Ga naar inhoud

cl 1,5??


Aanbevolen berichten

Ik heb enkele malen op het forum gelezen over de cl2 en cl2,5 functie van RAM-geheugen. Ik heb Kingston 2 keer 256 DDR-RAM cl2,5. Kan ik zonder risico dit in mijn bios veranderen naar cl1,5 of is mijn geheugen dan in een paar maanden verandert in een hoopje as :x In de 3d-mark test leverde het niet meer punten op om over te schakelen naar cl 2 voor mij, dus heeft het uberhaupt wel nut als je de geschikte hardware er niet voor hebt?
Link naar reactie
Cas2 geeft meestal wel wat winst mee.... CL 1,5 is wel heel erg agressief, denk niet dat jouw cas 2,5 reepjes dat ook maar kunnen lopen.. heb zelf CAS 2 reepjes van Corsair, maar CAS 2 is bij mij echt de max... vreemd dat je dit in kan stellen op je mobo, naar mijn weten is er geen Cas 1,5 reepjes zijn er volgens mij ook niet in DDR... mooi op CAs 2 laten staan, of evt Cas 2,5 en de andere mem settings wat verlagen...
Link naar reactie
Idd CAS 1.5 bestaat ook officieel niet. Maar aangezien het gewoon een timing is die door je mobo wordt doorgegeven kan dat zo laag als de mobofabrikant leuk vind, het geheugen zal het ongetwijfeld niet trekken. Kingston OC't al niet zo best. Van CAS2.5 naar CAS2 zou in 3Dmaek ongeveer 5% winst moeten opleveren.
Link naar reactie
bedankt voor de uitleg, kon er niet veel over op internet vinden, maar als het officieel niet bestaat is dat natuurlijk logisch :P Ik heb mijn processor van 2,4 naar 2,6 Ghz overgeklokt (niet dat dat zoveel uitmaakt maar goed) daarmee is mijn geheugen ook overgeklokt naar pc3200. Als ik dit doe in mijn instelling op cas2 zet, overbelast ik mijn geheugen dan niet? Mijn systeem is niet onstabiel en mijn cpu temperatuur blijft stressed onder de 55 graden. Hoe kan ik nagaan of mijn geheugen het wel aankan?
Link naar reactie
[quote:5fbc68b3fa="G. Sitters"]bedankt voor de uitleg, kon er niet veel over op internet vinden, maar als het officieel niet bestaat is dat natuurlijk logisch :P Ik heb mijn processor van 2,4 naar 2,6 Ghz overgeklokt (niet dat dat zoveel uitmaakt maar goed) daarmee is mijn geheugen ook overgeklokt naar pc3200. Als ik dit doe in mijn instelling op cas2 zet, overbelast ik mijn geheugen dan niet? Mijn systeem is niet onstabiel en mijn cpu temperatuur blijft stressed onder de 55 graden. Hoe kan ik nagaan of mijn geheugen het wel aankan?[/quote:5fbc68b3fa] geef eens wat meer info dan... p4 cpu neem ik aan dan.... wat voor mobo hangt erin, PC2700 mem neem ik aan dan.. kan wel gaan gokken hier, maar dat wordt ook niks... als je het mem OC'ed naar pc3200 dan is het mogelijk dat ie niet meer op Cas2 wil ,want dan draai je te agressieve timings, en zoals marcel al aangaf, het is geen super OC mem.... en je kan het mem testen met memtest [url=http://www.memtest86.com/]memtest[/url]
Link naar reactie
Met Sisoft Sandra een membench doen en kijken of hij niet vastloopt. Je geheugen loopt BTW echt niet op PC3200 hoor, die Kingston modules OC'en voor geen meter, die kunnen echt geen 400mhz lopen. Heb je een 2.4ghz 400mhz FSB of 533mhz FSB? Als ie 400mhz FSB is, dan had je: 24x100=2400 24x108=2600 Dan loopt je mem dus 216mhz, terwijl het voor 266mhz gemaakt is (als je PC2100 hebt) Als ie 533mhz FSB is dan had je: 15x133=2400 15x146=2600 Dan loopt je mem dus 292mhz en dan zal het dus wel PC2700 zijn, wat voor 333mhz gemaakt is of je hebt een gelukje en het is goed te OC'en PC2100, maar dan zou ie CAS1.5 never meer trekken op die snelheid. Ik denk dus dat je je geheugen onderbelast en dat ie daardoor best nog stabiel is op de lagere CAS. BTW op die 5% extra te halen moeten alle timings aggresief staan.
Link naar reactie
Ik heb een Epox (EP-4PEAEI) 82845PE moederbord en een intel 2,4 Ghz 533 mhz. Ik heb hem dus overgeklokt naar 2,6 Ghz. Ik heb 333DDR-RAM PC2700, als ik mijn computer opstart zie ik het volgende: Memory frequency: 362 Mhz for PC3200 DDR memory FSB:580 Mijn bus snelheid is BTW 533 Mhz, Maar ik snap je rekentechniek niet helemaal Marcel, 15x133=1995 15x146=2190 :-? ik had 18x133=2400 18x145=2610 Mijn geheugen zou dan 290 Mhz zijn en dus onderbelast? Dus het zou pas overbelast raken als ik boven de 166 Mhz ga zitten?? Ik heb memtest gerund, maar ik weet niet of het hoort, maar hij blijft een half uur hetzelfde doen voordat ik hem stop had gezet.
Link naar reactie
Ik snap mijn fout wel. Ik zat even met mijn hoofd bij de AXP 2400+ die op 2000mhz loopt vandaar. # Ik denk dat je geheugen wel OC't is omdat je mobo een andere FSB:mem verhouding pakt, namelijk 133:166 = 4:5 ipv 1:1 Je hebt gewoon een goede reep denk ik. # 363mhz is overigens dus geen PC3200, dat is namelijk 400mhz # je moet ff benchen met sisoft Sandra, memtest86 kan uren doorgaan
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...