2/COM4 te kiezen. Al met al veel instelmogelijkheden ... Ik ben benieuwd welke instellingen je gebruikt.
Link naar reactie
Weet je het merk en type van het moederbord? Weet je heel zeker dat er geen COM poorten op het moederbord zitten? Ik weet niet of er een bijzondere Bios instelling bestaat voor een insteekkaartje. Je kan even kijken naar alle mogelijke Bios instellingen. Heb je DEBUG al uitgeprobeerd? Als de poorten COM1 3f8 (en COM2 2f8) namelijk niet worden gevonden dan weten sowieso al iets meer. Betreft het een gewoon "oud" ISA kaartje? Of is het een PnP versie?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...