Ga naar inhoud

Hulp gezocht bij de werking raid


Aanbevolen berichten

Ik heb een MSI K7T266 Pro2 moederbord en wil nu 3 hardeschijven, een CD-writer en een DVD speler hierop aansluiten. De hardeschijven wil ik op de zelfde wijze gebuiken als de standaard schijven[dus eigenlijk 4 ide poorten]. Ik heb de raidcontroller van mijn moederbord nog nooit gebruikt. Ik gebuikt windows XP pro. Kan iemand mij a.u.b. helpen??? Bij voorbaad dank..... :oops: :oops:
Link naar reactie
[quote:07b9701089="medion"]Ik heb een MSI K7T266 Pro2 moederbord en wil nu 3 hardeschijven, een CD-writer en een DVD speler hierop aansluiten. De hardeschijven wil ik op de zelfde wijze gebuiken als de standaard schijven[dus eigenlijk 4 ide poorten]. Ik heb de raidcontroller van mijn moederbord nog nooit gebruikt. Ik gebuikt windows XP pro. Kan iemand mij a.u.b. helpen??? Bij voorbaad dank..... :oops: :oops:[/quote:07b9701089] Wat voor raid wil je hebben ?? 0 of 1?
Link naar reactie
[quote:0c44aa1bba="medion"]Ik heb een MSI K7T266 Pro2 moederbord en wil nu 3 hardeschijven, een CD-writer en een DVD speler hierop aansluiten. De hardeschijven wil ik op de zelfde wijze gebuiken als de standaard schijven[dus eigenlijk 4 ide poorten]. Ik heb de raidcontroller van mijn moederbord nog nooit gebruikt. Ik gebuikt windows XP pro. Kan iemand mij a.u.b. helpen??? Bij voorbaad dank..... :oops: :oops:[/quote:0c44aa1bba] als je het verschil nog niet weet lees dit maar eens door dan snap je meteen waarom je niet direct wat aan 3 schijven hebt. [url]http://www.tweakers.net/reviews/169/2[/url]
Link naar reactie
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik wil inderdaad mijn raid als normale ide gebruiken. Ik snap dat ik dan de drivers moet installeren, maar kan ik dit doen in een bestaande installatie of moet ik alles opnieuw installeren?. Wat bedoelen jullie eigenlijk met een array aanmaken??? Alvast weer bedankt...... :wink:
Link naar reactie
Om HD's aan je raid-controller te gebruiken moet je even het RAID-bios induiken. Bij mijn PC is dit Ctrl+H. Als je geen RAID-array wil maken kan dat ook, maar dat moet je dan even aangeven. Ik weet niet of dit de standaard-instelling is. Het instellen via zo'n BIOS is vrij eenvoudig. Maar weet je zeker dat je geen array wilt maken? RAID 0 is wel een stuk sneller, maar dan zijn twee dezelfde schijven wel zo handig. Als XP gebruikt bij het installeren even op F6 drukken (press F6 to install drivers for additional devices o.i.d. staat er). Want anders kun je XP niet op een HD installeren die aan de RAID-controller hangt. Natuurlijk moet je dan wel een diskette (zo'n oud, vierkant ding :wink: ) hebben met de RAIDcontroller-drivers voor Windows XP. Om de een of andere reden mag 't geen CD wezen.
Link naar reactie
Ik heb een grote hekel aan mijn controller en Linux, maar ik ga je proberen te helpen :D Er zijn een paar opties. -Heb je geen (volledig) identieke schijven? Hang er twee aan je raid-controller, zet ze beide op master, en maak in je bios een 1+1 stripe RAID0 array aan. Er zal geen verschil zijn, je kunt winxp gewoon blijven gebruiken, naar mijn weten wordt er niets geformatteerd ofzo. -Heb je wel identieke schijven? Maak dan met dezelfde opstelling als net (elke schijf op aparte poort van raid, beiden op master) een 2+0 RAID0 stripe array aan. Dit is twee keer zo snel, en je harde schijven worden samengevoegd zodat windows ze met de juiste drivers herkent als een schijf. Heel handig. -De laatste optie is 1 schijf aan je raidcontroller. Je maakt dan een 1+0 RAID0 stripe array aan. De andere schijven sluit je aan op je gewone controller. Nog wat tips: -Gebruik 80-aderige kabels op je raidcontroller, met 40-aderige kabels werkt het niet. -Vergeet je jumpertje niet om te zetten om je controller in te schakelen, als dat nog niet gebeurd is. Je komt in het raidbios zoals hierboven als is beschreven.
Link naar reactie
Ik heb een grote hekel aan mijn controller en Linux, maar ik ga je proberen te helpen :D Er zijn een paar opties. -Heb je geen (volledig) identieke schijven? Hang er twee aan je raid-controller, zet ze beide op master, en maak in je bios een 1+1 stripe RAID0 array aan. Er zal geen verschil zijn, je kunt winxp gewoon blijven gebruiken, naar mijn weten wordt er niets geformatteerd ofzo. -Heb je wel identieke schijven? Maak dan met dezelfde opstelling als net (elke schijf op aparte poort van raid, beiden op master) een 2+0 RAID0 stripe array aan. Dit is twee keer zo snel, en je harde schijven worden samengevoegd zodat windows ze met de juiste drivers herkent als een schijf. Heel handig. -De laatste optie is 1 schijf aan je raidcontroller. Je maakt dan een 1+0 RAID0 stripe array aan. De andere schijven sluit je aan op je gewone controller. Nog wat tips: -Gebruik 80-aderige kabels op je raidcontroller, met 40-aderige kabels werkt het niet. -Vergeet je jumpertje niet om te zetten om je controller in te schakelen, als dat nog niet gebeurd is. Je komt in het raidbios zoals hierboven als is beschreven. Enneh Marcel, een array opzetten is gewoon je HD's herkenbaar maken voor je controller. Het werkt ook met 1 HD.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...