Ga naar inhoud

BIOS flash voorbereidingen/risico's


Aanbevolen berichten

Ik ben ten einde raad om het probleem van onstabiele of niet-werkende USB-modem op te lossen. Volgens de oplossingsmethodes die op het internet te vinden zijn voor het gekende probleem van USB-modems op een ABIT KT7-RAID, is het enige wat ik nog niet gedaan heb de laatste versie van de bios geflashed. Zou dit zinvol genoeg zijn? Ik vind namelijk geen info over de nieuwe versie, behalve dit: [quote:5a1ce9c6ef]1. Fix nVidia GeForce4 Ti 4x00 AGP card compatible issue with Windows XP. 2. HPT 37x BIOS version 1.11.0402.The RAID function is for KT7A-RAID only. This BIOS version is also for non-RAID boards and HPT BIOS will be automatically disabled while RAID controller chip not detected. 3. BIOS Compile Date: 7/11/2002. [/quote:5a1ce9c6ef] De uitleg die bij de laatste bios versie zit is duidelijk, behalve dit:[quote:5a1ce9c6ef]After BIOS updated, pull off the power cord and then clear the CMOS data via jumper before restarting system please.[/quote:5a1ce9c6ef] Zijn er mensen met ervaring (eventueel van een slechte biosflash) die weten waarop ik zeker moet letten?
Link naar reactie
Er is zat uitleg te vinden d.m.v de search. Korte uitleg -weet waar je mee bezig bent -Zoek de JUISTE Bios en Flashprog -gebruik een goede diskette -formatteren -opstartdiskette ervan maken -Bijde bestanden erop -booten -Bios -Fast write uit (zoiets hoorde ik) -Jumpers ook even goed zetten (zet Pc uit a.u.b) -booten -flashen -klaar. Meer uitleg via de search of zelf verder zoeken. www.google.nl > flashen Bios> zoeken> oooooooh> mond gaat open van verbazing na het aanschouwen van gevonden resultaten :wink:
Link naar reactie
sluit me aan bij voorganger met "clear c-mosdata" zorg je ervoor dat de nieuwe bios uit de nieuw geprogrammeerde eprom zich kan laden en de oude gegevens worden gewist, dit kun je zo vaak herhalen als je wilt, de gegevens liggen vast in de eprom-chip bij opnieuw opstarten van de pc naar het bios gaan en daar de "setup-defaults" laden en klaar, na een nieuwe herstart alle instellingen in bios verder aanpassen zoals je wilt ik heb al de nodige biossen geflashed, zowel vanaf de harddisk in dos-safe-mode (mijn voorkeur) als vanaf flop (kan soms niet anders) en progjes werken eigenlijk intuitief, kan bijna niets fout gaan zorg wel voor de juiste flashprog en rom
Link naar reactie
BIOS flashen is hier vaak zat behandeld, maar ik zou er niet van uit gaan dat het je probleem verhelpt. Ik denk eerder dat je een driver probleem hebt. Voor je BIOS zijn alle USB apparaten in principe hetzelfde, alleen als de USB totaal niet zou werken zou een flash misschien uitkomst bieden maar datz al niet het geval zijn.
Link naar reactie
[quote:5328943a74="Marcel de Reus"]BIOS flashen is hier vaak zat behandeld, maar ik zou er niet van uit gaan dat het je probleem verhelpt. Ik denk eerder dat je een driver probleem hebt. Voor je BIOS zijn alle USB apparaten in principe hetzelfde, alleen als de USB totaal niet zou werken zou een flash misschien uitkomst bieden maar datz al niet het geval zijn.[/quote:5328943a74] Eens met Marcel, driver probleem en misschien ook nog een verborgen IRQ probleem. Weet niet welk OS je draait, maar zoek daar naar USB fixes. Bij Win98(SE) is er o.a. een update voor de USB hub.
Link naar reactie
