Ga naar inhoud

Intel vs AMD


Aanbevolen berichten

  • Reacties 93
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:52fd36b5d0="Stephen"]Dat foutje in wolfenstein heeft zeker wel temaken met de CPU. De Cpu maakt gewoon steets hetzelfde rekenfoutje en als ik de extra koeler weghaal gebeurd het steets vaker.[/quote:52fd36b5d0] Da's wel bijzonder kort door de bocht geredeneerd. Het feit dat je naar Windows kunt booten en het spel überhaupt kunt opstarten geeft al aan dat er met je proc hoogst waarschijnlijk niks mis is. Het probleem kan net zo goed bij de videokaart of het geheugen liggen. Daarnaast is ook een softwarefout nog steeds niet uit te sluiten -> Dat een auto niet rijdt wil ook niet altijd zeggen dat de motor meteen stuk is; De handrem kan er ook op staan of zelfs je wielen kunnen er afliggen... [quote:52fd36b5d0]Intel vs AMD dan ga ik nogsteets voor INTEL.[/quote:52fd36b5d0] Niks mis mee, alleen vind ik je beargumentatie niet steekhoudend. [quote:52fd36b5d0]Nog iets ik hoor niemand over de nieuwe techniek van intel; Hyperthreading. Het is toch 2 cpu voor de prijs van 1.[/quote:52fd36b5d0] Dat is niet geheel waar. Hyperthreading kan idd 2 processen parallel draaien, maar dat is niet per definitie hetzelfde als 2 aparte processoren. Daarnaast kost het beheren van 2 processen rescources en brengt dus een bepaalde overhead met zich mee. Verder is er maar bijzonder weinig software geschikt/beschikbaar gemaakt voor Hyperthreading, dus het voordeel is (iig op dit moment) te beperkt. Ook heeft het verleden bewezen dat niet iedere nieuwe (en in ontwerp goede?) standaard het commercieel hoeft te redden. Een goed voorbeeld daarvan is destijds de strijd tussen Video2000 een VHS bij videorecorders.
Link naar reactie
[quote:62e64b0c2a]Intel celeron heeft de helft van het L2 dan een normale P4. [/quote:62e64b0c2a] Een Pentium 4 Celeron heeft slechts 128kb L2 cache, Pentium 4 "Northwood" heeft 512kb L2. [quote:62e64b0c2a]betrouwbaarheid[/quote:62e64b0c2a] Betrouwbaarheidsproblemen worden voor zowel Intel als AMD systemen meestal veroorzaakt door chipsets, moederborden, slecht geheugen, slechte drivers, Windows, andere software, maar vrijwel nooit door de processor. [quote:62e64b0c2a]Dat foutje in wolfenstein heeft zeker wel temaken met de CPU. De Cpu maakt gewoon steets hetzelfde rekenfoutje en als ik de extra koeler weghaal gebeurd het steets vaker. [/quote:62e64b0c2a] Als een CPU consistent een rekenfout maakt - een bepaalde instructie niet kan uitvoeren - dan zou vrijwel alle software onmiddelijk crashen. Wat voor probleem jij precies hebt weet ik niet, maar een foutje in de CPU lijkt me erg sterk. [quote:62e64b0c2a]Nog iets ik hoor niemand over de nieuwe techniek van intel; Hyperthreading Het is toch 2 cpu voor de prijs van 1. Gooi daar maar een kost/baten analyse op los [/quote:62e64b0c2a] Zo werkt het dus niet. De CPU kan met twee threads werken, maar daar houdt 't mee op. De resources, zoals geheugenbandbreedte, cache, decoderingsbandbreedte, executieeenheden, etc. worden gedeeld. Hyperthreading is een heel interessant concept dat zeker verdiensten heeft, maar lang niet de prestatiewinst van een tweede CPU geeft. Afgezien van het feit dat het toevoegen van een tweede CPU voor de meeste software nauwelijks een verbetering is. [quote:62e64b0c2a]De intels zijn zeker betrouwbaar, want zelfs van x86's doen de CPU's het nog steeds. AMD is er nog niet zo lang, maar ze zijn wel goedkoper als Intel's.[/quote:62e64b0c2a] AMD produceert al vrijwel net zo lang x86 CPU's als Intel, ze bestaan trouwens al sinds 1969. We is het zo dat AMD's eerste x86 CPU's kopieën van Intel ontwerpen waren. Met Intels toestemming gemaakt, overigens.
