Ga naar inhoud

Waterkoeling beginners set. ideeën, tips?


Aanbevolen berichten

hey allemaal, Ik wil eigenlijk graag waterkoeling in mijn computer bouwen, omdat ik een helemaal stille computer wil. Maar ik stel er geen vreselijk hoge eisen aan, dwz dat ik niet zwaar aan het overclocken ben of iets dergelijks. Ik heb een Ahtlon XP 2100+ en een POV GF4 4200ti 128mb. verder hoef ik volgens mij nix te koelen, of zou mijn harde schijf ook moeten in verband met het DVD rippen? en oja, er komt waarschijnlijk in de toekomst wel een snellere cpu in (2800+ ofzo) Het zaakje zit allemaal op de EpoX 8k3a2+ plank. En oja, als ik dan die waterkoeling in mijn kast heb, kan ik dat de fan van de voeding er uit slopen, op moet die blijven? heu
Link naar reactie
http://www.xxlcases.nl/shop/docs/pi1026582767.htm complete kitjes... goedkoopste is nog wel 200 euro.... zou er dan eerder over na denken om goeie aircooling te halen.... scheelt je wel wat geld, en er zijn zat stille casefans/cpufans.. je kan ook losse onderdelen zoeken en samenstellen.... kun je iig een stillere fan op de radiator doen..... je wil dus alles watercoolen... ook je PSU... dan kom je al weer in zwaardere pompen uit omdat er meer koelpunten zijn... meer koelpunten is ook weer wat meer warmte, dus moet je misschien ook een betere radiator nemen... dan wordt het wel een duur plaatje.. zou er nog maar eens goed over na denken....
Link naar reactie
3r poseidon is goedkoop, maar verwacht er niet extreem goede koeling van. Maar voor een prijs van 110 euro is het ook wel te verwachten. Je moet wel een Gforce koelblokje erbij kopen want die zit niet hierbij. Op deze site staat een review maar er staat dat het een XP 1800+ op 60 houdt wat erg hoog is. Laat staan een XP 2800+. Wellicht doet een betere radiator de temps om laag brengen. [url]http://ixbt-labs.com/articles2/3rsystemposeidonnov2k2/[/url]
Link naar reactie
Het hangt helemaal van je budget af hoe goede en stille waterkoeling je krijgt: - 100 > = Matige setjes, zoals die poseidon, 60 graden stressed is matig voor luchtkoeling vind ik. - +-200 = Dan kom je in de buurt van de wat betere sets (Mijn waterkoeling was +-200 Euro zonder verzendkosten en zonder reservoir, zie linkjes in sig). - 300 < = De "hier zit echt alles op en aan" sets, als je een set wil kopen wil ik je een van de duurdere aanraden, deze hebben vaak betere kwaliteit koelblokken, radiateurs en pompen. Als je zegt in welke catogorie je zit met je budget kan iedereen je wat meer tips geven :D
Link naar reactie
mijn budget is ongeveer 250 euro. Alleen ik wil de waterkoeling alleen omdat ik een superstille pc wil, niet echt voor het super overclocken ofzo. dus mischien dat een hele stille cpu fan ook wel goed is. er zitten alleen zo veel stille fans in, en je hoort dus altijd dat geblaas van die lucht, daar wil ik van af.
