Ga naar inhoud

maximaal geheugen???


Aanbevolen berichten

Ik hoor en lees altijd wat het minimale geheugen moet zijn voor bijv. windows 98 SE. Maar wat is het maximale geheugen wat je in een computer kunt zetten? De gebruiksaanwijzing van mijn moederbord geeft aan dat het maximum 1024MB is.( er kunnen er dus 4 van 256 MB in ) Maar kun je dat er dan gewoon inzetten en heeft dat wel enig nut.? Ook heb ik wel eens gelezen dat het maximale geheugen voor windows 98 512 MB is. Waar je dat kunt zien of eventueel aanpassen heb ik nog niet kunnen vinden. [/b]
Link naar reactie
Als je zware applicaties zoals photoshop etc gebruikt heeft dit nut. Het hangt echter ook van je processor en je mobo af. 1024 is inderdaad 4 maal 256 Goed opgeteld :D maar dit verhaalthe gaat meestal niet op. De moederborden van deze tijd hebben meestal 3 sluifjes voor ram geheugen. De wat oudere zelfs maar 2. Zo kom je alsnog aan 1024 alleen dan 2 maal 512. Meer ram is altijd goed maar in combinatie met een oude processor bereik je er niet heel erg veel mee Grtz
Link naar reactie
Hardware matig hangt het inderdaad van het moederboard af; van het aantal sloten en ook de geheugencontroller. Maar daarnaast zit je ook met het OS. Win 95, 98 (SE) en ik dacht ook ME kunnen niet meer geheugen hanteren dan 512 Mb. Win 2000 echter wel. Hoe het met XP zit weet ik niet precies, maar ik dacht dat het ook wel 1024 aankon. Afgezien van het feit of het ondersteund wordt kun je je inderdaad afvragen of het zin heeft. Ik denk dat meestal 512 Mb ruim voldoet bij moderne processoren. De wat oudere hebben al aan minder voldoende; ik heb een PII 350 @ 402, in het begin 64 mb geheugen. Daarna heb ik er 128 bijgeplaatst en even getest met 64, 128 en 192. Het verschil tussen 64 en 128 is heel groot, maar van 128 naar 192 merk je niet heel erg, ook niet in zware CAD applicaties. Dan wordt de processor de beperking ipv de hoeveelheid geheugen...
Link naar reactie
Voor Win98se hebben uitvoerige tests bewezen dat hij op z'n snelst is bij 384 Mb Ram. Alleen wanneer je bv AutoCAD draait, wat zeer zwaar is, steek je beter 512 Mb Ram. Je hebt dan een verlies van +- 8% qua snelheid, maar je programma draait wel vlugger. Let nu op: je verliest 8% op de winst gerealiseerd tussen 256 en 384 Mb Ram. En die bedraagt dan 24 %. in principe verlies je dan slechts 8% van 24. In ieder geval zou ik niet boven de 512 gaan. Hoewel het geheugen niet meer zo duur is, zou het toch weggesmeten geld zijn. Doch meer dan 512MB levert GEEN problemen op. Het wordt alleen zelfs langzamer als je meer dan 384MB gebruikt. Het probleem zit in de berekening die Win9x/ME maakt voor filecaching a.d.h.v. de hoeveelheid geheugen. Je kunt dit oplossen door onder de [386enh] sectie van system.ini de parameter: [b:df0270c6ba]Let op de hoofdletters[/b:df0270c6ba]: [b:df0270c6ba]ConservativeSwapFileUsage=1[/b:df0270c6ba]
Link naar reactie
[quote:c6a9908305]Doch meer dan 512MB levert GEEN problemen op. Het wordt alleen zelfs langzamer als je meer dan 384MB gebruikt.[/quote:c6a9908305] Microsoft is het niet met je eens: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;253912 [quote:c6a9908305]If a computer that is running any of the versions of Windows that are listed above contains more than 512 megabytes (for example, 768 megabytes) of physical memory (RAM), you may experience one or more of the following symptoms: # You may be unable to open an MS-DOS session (or command prompt) while Windows is running. Attempts to do so may generate the following error message: There is not enough memory available to run this program. Quit one or more programs, and then try again. # The computer may stop responding (hang) while Windows is starting, or halt and display the following error message: Insufficient memory to initialize windows. Quit one or more memory-resident programs or remove unnecessary utilities from your Config.sys and Autoexec.bat files, and restart your computer.[/quote:c6a9908305] Wat betreft die prestatieverschillen, heb je ook een link naar die uitvoerige tests?
Link naar reactie