[quote:774619a180="Salv"]In Windows flashen. Makkelijker kan het niet.[/quote:774619a180] hmm... kan dat dan wel op dit bordje???? op mn epox kan het iig wel ( magic bios) flashen in windows.... maar of het makkelijker is, je zult maar net een probleempje ondervinden met windows... loopt ie vast oid.. dan ben je mooi zuur....
Link naar reactie
In dat geval laat ik m'n oude bios liever staan, maar dan blijft m'n probleem wel. Alle drivers die ik moet hebben zijn geinstalleerd en 1 week geleden gedownload (viahyperion4in1, usb filter 1.10). [url=http://www.sudhian.com/faqs.cfm/fid/2/fcid/28.sud#248]Hier[/url] staat zowat hetzelfde probleem als met mijn modem, maar dan met een USB muis. [url=http://www.usbman.com/Guides/VIA%20Tips%20and%20Tricks.htm]Hier[/url], onder de titel '[i:414223ef53]Abit KT7 / KT7 RAID[/i:414223ef53]', staan instellingen en tips om usb problemen op te lossen op dit mobo, en [url=http://www.usbman.com/Guides/abit_motherboards.htm]hier[/url], onder de titel '[i:414223ef53]KT7 / KT7 RAID[/i:414223ef53]' staat ook nog wat uitleg. Alle dingen die uitgelegd staan en mogelijk zijn, zijn gebeurd. Ik weet niet hoe de PCI sloten genummerd zijn van mijn mobo, maar het zit ofwel in nr2, ofwel in nr5, en dus niet in nr4 of nr6. Ik heb wel niet alle bios settings die staan op die sites (zoals K7 CLK_CTL). Ik heb de voorlaatste versie van bios (die volgens usbman al de versie was die voor velen een oplossing gaf). Wat wel het probleem kan zijn, is dat ik win98SE samen draai met winXPpro (die beiden anders geen problemen geven). PnP OS staat op off, en USB (2 USB devices) gebruikt op dit moment IRQ 7 (ik verander veel om een oplossing te zoeken). IRQ 7 wordt momenteel ook gebruikt door m'n geluidskaart, raid controller en beeldkaart. Het lukt me niet om een IRQ verdeling te vinden waarbij alles goed werkt (staat USB alleen, dan wil de raid controller niet starten in win98SE en doet m'n modem trouwens nog altijd even raar). Ik kan trouwens weinig IRQ's vrijmaken (heb 2 seriële apparaten en 3 usb apparaten). De laatste mogelijkheid (waarvan ik afweet) zou de energie kunnen zijn. 1 USB root hub levert 500 mA, evenveel als m'n modem vraagt. Deze zit dan ook op 1 USB root hub, mijn andere 2 USB apparaten (die 100 mA en 2 mA gebruiken) zitten op de andere. In theorie heeft mijn modem dus wel genoeg energie, maar misschien is het te nipt. Misschien dat het mogelijk is om energie van de ene naar de andere USB root hub te geven. Als het probleem blijft voortbestaan zal ik toch maar een bios flash proberen.
Link naar reactie
Om het wat gemakkelijker te maken: Het uitvallen van mijn modem gebeurt de laatste tijd zelden of niet. Het probleem zit bij het connecteren. Als in bvb win98 geconnecteerd word, en ik probeer later in winXP, dan lukt dit niet omdat geen informatie wordt geupload of gedownload. Het uploadpijltje van het modemicoontje toont wel dat er data wordt verzonden, maar de LED van de modem geeft niets aan. Zowel het icoontje als de modem geven ook aan dat er geen data wordt onvangen. Wanneer dus in de ene windows wordt geconnecteerd, dan wil de modem in de andere windows geen data verzenden/ontvangen, die nodig is om te connecteren. Lukt het na vele herstarts en wat prutswerk met IRQ's in de bios dan weer wel, dan lukt het weer niet in de andere windows. Nochtans zijn er voor beide windowsinstallaties geen constante instellingen die het mogelijk maken om te connecteren.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...