Link naar reactie
[quote:bf3756b259="JaFO"]// turbulence Hoezo compleet ? Er zit geen water bij ... en naar ik aanneem moet je er geen 'normaal' kraanwater ingooien.[/quote:bf3756b259] jah duhh.. nee ze leveren er 3 liter water bij :wink: ... en even terug komend op iemand die zei dat er gedestilleerd water in moet.. gedemineraliseerd water is nog beter.. das nog weer wat anders.... [quote:bf3756b259]En daarbij blijft de vraag : hoe makkelijk is zo'n setje nu werkelijk voor een beginner ???[/quote:bf3756b259] dat ligt helemaal aan jezelf... maar laten we eerlijk zijn, iedereen is overal eens een n00b ingeweest.... je kan alleen maar leren door te proberen... en je leert van je fouten, dus niet testen op een xp2600 op een nforce2 bordje ofzo :wink: maar serieus: is niet echt moelijk, alleen is eerder de vraag, is zo'n joepietoepie setje van rond de 200 euro het waard... persoonlijk zeg ik NEE... komt laatste tijd steeds vaker voor dat er van die cheapo setjes in de handel zijn... je betaald je scheel voor temperaturen die soms zelfs hoger zijn dan de temps die je haalt met gewone luchtkoeling.... [quote:bf3756b259="kanertw"]mijn budget is ongeveer 250 euro. Alleen ik wil de waterkoeling alleen omdat ik een superstille pc wil, niet echt voor het super overclocken ofzo. dus mischien dat een hele stille cpu fan ook wel goed is. er zitten alleen zo veel stille fans in, en je hoort dus altijd dat geblaas van die lucht, daar wil ik van af.[/quote:bf3756b259] zou het gewoon niet doen... serieus... betaal dan die 250 euro voor goeie stille aircooling... je bent dan misschien de helft kwijt, koop je wat geluidsdempende matten ed... die setjes die in de handel zijn, zuigen gewoon.... zoals ik al eerder aangaf, slechte prestaties voor een verdomd dure prijs..... maar ja, zelf weten.... als 250 euro je max is, zal ik morgen wel eens kijken wat ik los samen kan stellen voor je..... houd er gewoon rekening mee dat het wel wat meer wordt.....
Link naar reactie
Ik zou zelf eerst wat gaan rondkijken op sites als [url=http://www.freezinghardware.nl]Freezing Hardware[/url] en [url=http://www.oc-shop.nl]OC-Shop[/url] en dan zelf wat uitzoeken, misschien hier posten en om commentaar vragen. Je kan ook nog een kant en klare kast kopen, dan zit je wel in de hogere prijsklasse maar dan hoef je verder niks te doen. Ik hoor mijn waterkoeling lang niet boven de fan van mijn voeding en het geluid van mijn hd's.
Link naar reactie
[quote:980b8fc34e="turbulence"]en even terug komend op iemand die zei dat er gedestilleerd water in moet.. gedemineraliseerd water is nog beter.. das nog weer wat anders.... [/quote:980b8fc34e] Oh? Waar heb je dat vandaan? Weet je soms niet wat destileren is? Dat is demineraliseren :P Weet eerst iets zeker voordat je begint te 'schreeuwen'. Je zou ook bidest kunnen nemen, dat is zeg maar 2 keer gedestilleerd.
Link naar reactie
[quote:d34a09fff8="S0epkip"]Weet je soms niet wat destileren is? Dat is demineraliseren :P Weet eerst iets zeker voordat je begint te 'schreeuwen'. Je zou ook bidest kunnen nemen, dat is zeg maar 2 keer gedestilleerd.[/quote:d34a09fff8] allereerst schreeuw ik niet, en daarnaast heb ik wel gelijk: [b:d34a09fff8]Destilleren[/b:d34a09fff8] betekent door hitte doen verdampen, deze dampen opvangen om vervolgens te condenseren (afkoelen), met bedoeling de vloeistof te ontdoen van onzuiverheden. Deze techniek wordt soms wel primitief genoemd maar het werkt nog steeds vrij effectief. [b:d34a09fff8]Demineraliseren[/b:d34a09fff8] : betekent het water achtereenvolgens door een kationen- en anionenwisselaar te sturen, waarbij gebruikt wordt gemaakt van harsen die positief (zoutzuur) of negatief (natrium-hydroxide) geladen zijn. Waarbij alle anionen en kationen na verloop van tijd omgezet worden in OH- en H+ ionen en men zuiver water verkrijgt. Op deze manier worden schadelijke stoffen zoals geneesmiddelen en pesticiden niet verwijderd! Het grote voordeel van demineralisatie is dat we, door ons te beperken tot bepaalde harsen, in staat zijn ons water te ontdoen van eventuele schadelijke stoffen. Terwijl nuttige opgeloste stoffen kunnen behouden blijven. Door alle positief en negatief geladen ionen te verwijderen krijgen we demiwaten dus er zit degelijk wel verschil tussen.... niet dat het voor hem ook maar echt nuttig is, aangezien hij niet extreem gaat OC'en, dus hij heeft echt geen super puur water nodig....