There is not enough memory available to run this program. Quit one or more programs, and then try again. # The computer may stop responding (hang) while Windows is starting, or halt and display the following error message: Insufficient memory to initialize windows. Quit one or more memory-resident programs or remove unnecessary utilities from your Config.sys and Autoexec.bat files, and restart your computer. Ok. En wij zijn het niet eens met Ms. Dit heeft niets te maken met teveel of te weinig RAM. Het is gewoon "zeer" slecht geheugenbeheer. Trouwens, als je opstrart zonder Config.sys en Autoexec.bat zal je nog steeds dezelfde melding krijgen. Oplossing hiervoor: Open het bestand system.ini in uw Windows directory (c:\windows\system.ini). Wijzig de vcache-sectie in system.ini: 512MB-instelling: [vcache] MinFileCache=131072 MaxFileCache=131072 384MB-instelling: [vcache] MinFileCache=98304 MaxFileCache=98304 Bij eventuele afwijkende aantallen, dient het getal verhoogt te worden (Cache-waarde). Wij raden aan om zowel bij de MinFileCache- als de MaxFileCache-waarde 1/4e deel van het geheugenaantal in te vullen (in kilobytes). De bovenstaande getallen zijn slechts voorbeelden. Zet ook uw systeem bij: Deze computer, Eigenschappen, Bestandsysteem, Vaste schijf, Normale functie van deze machiene: op "Netwerkserver", en de Read-Ahead functie op maximaal. Zo stel je in de sectie "386Enh" automatisch onderstaande maxima in: MinPagingFileSize=819200 MaxPagingFileSize=819200 Slechte geheugenbeheer Voornamelijk Windows 95, 98, NT4.0 vertonen kuren met grotere aantallen geheugen. Voor de virtuele cache te verhogen kan het geheugen wel weer gebruikt worden. Let op: Windows 95, 98 en ME staan bekend om hun slechte geheugenbeheer. Doordat het slecht 'teruggeven' van geheugen kan een systeem na een tijdje instabiel worden. Het is echter een complexe materie waar zeer veel over te zeggen valt. Ik heb echter ook een uitvoerige test erover gelezen en heb dat ergens nog wel liggen. Ik zoek het op en zet het ingescand (*.tif) op het forum. Neen, ik vergeet het niet. Wij gaan ook uit van onze eigen ervaring na 12 jaar Computers bakken en eigen testen. Microsoft is voor ons geen catechismus maar een commerciele instelling die er op uit is om zo veel mogelijk poen te scheppen waarbij de gebruiker "gebruikt" wordt. Of hun produkt goed is of niet is voor hen van secundair belang.
Link naar reactie
Ben benieuwd, maar de vermelde foutmeldingen zijn de berichten die Windows geeft. Mircosoft geeft als oorzaak van het probleem: [quote:ff8d9dcee8]CAUSE The Windows 32-bit protected-mode cache driver (Vcache) determines the maximum cache size based on the amount of RAM that is present when Windows starts. Vcache then reserves enough memory addresses to permit it to access a cache of the maximum size so that it can increase the cache to that size if needed. These addresses are allocated in a range of virtual addresses from 0xC0000000 through 0xFFFFFFFF (3 to 4 gigabytes) known as the system arena. On computers with large amounts of RAM, the maximum cache size can be large enough that Vcache consumes all of the addresses in the system arena, leaving no virtual memory addresses available for other functions such as opening an MS-DOS prompt (creating a new virtual machine). [/quote:ff8d9dcee8] Verder geven ze in dat artikel ook dezelfde workaround als jij. Inderdaad heeft de 9x kernel zeer slecht geheugenbeheer, maar als je de link had gevolgd had je ongeveer de helft van je post kunnen weglaten of rechtstreeks quoten. :)
Link naar reactie
[quote:67138c9f19="xorka"]Ik hoor en lees altijd wat het minimale geheugen moet zijn voor bijv. windows 98 SE. Maar wat is het maximale geheugen wat je in een computer kunt zetten? De gebruiksaanwijzing van mijn moederbord geeft aan dat het maximum 1024MB is.( er kunnen er dus 4 van 256 MB in ) Maar kun je dat er dan gewoon inzetten en heeft dat wel enig nut.? Ook heb ik wel eens gelezen dat het maximale geheugen voor windows 98 512 MB is. Waar je dat kunt zien of eventueel aanpassen heb ik nog niet kunnen vinden. [/b][/quote:67138c9f19] Iedereen bedankt Ik ben toch weer een stukkie wijze geworden. met vriendelijke groet martin
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...