Ga naar inhoud

CPU temp wiebelt op en neer.


Aanbevolen berichten

Ik heb sinds kort een nieuw (nou ja) Asus P3B-F bordje met daarop een 100 Mhz 1.1GHZ P3(coppermine E) Aangezien dit de rapste is die ooit in die hele serie gemaakt is heb ik wat inspanning gedaan om hem koel te houden maar ook zo stil als mogelijk. Om eea te controlleren gebruik ik Asus Probe2 in de laatste uitvoering, MBM van alex Kaam heeft hetzelfde euvel. Ik ben dus nu de hele tijd aan het loggen wat mijn temp is maar die wiebelt de hele tijd een beetje op en neer. Als ie zeg gemiddelt 30 graden is en je kijkt naar het tellertje dan zie ik dus de hele tijd waardes van tussen de 26 en 34 graden. Ik gebruik de sensor die in de cpu zit. [img:7765037bae]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/snap029-100%25.jpg[/img:7765037bae] Dit is een screendump van toen ik aan het testen was met Superpi, hij had 2 uur nodig op volle last en na de berekening zie je de temp weer vallen. Het is erg goed te zien wat de gemiddelde temp is, in het tijdsbestek van rekenen zo'n 50 graden. Schommelt de core temperaatuur nou echt zo op en neer of is er wat mis?
Link naar reactie
[quote:6eb5851ad1="rwilligen"]Ik ben denk ik niet helemaal duidelijk: ik zie dus de temperatuur de hele tijd op en neer schommelen maar dan wel in de orde van om de seconde is de waarde anders dus: 32,28,31,33,26,30 enz enz en dat in slechts enkele seconden tijd. Hoort dit zo?[/quote:6eb5851ad1] Dat zijn waarden die redelijk dicht bij elkaar liggen, dat kan best kloppen hoor. Zo gaf mijn sensor de temps ook weer. Als je niks doet, gewoon helemaal idle is de temp dan wel stabiel? Zo ja dan klopt het gewoon hoor.
Link naar reactie
Eh nou nee, als ik helemaal nix doe dan wiebelt de boel ook. Maar ja : wat is helemaal nix? Er lopen natuurlijk op de achtergrond allemaal processen en een aantal kan je wel uitzetten maar niet allemaal, dat mag niet van windows (2000) Zoals je ziet aan het plaatje welke ik 'snachts heb gemaakt stopt om zeg 6 uur de PI berekening en aangezien ik toen in mijn bed lag deed ik nix, evengoed schommelt de boel. Het doet mij denken aan een los contact maar aangezien de sensor in de cpu zit ingebouwd lijkt me dat sterk. Het is een fcpga 370 processor op een slot converter (van asus). Ik zal eens ff de proef op de som nemen, reboor en dan alles uitzetten wat uit kan/mag..... wordt vervolgt....
Link naar reactie
[quote:b262d60df5="turbulence"]....... //to bee: haal even die pic uit je sig weg... irritant voor modem users....[/quote:b262d60df5] Nou dat valt best mee hoor, Hier; [img:b262d60df5]http://home.tiscali.nl/heringa1/valtbestmee.gif[/img:b262d60df5] 5 sec. voor een 56k modem! [color=darkblue:b262d60df5]excuus voor de off-topic reply maar ik vond het even noodzxakelijk[/color:b262d60df5]
Link naar reactie
Volledig off-topic; maar bij deze mijn steun aan Marcel en Turbulence -> weg met dat plaatje... On-topic: [quote:a4ca9385c5]Het is een fcpga 370 processor op een slot converter (van asus).[/quote:a4ca9385c5] Volgens mij zit daar het probleem in: die slot-convertor doet iets vreemds met dat temp-signaal.
Link naar reactie
