Ga naar inhoud

Hoe aansluiten 2 hd's + 2 cdroms?


Aanbevolen berichten

Misschien is het een beetje domme vraag, maar ik zou het nu eens voor altijd duidelijk willen weten dus bij deze: :roll: Ik heb 2 hd's Maxtor 40 gig 7200, 1 cdrom en 1 cdwriter. Verder een AsusA7v333 moederbord. Wat is de beste manier om deze dingen op het moederbord aan te sluiten?? Dus beide harddisks op 1 kabel, of juist niet? Ik heb 1 dun geribbeld kabeltje (80 pins?) met uiteraard 2 aansluitingen en een dikkere ook met 2 :wink: Verder vraag ik me af wat "Cable select" precies inhoudt en wanneer je dat gebruikt in plaats van "Master" en "Slave" Oftwel hoe kan ik het allemaal zo efficient mogelijk aansluiten, maar vooral waarom? Alvast hartstikke bedankt!!
Link naar reactie
OK there we go: # De met de dunne sliertjes is 80 aderig en kan ATA100 en ATA133 aan. De met de brede sliertjes is voor aderig en kan maar tot ATA66. # Normaal zou de beste combinatie HDD, CDW op 1 kabel en HDD, CDR op 1 kabel, met de hardisks als master. Zo kun je snel van de ene naar de andere schijf schrijven. Dingen wegzetten op de HDD doe je altijd met de CDR/CDW op de andere kabel. Zo voorkom je dat alle data over 1 kabel moet wat vertraging oplevert. Je kunt zo ook heel snel on-the-fly branden. # Cable select betekend dat het BIOS zegt welke master en slave wordt. De drive aan het uiteinde van de kabel wordt dan master en de drive in het midden slave. # Jij kunt het beste beide HDD's op 1 kabel zetten omdat ze anders niet op ATA100/ATA133 kunnen draaien (ik geloof dat ze dan zelfs alleen op PIO kunnen). En dan vervolgens CDW en CDR op 1 kabel, deze hebben namelijk minder bandbreedte nodig. # Het beste kun je er gewoon een 80 aderig kabeltje bijkopen om het zo efficiënt mogelijk aan te sluiten. // # Ik hoop dat je zo genoeg informatie hebt?
Link naar reactie
[quote:f89b00fb40="Marcel de Reus"]OK there we go: # De met de dunne sliertjes is 80 aderig en kan ATA100 en ATA133 aan. De met de brede sliertjes is voor aderig en kan maar tot ATA66. # Normaal zou de beste combinatie HDD, CDW op 1 kabel en HDD, CDR op 1 kabel, met de hardisks als master. Zo kun je snel van de ene naar de andere schijf schrijven. Dingen wegzetten op de HDD doe je altijd met de CDR/CDW op de andere kabel. Zo voorkom je dat alle data over 1 kabel moet wat vertraging oplevert. Je kunt zo ook heel snel on-the-fly branden. # Cable select betekend dat het BIOS zegt welke master en slave wordt. De drive aan het uiteinde van de kabel wordt dan master en de drive in het midden slave. # Jij kunt het beste beide HDD's op 1 kabel zetten omdat ze anders niet op ATA100/ATA133 kunnen draaien (ik geloof dat ze dan zelfs alleen op PIO kunnen). En dan vervolgens CDW en CDR op 1 kabel, deze hebben namelijk minder bandbreedte nodig. # Het beste kun je er gewoon een 80 aderig kabeltje bijkopen om het zo efficiënt mogelijk aan te sluiten. // # Ik hoop dat je zo genoeg informatie hebt?[/quote:f89b00fb40] Bedankt! Nu is 't duidelijk!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...