Ga naar inhoud

Voltages voeding


Aanbevolen berichten

Ik heb last van crashes de laatste tijd en dacht dat misschien mijn CPU temp te hoog was. Toen ik Speedfan installeerde zag ik het volgende. Ik ben toch niet gek? Vcore1: 1,74V Vcore2: 2,48V +3,3V: 3,22V +5V: 4,92V +12V: 12,61V -12V: 0,23V :o -5V: -5,81V +5V: 4,92V Vbat: 3,34V Kan iemand mij vertellen hoe dit kan en of die voeding nodig naar de schroot moet? Kan dit de oorzaak van mijn kresjende computer zijn?
Link naar reactie
[quote:fb512e97a9="turbulence"]hmm... das niet normaal, maar met zo weinig volt op 12V moet ie niet eens wat doen, laten we het zo stellen... heb je dit ook al bevestigd met andere proggies??? [url=www.podien.de]cpu cool[/url] gebruik die eens, en lees de voltages nog eens uit... wat geeft je bios btw weer bij de voltages??[/quote:fb512e97a9] Dat is de min12V ;) Die -V lijnen hebben geen verdere betekenis, daar heeft BA eens een stukje over geschreven. //Geest Als de voeding te zwak is dan wijkt de 12V juist naar [b:fb512e97a9]boven[/b:fb512e97a9] af. Een hoge 12V is dus een zeer slechte zaak.
Link naar reactie
Ondanks allerlei slimme progjes, hoe nauwkeurig zijn in het algemeen de voelers eigenlijk op het moederbord, en wat is het onderscheidend vermogen ervan, want daar staat of valt een meting toch mee. Wil je het echt goed weten, dan lijkt me het daadwerkelijk nameten met een goede multimeter de betrouwbaarste methode. Dit hoeft dan in feite maar één keer, want door vergelijking van de beide waarden heb je een indicatie van de eventuele verschillen. Wel even meten onder verschillende condities. Controleer of het verschil tussen de gemeten waarden constant blijft. Vervolgens: Hoeveel mogen deze waarden naar boven en beneden afwijken? De een zegt: "Niks aan de hand", of iets van die strekking, en de ander zegt van "Lijkt me wat krap." Dus kom je daar niet zo ver mee. Zelf kan ik het op dit moment niet zo gauw vinden, maar er zijn vast wel ergens normen voor bekend. Tenslotte: De -V waarden niet relevant? Zou kunnen met de -12V, maar geldt dit ook voor de -5V? En dan de uitspraak van een van de anderen: "//Geest Als de voeding te zwak is dan wijkt de 12V juist naar boven af. " Weet je dit zeker? Een geregelde voeding zal inderdaad bij een te hoge belasting z'n uiterste best doen om de spanning toch op peil te houden. Maar alleen bij overcompensatie (overcompound) zal dit een hogere spanning tot gevolg hebben, tenminste zolang hij dat kan trekken, want anders gaat hij gegarandeerd onderuit. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:b35650aedc="atw"]Vcore1: 1,74V Vcore2: 2,48V +3,3V: 3,22V +5V: 4,92V +12V: 12,61V -12V: 0,23V :o -5V: -5,81V +5V: 4,92V Vbat: 3,34V[/quote:b35650aedc] Hmm, persoonlijk vertrouw ik bij twijfel op een gewone spanningsmeter. Software werkt niet altijd goed. Ik heb bijvoorbeeld nog geen goed werkend programma voor mijn K7S5A moederbord gezien. De VCore is voor de CPU, die is handmatig niet (of zeer moeilijk) te meten. Die spanningen zijn volgens mij wel okay. Als die 12,61V klopt, dan is die wel aan de hoge kant. Zit er geen monitoring functie in de Bios van de computer?
Link naar reactie
[quote:79aca87fed="Salv"]Ik ben het met Jan en Marcel eens. hoge 12v is relevant aan instabiliteits problemen. Meestal doow voeding maar het kan ook het mobo zijn. (laten we maar uitgaan van voeding)[/quote:79aca87fed] Jan is degene die de vraag stelt en dus juist niet weet of dat wel de oorzaak is ;)
Link naar reactie
[quote:2c1577c8ef="J. de Boer"] Tenslotte: De -V waarden niet relevant? Zou kunnen met de -12V, maar geldt dit ook voor de -5V? En dan de uitspraak van een van de anderen: "//Geest Als de voeding te zwak is dan wijkt de 12V juist naar boven af. " Jan de Boer[/quote:2c1577c8ef] klopt ja, was een //geest opmerking
Link naar reactie
[quote:9891b16162="Hans.Vosman"][quote:9891b16162="atw"]Vcore1: 1,74V Vcore2: 2,48V +3,3V: 3,22V +5V: 4,92V +12V: 12,61V -12V: 0,23V :o -5V: -5,81V +5V: 4,92V Vbat: 3,34V[/quote:9891b16162] Hmm, persoonlijk vertrouw ik bij twijfel op een gewone spanningsmeter. Software werkt niet altijd goed. Ik heb bijvoorbeeld nog geen goed werkend programma voor mijn K7S5A moederbord gezien. De VCore is voor de CPU, die is handmatig niet (of zeer moeilijk) te meten. Die spanningen zijn volgens mij wel okay. Als die 12,61V klopt, dan is die wel aan de hoge kant. Zit er geen monitoring functie in de Bios van de computer?[/quote:9891b16162] Ik gebruik [url=http://mbm.livewiredev.com/]MBM5[/url] voor mijn K7S5A. IK denk dat ie het goed doet. Is mijn vertrouwen hierin misplaatst, of ken je dit programma niet?
Link naar reactie
[quote:c7043a45fe="TommyWho"] Ik gebruik [url=http://mbm.livewiredev.com/]MBM5[/url] voor mijn K7S5A. IK denk dat ie het goed doet. Is mijn vertrouwen hierin misplaatst, of ken je dit programma niet?[/quote:c7043a45fe] Het gaat er niet zo zeer om of dat programma betrouwbaar is, dat zal best. Maar de hardware moet het wel ondersteunen. En dat stelde ik in mijn eerste reactie ook aan de orde, hoe nauwkeurig zijn die opnemers voor de spanning en de sensoren voor de temperatuur. Die doen de eigenlijke meting, zijn voorzien van een A/D-converter, en het programma doet niets anders dan de daar gepresenteerde digitale waarde uit een registertje te lezen. Zelf vertrouw ik in de eerste instantie alleen een meetinstrument. En daarna desnoods door vergelijking van de beide waarden in het vervolg de de waarden die het progje weergeeft, eventueel rekening houdend met de eventuele verschillen. De eerlijkheid gebiedt me te vertellen dat ik tot nu toe nooit reden heb gehad om hier naar te kijken. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:9cc5bcc96c="TommyWho"]Ik gebruik [url=http://mbm.livewiredev.com/]MBM5[/url] voor mijn K7S5A. IK denk dat ie het goed doet. Is mijn vertrouwen hierin misplaatst, of ken je dit programma niet?[/quote:9cc5bcc96c] Ik heb in het verleden, december 2001, vele programma's uitgeprobeerd. Ook MBM. De exacte versie weet ik niet meer. De spanningen vond ik te afwijkend. Het kan zijn dat een en ander is verandert. Toendertijd gebruikte ik nog een versie 1 moederbord. Dat is nu een versie 3. In ieder geval prettig om te horen dat het programma kennelijk bruikbaar is.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...