Tja , maar daar komt nu de truuk, hij moet sneller (uiteraard) Ik heb er een monster(nou ja, voor een p3 ) van een koeler er opgebouwd(coolermaster CP5-7JD1B) die geschikt zou zijn voor een amd XP2600 en hoger maar toch heel erg stil is(moest wel een stukkie eraf zagen :cry: ), en inderdaad hij is erg stil, een aanrader... Ik wil hem dus toch wel wat harder laten lopen al is het alleen al om de geheugensnelheid wat op te krikken, het is "maar" een 100 Mhz cpu. De bios geeft exact hetzelfde aan, de fout(?) zit dus in de uitlezing van de smb(dat heet toch zo?), de bus waarover het os/bios met de hardware kan comuniceren. Ik heb al gezien dat de bios niet de laatste is, er is nog een nieuwere beta, zal die eens proberen. Het adapterkaartje is een originele asus in een recente revisie die volgens de supportsite alle cpu's aan moet kunnen en het temperatuur signaal bruikbaar doorgeeft. Verder kan ik nog verder testen en mijn oude p3-550 er weer ff in terug zetten dat is een originele slot1 cpu. Wellicht wordt de cpu niet goed herkend, de bios stamt nl volgens mij van voor het uitbrengen van deze cpu. Ik lees ook her en der in test-programmas dat deze cpu een max speed zou hebben van 800 mhz en dat klopt niet, er staat echt op de cpu welk type en snelheid hij is ,mogelijk dat een verkeerde herkenning dit probleem veroorzaakt..... Tot nu toe: allen bedankt voor het meedenken. Wordt vervolgt.....
Link naar reactie
Ik zou gewoon proberen hem met kleine stapjes wat sneller te laten gaan lopen, je koeling is zo te zien ruim voldoende en de temps zijn ook goed, ondanks ze schommelen. :) Als je het voltage niet verhoogt wordt je temp ook amper hoger, hij moet het nl met hetzelfde vermogen doen. :) Gewoon een kwestie van proberen, hij gaat heus niet kapot, als ie te hoog staat loopt de pc vast en zet je hem een stapje terug.. :P Suc6!
Link naar reactie
Nou, tot nu toe: bios ge-update naar laatste (beta), maakt geen verschil. Oude p3-550 erin: maakt ook nix uit. Contacten van Slot-opname gereinigd: maakt ook nix uit. Ik denk dus dat het zo hoort( ik hoop het...) OC: hij draait nu op 115 Mhz bus (=15% oc) x11=1265 Mhz :D Core-temp na een half uur Super-PI+Kylie Svcd+cont.defrag = 49 C, max 52 C Corevoltage=standaart 1.75 volt en nog steeds stabiel...... Wordt vervolgt....
Link naar reactie
Hm, 120 Mhz: de narigheid is begonnen. Super-Pi geeft een error en er was de eerste hanger... Ik denk dat mijn AGP-bus/videokaart over zijn nek gaat, tis een G400, zonder koelfan.... Weet iemand een proggie waarmee ik de AGP bus -snelheid kan uitlezen? Volgens mij loopt ie traploos mee met de ram-snelheid, weet t niet helemaal zeker. Dan zou ie nu op 2/3x120=80 Mhz draaien....? Of loopt ie mee met de pci snelheid? Die draait nu op 40 Mhz... Bij de volgende stap(124 Mhz bus) gaat de pci snelheid weer naar beneden naar 31 Mhz, dus dan zou mijn agp snelheid ook weer naar beneden gaan?
Link naar reactie
Klopt, als je de volgende stap neemt gaat je pci én agp weer naar beneden, het kan idd best zijn dat die G400 die 80 Mhz niet trekt (ja dat is de goede berekening). Het kan ook 1 van je pci kaarten zijn die die 40 Mhz niet trekt, maar agp is kritischer denk ik. Gewoon ff een stapje verder gaan :) Msschien op een FSB van 133 zetten? :) Dan is AGP en PCI gewoon weer standaard.. als ie dan nog vastloopt zit het óf in je geheugen óf in je cpu (of beide). :(
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...