Link naar reactie
[quote:506332517f="turbulence"][quote:506332517f="S0epkip"]Weet je soms niet wat destileren is? Dat is demineraliseren :P Weet eerst iets zeker voordat je begint te 'schreeuwen'. Je zou ook bidest kunnen nemen, dat is zeg maar 2 keer gedestilleerd.[/quote:506332517f] allereerst schreeuw ik niet, en daarnaast heb ik wel gelijk: [b:506332517f]Destilleren[/b:506332517f] betekent door hitte doen verdampen, deze dampen opvangen om vervolgens te condenseren (afkoelen), met bedoeling de vloeistof te ontdoen van onzuiverheden. Deze techniek wordt soms wel primitief genoemd maar het werkt nog steeds vrij effectief. [b:506332517f]Demineraliseren[/b:506332517f] : betekent het water achtereenvolgens door een kationen- en anionenwisselaar te sturen, waarbij gebruikt wordt gemaakt van harsen die positief (zoutzuur) of negatief (natrium-hydroxide) geladen zijn. Waarbij alle anionen en kationen na verloop van tijd omgezet worden in OH- en H+ ionen en men zuiver water verkrijgt. Op deze manier worden schadelijke stoffen zoals geneesmiddelen en pesticiden niet verwijderd! Het grote voordeel van demineralisatie is dat we, door ons te beperken tot bepaalde harsen, in staat zijn ons water te ontdoen van eventuele schadelijke stoffen. Terwijl nuttige opgeloste stoffen kunnen behouden blijven. Door alle positief en negatief geladen ionen te verwijderen krijgen we demiwaten dus er zit degelijk wel verschil tussen.... niet dat het voor hem ook maar echt nuttig is, aangezien hij niet extreem gaat OC'en, dus hij heeft echt geen super puur water nodig....[/quote:506332517f] Toch kan je het beide gebruiken.
Link naar reactie
uhm... ik denk dat ik er toch een beetje voor trug ga liggen, dat waterkoeling. Ik ben ff bij freezing hardware aan het struinen geweest, en er zijn toch best wel leuke koelertjes, schuimmatten, gummypluggen, en nog een paar rounden ide cables (met neon?!?) die ook wel leuk zijn, en niet eens de helf van mijn budget kosten. iemand nog tips voor een goeie koeler?
Link naar reactie
Je moet er wel het gereedschap voor hebben: Uit een koperen blok van 60*40*8 mm baantjes gefreesd. Koperen deksel van 60*40*2 mm deksel met 2 aansluitplugjes (van modelvliegtuigbrandstoftankje) erop ge(zilver)soldeerd Van een oude Athlon A-slot processor de koeler (met fan) erafgesloopt en in de groeven van deze koeler 2mm koperen buisjes (van een modelstoom onderdelen leverancier) geklemd die aan beide zijden gesoldeerd zijn in een 5 mm koperen buis met 2 voorgenoemde aansluitplugjes. Pompje van een (12v) tafelfontein gekocht bij een tuincentrum. Alles aangesloten met 3mm sliconenslang (ook van een modelvliegtuig) Gevuld met koelvloeistof van de auto. 32 graden celcius !! (AMD Athon XP 2000+) Alleen nog het fluisterstille geluid van de voeding en de athlon koeler (2500rpm) Kosten: € 4,= modelbouw slang en nippels € 8,= koperen buis € 10,= tafelfontein (nog iemand interesse in een tafelfonteintje zonder pomp ?? :D
Link naar reactie
[quote:576e67163c="gerwin111"]Oke het is hier op het forum mischien een beetje vloeken, maar een P4 ? Wordt niet zo heet, dus hoef je ook minder te koelen toch ? Groeten Gerwin.[/quote:576e67163c] Een P4 3,06GHz met HT produceert maximaal 100W, een AXP 2800 zit op ongeveer 70W. De reden dat een P4 vaak toch koeler blijft is dat het standaard P4 koelblok al Mt. Everest ambities heeft, het standaard koelblok voor een AXP is veel kleiner. Als je op beide CPU's een gelijkwaardige koelingscombo zet blijft de AXP koeler.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...