Ga naar inhoud

PC stopt soms


Aanbevolen berichten

Ik heb een vreemd probleem. De pc stopt vrij regelmatig. Soms voor kortere en soms voor langere tijd. Vaak heel frequent, soms gaat het een half uur goed. Volgens mij wordt het door hardware veroorzaakt niet door software want het gebeurt ook tijdens het uitvoeren van het BIOS, ook als de pc in msdos start (eventueel vanaf een flop) en natuurlijk ook in Windows. Bij het uitvoeren van het BIOS programma stopt hij altijd op hetzelfde moment, namelijk nadat de IDE aansluitingen zijn geinventariseerd. Het probleem is ontstaan na het monteren van een grotere HD (van 3 GB naar 30GB Maxtor 7200 toeren gegaan). Om te proberen het probleem op te lossen heb ik al de volgende zaken geprobeerd: - oude HD terugzetten (geen verbetering) - nieuwe HD getest met Maxtor testprogramma (alles is goed) - gestart met IDE uitgeschakeld - gestart met IDE kabels losgekoppeld Maar het probleem blijft bestaan. De PC is een 4 of 5 jaar oude Vobis met een MS-6126 mobo voorzien van een Pentium II 266 Mhz (en als je denkt dat dat oud is, mijn reserve pc is een 486 100 Mhz :lol: ). Wie heeft een idee waar dit door veroorzaakt kan worden?
Link naar reactie
waarschijnlijk kan je moederbord niet goed overweg met de 30 gig HD... soms wil een bios flash dit nog wel verhelpen... [url=http://www.microstar.com.cn/products/mainboard/mb.asp?id=30]micro star MS 6126[/url] [url=http://www.microstar.com.cn/download/bios/mb/ms-6126/w626ms13.exe]hier[/url] download je de bios file... [url=http://www.epox.org/bios/awdflash/awdflash.exe]hier[/url] download je de flashtool... weet je hoe je een bios moet flashen??? [code:1:35ed39e6b2]Create a bootable floppy disk in accordance with the instructions laid out in the manual of your particular operating system. This bootable floppy needs to be able to boot to a DOS console capable of executing normal MS-DOS batch and executable files. Download the required BIOS image file from the EPoX website. Copy to this floppy disk a copy of AWDFLASH.EXE and also a copy of the BIOS binary image file called xxxxxxxx.bin Insert the diskette into drive A, reboot your system and boot from the diskette. When booting is finished, type awdflash *.bin /sn/py/cc/ (dependant of the name of the BIOS image file) and then press return to run BIOS upgrade program. The BIOS will automatically flash and reboot the machine. After this, press DEL to enter the BIOS setup and select to "LOAD OPTIMIZED DEFAULTS". After doing this select to "SAVE & EXIT" Please note that this does not create a backup of the BIOS binary file. For Command line help on Award Flash utility, type AWDFLASH/? at the command prompt and press return. [/code:1:35ed39e6b2] weet niet of het helpt, but its worth a shot... :wink:
Link naar reactie
Bedankt voor de reacties. Na een tijdje gaat de pc inderdaad weer terug aan de gang. Inmiddels heb ik er een kleinere HD in gezte en ben ik bezig om windows 98 te installeren. Na wat aanloopproblemen waarbij de pc toch weer stopte en weer doorging lijkt het nu normaal te verlopen. Als dit goed is gegaan dan ga ik inderdaad maar eens een nieuwe versie van het bios installeren. Heb ik nog nooit gedaan, dus spannend is het wel, maar de beschrijving is duidelijk. De bios chip staat tenminste in een voetje, dus als het nodig is kan ie er uit en ergens anders opnieuw geflasht worden. Over het vervolg zal ik t.z.t. een nieuw antwoord invoeren.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...