Link naar reactie
[quote:08c79baf2a="egslim"] Als een CPU consistent een rekenfout maakt - een bepaalde instructie niet kan uitvoeren - dan zou vrijwel alle software onmiddelijk crashen. Wat voor probleem jij precies hebt weet ik niet, maar een foutje in de CPU lijkt me erg sterk.[/quote:08c79baf2a] Daarnaast: volgens mij was het wel degelijk INTEL die met de introductie van de eerste gereratie Pentiums met de beruchte "1+1=3" bug te maken had. Bij AMD ben ik dat nog niet tegen gekomen. Niet dat een dergelijke fout in het verleden mij er trouwens toe zou brengen om DUS maar een AMD te kopen, maar dat terzijde.
Link naar reactie
Intels FDIV bug in de originele Pentium: officiëel commentaar: http://www.intel.com/support/processors/pentium/fdiv/index.htm humoristisch commentaar: http://www.matthill.demon.co.uk/comedy/pentium.html De Pentium III 1,13GHz was ook een misser. Ik zeg niet dat Intel CPU's van slechte kwaliteit zijn - zijn ze niet -, maar Intel heeft in het verleden wel degelijk enkele CPU's gelanceerd waar een foutje in zat.
Link naar reactie
Ik ben toch voorstander van AMD, waarom is het volgende : Je betaald een stuk minder voor dezelfde prestaties, zelfs alheb je bakken geld je gaat toch ook voor de beste prijs (bv als je dezelfde auto kan kopen voor 4000 euro ipv 8000 euro ga je toch voor die van 4000euro fo je nu steenrijk bent of niet) Feit dat hypertreathing er bij intel is wil niet zeggen dat dat de doodsteek zal zijn voor AMD, ik denk als je de prijs eens zult zien dat je er wel eens anders zou over nadenken en het mag nog zo goed zijn() als het iet verkoopt heeft intel er niets aan. Fouten in wolfenstein door fout in cpu??? Totale onzin, als er een merk fouten heeft gehad in zijn cpu kwestie van berekeningen was het dan wel INTEL vooral met de pentium 1 en tot en met de pentium 3 haddendeze problemen met een drijvende komma (die werd verkeerd gezet), AMD heeft nooit rekenproblemen gehad. Interessant weetje : in het beginnen werkten AMD en INTEL zeer nauw samen en werd er samen ontwikkeld en produceerde AMD ook 486 met toestemming van intel (die werd trouwens ook met ondersteuning van AMD ontwikkeld) toen kwam de pentium en AMD mocht die (na lange goede samenwerking tussen de twee bedrijven) niet produceren van INTEL, AMD was natuurlijk op zijn tenen getrapt en heeft zich dan volledig afgescheiden van INTEL en sindsdien zijn het twee rivalen. Nog zoiets : het marktaandeel van INTEL ligt niet an het feit dat ze zoveel beter zijn, het ligt aan het feit dat INTEL is opgedrongen bij de mensen, Kant en klare pc's kopen is altijd met intel erin, dus ook voor bedrijven en de gewone gebruiker, de gewone mens kent trouwens alleen maar pentium , maar de kenner kent ook de AMD's en zie poll, AMD rules onder de kenners en dat is niet zomaar :D
Link naar reactie
[quote:b6a8466e3e="Stephen"]Hey, Dat foutje in wolfenstein heeft zeker wel temaken met de CPU. De Cpu maakt gewoon steets hetzelfde rekenfoutje en als ik de extra koeler weghaal gebeurd het steets vaker. Ik ben het wel met je eens dat als je wat minder te besteden hebt dat je beter je geld kunt uitgeven aan een betere videokaart ofzo. Maar als we kijken naar de oorspronkelijke vraag. Intel vs AMD dan ga ik nogsteets voor INTEL. Nog iets ik hoor niemand over de nieuwe techniek van intel; Hyperthreading Het is toch 2 cpu voor de prijs van 1. Gooi daar maar een kost/baten analyse op los :lol:[/quote:b6a8466e3e] zonder je wat te willen, maar heb toch sterk het idee dat je je mening niet technisch kunt beredeneren en dat je niet precies weet waar je het over hebt...... als je denkt dat dat wolfenstein met een rekenfout van de cpu te maken heeft moet je je toch nog maar eens in de materie verdiepen. wat het budget probleem betreft kan ik alleen zeggen dat de prijs/prestatie verhouding bij amd stukken beter is. Ik heb in ieder geval mijn p4 weer verkocht en ben daarvoor maar weer op een 2e amd overgestapt. en ja ook al zou AMD duurder zijn ook dan zou ik weer amd pakken omdat ik denk dat hun processoren doordachter zijn en beter funktioneren (en b.v. ook per megahertz in verhouding sneller zijn.) (waarmee ik trouwens NIET wil zeggen dat intel slecht zou zijn!) Tja en wat je mening over hyperthreading betreft kan ik alleen zeggen : "weer een die zich met termen voor de gek laat houden....." Hyperthreading is echt geen tweede cpu, dat wordt het systeem wijsgemaakt (en veel klanten ogenschijnlijk :wink: )maar is in principe gewoon een beter gebruik van processor tijd. Het is beslist niet zo dat er een tweede volledige core in het DIE op de processor zit. (Daar integen is AMD ook al geruime tijd met plannen bezig om wel een tweede WEL volledige core in een processor te bakken.) maar goed het thema intel/amd is vaak ook een persoonlijke voorkeur en niet meer dan een meningsverschil, en in ieder geval een thema waar wel nooit een einde aan zal komen.
