Ga naar inhoud

CPU Athlon XP probleem, help aub!


Aanbevolen berichten

ik heb een probleem en dat is het volgende. ik heb sinds enige tijd een probleem met m'n AMD Athlon XP 1700+ processor (na vervangen van de battery van/voor de bios). de processor wil niet op z'n max snelheid van 1.42 Ghz lopen maar slechts op 1100 Mhz. ik maak gebruik van een MSI K7T266 PRO2-RU moederbord met raid. (dat staat uitgeschakeld). als ik in de bios de FSB verhoog van 100 naar 133 (op 133 zou de processor normaal gesproken op z'n max lopen), dan komt de pc niet verder dan tot het punt waarop het geheugen wordt getest. heb reeds nieuw geheugen gekocht, maar ook dit blijkt niet het probleem te wezen. heb inmiddels 768 MB DDR PC2100 266 mhz geheugen erin zitten en op 1100 Mhz draaid ie verder wel goed. nu is m'n vraag, weet iemand hoe het komt dat m'n pc op 1100 mhz en bij een FSB van 100 wel wil draaien maar zodra ik de FSB naar 133 zet (processor zou dan moeten lopen op max speed van 1.42 Ghz) dat ie niet verder komt dan het testen van het type processor. is het moederbord de oorzaak of kan de procesor beschadigd wezen. ik heb namelijk nog iets meer dan 2 maand garantie op de processor, maar ja heb alleen geen idee of dit er ook onder valt en of er een methode is om de processor te testen. ik hoor graag naar jullie reacties op dit probleem (als iemand misschien suggesties dan wel oplossing heeft.) ik heb ff snel gekeken naar de info voor dit moederbord, en er blijkt geen jumper te zijn waarmee je de FSB via de jumper op 133 Mhz moet zetten. dat gaat volgens de website van MSI allemaal via de BIOS. voor meer info over het moederbord: http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=29&MODEL=MS-6380 multiplayer etc staat allemaal goed ingesteld, en heb het boekje van het moederbord goed doorgelezen en kan geen jumper vinden. op het moederbord zelf heb ik nog niet gekeken, maar als het al niet in het boek beschreven wordt, dan zal het denk ik ook niet op het moederbord voorkomen. wat zou anders het probleem kunnen zijn? want hij heeft eerst wel, voordat ik een lege battery had, wel altijd op z'n max speed gedraaid, maar nu wil ie alleen maar lopen op 1100 MHZ (100 FSB*11 Multiplyer) andere suggesties zijn van harte welkom. bios te flashen heeft ook geen resultaat gehad. als iemand suggesties heeft of een oplossing voor het probleem, dan hoor ik dat graag
Link naar reactie
Ik heb nu een brandende vraag; heb je jezelf wel ontladen bij het vervangen van de batterij (verwarming beet pakken), immers we zijn nog wel eens statisch geladen en dat is funest voor je pc, ik zeg niet dat je bios kapot is maar de mogelijkheid is weldegelijk aanwezig, en je bent echt niet de enige die het overkomen is. haal de batterij er nog eens uit (na jezelf ontladen te hebben) en stop hem er nog eens in, dit wil nog wel eens wonderen doen, overigens draaid een athlon XP op 266 Mhz FSB en niet op 133...
Link naar reactie
De FSB voor een Athlon is wel degelijk 133 MHz, het feit dat het een DDR bus betreft betekend dat je "efffctief" 266 MHz haalt. Ik zou eens kijken naar het spanningsniveu van je processor. Volgens mij heeft dat altijd goed gestaan (voor batterij wisseling) maar is met de reset fout geschoten. Wellicht staat ie te laag; bij een hogere kloksnelheid vraagt de proc meer vermogen > kan zo maar zijn dat de spanning daardoor teveel inzakt tov het gevraagde vermogen en daarmee samenhangende spanningsniveau bij een FSB van 100MHz.
Link naar reactie
[quote:8143a6d5a7]wat zou anders het probleem kunnen zijn? want hij heeft eerst wel, voordat ik een lege battery had, wel altijd op z'n max speed gedraaid, maar nu wil ie alleen maar lopen op 1100 MHZ (100 FSB*11 Multiplyer)[/quote:8143a6d5a7] Niets veranderd in geheugentimings ? Als je de boel terug zet naar "default" of "setup" in het BIOS zal ie de waarden die in het SPD van de geheugenmodule liggen opgeslagen gebruiken, meestal zal dat moeten werken. Maar je kunt deze waarden ook handmatig bijstellen; zet de getallen dan zo [i:8143a6d5a7]hoog[/i:8143a6d5a7] mogelijk, en zet ook waarden als "turbo" uit.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...