Ga naar inhoud

extra IDE controller


Aanbevolen berichten

Mijn IDE controllers zijn alle bezet: Floppy Disk drive, 2 harde schijven CDROM Speler en CDROM Brander. Omdat ik nogal veel met Video en muziek werk wil ik een derde interne harde schijf plaatsen. Kan ik hier een IDE controller extra voor plaatsen in een vrije (bijvoorbeeld PCI) slot. Bestaan dergelijke controllers? waar moet ik eventueel op letten als ik er een aaanschaf? Wie kan mij helpen met een oplossing. Ferry Mutter
Link naar reactie
Ja, dat kan. Je kunt echter problemen krijgen met de IRQ's die vrij zijn. Voor het opnemen van meer harde schijven in je computer kan je ook kiezen voor een SCSI controller. Daar aan kunnen 7 harde schijven worden gehangen. Dit moeten dan wel SCSI schijven zijn. Dit is wel wat duurder, maar over het algemeen zijn SCSI schijven ook iets sneller. Voor nog grotere uitbreidingen kies je voor raid systemen.
Link naar reactie
[quote:eff775eb50]Mijn IDE controllers zijn alle bezet: Floppy Disk drive, 2 harde schijven CDROM Speler en CDROM Brander. Omdat ik nogal veel met Video en muziek werk wil ik een derde interne harde schijf plaatsen. Kan ik hier een IDE controller extra voor plaatsen in een vrije (bijvoorbeeld PCI) slot. Bestaan dergelijke controllers? waar moet ik eventueel op letten als ik er een aaanschaf? [/quote:eff775eb50] - FDD zit niet op de IDE controller :wink: - Hoe groot zijn je 2 andere schijven? Je kan eventueel een 1 harde schijf vervangen voor een grotere. - Je kan ook een externe harde schijf kopen. Ze zijn iets duurder, maar je kunt ze overal mee naar toe nemen :D
Link naar reactie
OK, bedankt voor jullie reacties. Als ik het allemaal goed begrijp moet ik dus een SCSI controller aanschaffen en een SCSI harde schijf. Hoe zit het met die IRQ, waar ik in een van die antwoordn voor gewaarschuwd werd. Wanneer kom ik daarmee in de problemen. De mogelijkheid met de ScSI controller is niet afhankelijk van het moederbord? Nogmaals dank,
Link naar reactie
Je hoeft helemaal geen SCSI aan te schaffen, de kans dat je IRQ problemen krijgt lijkt me niet groot en mocht het toch gebeuren dan zijn er ook andere (gratis) trucs om ze op te lossen. Vergelijk de prijs van een IDE setup maar eens met die van SCSI. SCSI is beter, maar het is voor de thuisgebruiker geen groot prijsverschil waard.
Link naar reactie
[quote:c9e5a6a089="ferrymutter"]OK, bedankt voor jullie reacties. Als ik het allemaal goed begrijp moet ik dus een SCSI controller aanschaffen en een SCSI harde schijf. [/quote:c9e5a6a089] Ik denk dat je het niet helemaal goed begrepen hebt, maar er zijn ook pci kaartjes met ide controllers (al dan niet met raid). Dit is ook een optie, bovendien zijn de schijven een stuk goedkoper! Voor STANDAARD thuisgebruik is dit zeker voordeliger. Scsi is van opzet meer voor de professionele markt gedacht en er zijn een aantal dingen waar je wel op moet leten bij een scsi configuratie! (ik noem b.v. maar alleen al het Termineren)
Link naar reactie
Met jouw schijven zou ik gewoon een Highpoint raid controllertje halen, is goedkoop. ATA-100 of ATA-133 (leuk voor later). Je kan daar alleen geen CD-Rom aan hangen. Je hoeft hem ook niet als RAID te gebruiken. Ze zijn er ook al met 4 ide kanalen, dus je kan vooruit. SCSI is ERG duur. Adaptec controllertje 29160 kost al gauw 250 Euro en dan nog een leuke schijf. Nee, hou het bij zo'n ide raid kaartje. Werkt als een trein en voordelig.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...