Link naar reactie
[quote:40b2332733="rombaft"]Nog zoiets : [u:40b2332733]het marktaandeel van INTEL ligt niet an het feit dat ze zoveel beter zijn, het ligt aan het feit dat INTEL is opgedrongen bij de mensen[/u:40b2332733], Kant en klare pc's kopen is altijd met intel erin, dus ook voor bedrijven en de gewone gebruiker, de gewone mens kent trouwens alleen maar pentium , maar de kenner kent ook de AMD's en zie poll, AMD rules onder de kenners en dat is niet zomaar :D[/quote:40b2332733] Helemaal met je eens!! Trouwens ook met de rest van je antwoord.
Link naar reactie
Dit wil ik ff over deze discussie kwijt: //Stephen Eerst vraag je info over hyperthreading en 2 posts later zeg je dit: [i:4fa67ae2c0]Maar intel heeft een hogere L2 en dat laat hem toch zeker lekkerder lopen. Vooral als je zware applicaties draaid. En nu ze ook nog met Hyperthreading komen vindt ik de keuze niet moeilijk meer. [/i:4fa67ae2c0] Beetje tegenstrijdig, bovendien heb je lang niet bij elke toepassing voordeel van hyperthreading. Wat me verder opvalt is dat de posters met weinig technische info (kennis) voor Intel kiezen. Zelf heb ik niet een bepaalde voorkeur al zitten in mijn laatste 2 pc's een AMD. Verder wordt dit gezegt: Dat foutje in wolfenstein heeft zeker wel temaken met de CPU. De Cpu maakt gewoon steets hetzelfde rekenfoutje en als ik de extra koeler weghaal gebeurd het steets vaker. Ik geloof absoluut niet dat dit aan de cpu ligt. Installeer bijvoorbeeld windows eens opnieuw. [quote:4fa67ae2c0="rombaft"]Nog zoiets : [u:4fa67ae2c0]het marktaandeel van INTEL ligt niet an het feit dat ze zoveel beter zijn, het ligt aan het feit dat INTEL is opgedrongen bij de mensen[/u:4fa67ae2c0], Kant en klare pc's kopen is altijd met intel erin, dus ook voor bedrijven en de gewone gebruiker, de gewone mens kent trouwens alleen maar pentium , maar de kenner kent ook de AMD's en zie poll, AMD rules onder de kenners en dat is niet zomaar :D[/quote:4fa67ae2c0] Het verschil is dat AMD terrein moet veroveren wat Intel in handen heeft.
Link naar reactie
Ik zou toch voor een AMD proc kiezen lekker goedkoop en je hebt voor (bijna) hetzelfde geld als een Intel PC een Dual CPU PC. ff over Hyperthreading: Hyperthreading is langzamer in games maar niet als je 2 tegelijk doet. Om het optimale uit Hyperthreading te halen moet de software dual processor geschikt zijn. Als je dan voor hetzelfde geld een ECHTE dual pc krijgt dan zou dat zeker veel sneller zijn. Koeling: De AMD T-bred B's die maken minder warmte dan de P4's. Dus zeg maar dag tegen koeling problemen bij AMD en hallo bij Intel. Toch is het altijd een kwestie van voorkeur en wat voor progjes je draait.
Link naar reactie
Hey, Over dat foutje in Wolfenstein, weet niet precies maar I DONT GIVE A F@CK 8) Over HT. Dit heeft zeker voordeel bij de meeste gebruikers. Het werkt niet alleen met special HT gemaakte progs maar ook als je bijvoorbeeld en spel speelt EN een video aan het coderen bent :lol: Dit vindt ik toch zeker iets goeds, want IK zou daar toch wat extras voor over hebben :lol: microchip wat is je bron m.b.t temp van CPU's 8)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...