Ga naar inhoud

Probleem met nieuwe PC


Aanbevolen berichten

[b:895a3ef32f]Het is 'n heel verhaal maar ik hoop echt dat mensen mij kunnen helpen!! :-)[/b:895a3ef32f] Ik heb het volgende nieuw gekocht: - AMD Athlon XP 2400+ (2000MHz) 266MHz Socket A Tray - Asus V9280 GeForce 4 Ti4200 8x 128 MB TV-out/DVI - Gigabyte GA-7VAXP VIA KT400 Socket A U133 sound/USB2.0/RAID/FW/LAN DDR - DDR 256 MB PC2700 - Koeler Ik heb alles netjes ingebouwd. Toen startte ik 'm op en zag dat op het bootscherm stond dat er een 1800xp aangetroffen was. Ik heb toen windows toch maar geinstalleerd (Windows 2000 professional NL) Alles werkte, behalve dan dat de CPU maar 1800xp (1.51 Ghz) was, ipv 2400xp (2 Ghz). Toen heb ik met Computerland gebeld, hier had ik namelijk alles gekocht. Daar zeiden ze dat ik de Front Bus Speed in het BIOS moest aanpassen, 166 mhz ipv de standaard 100 mhz. In het BIOS het ik 't toen veranderd, maar zonder resultaat. Toen ben ik in het boekje van het moederbord gaan lezen en gevonden dat ik dmv jumpers op het moederbord het ook op 166 kon zetten. Na dit gedaan te hebben zette ik de pc weer aan maar ik zag alleen activiteit bij de cd-rom, brander, harddeschijf. Monitor deed niks en hij start ook niks op, dat merkte ik doordat er geen schijfactitviteit was. Toen heb ik de jumpers weer terug gezet op 100 mhz, ook zonder resultaat, nog steeds doet de pc niks. Op school zeiden ze dat het iets te maken kan hebben dat 166 helemaal niet goed was, zelfs te veel. dat hierdoor het systeem geblokkeerd is. Ik moest het BIOS resetten door een schakeltje op het moederbord, ik heb niks kunnen vinden om dat voor elkaar te krijgen. voor 'n afbeelding van m'n moederbord, kijk hier: http://tw.giga-byte.com/products/7vaxpultrap.htm Wat kan hier aan de hand zijn?
Link naar reactie
Stelletje *** bij Computerland. :evil: De FSB moet inderdaad niet op 100MHz, maar op 133MHz. Door 166MHz in te stellen laat je de CPU op 2500MHz draaien en dat werkt natuurlijk niet. Zet dus eerst de jumper van de FSB op 133MHz. Ga vervolgens op zoek naar de Clear CMOS jumper. Deze zit waarschijnlijk ergens dicht bij de BIOS batterij. Is een platte batterij, kun je duidelijk zien zitten. Verzet de Clear CMOS jumper, zet de pc aan (er gebeurt niets) zet de jumper weer terug en zet de pc opnieuw aan. Dan start-ie als het goed is op met 2000MHz.
Link naar reactie
[quote:f702d115de="scarry harry"]let er even op of je het bord met je cmos- jumper mag starten want in die van mij werd er expliciet vermeld dat het mobo beschadigd kon raken. Dus uitzetten "clearen"en dan weer in de juiste setting zetten ( pin 1-2, en clearen pin 2-3). Opstarten en uiteraard je bios op 133 fsb. :o[/quote:f702d115de] Je moet nooit met de clear cmos jumper starten. Je moet hem alleen overhalen 30 sec wachten en weer terug zetten. Als je clear cmos op de clear stand staan dan hoort je PC niet te booten namelijk.
Link naar reactie
als ik die backup batterij eruit heb gehaald, dan moet ik de pc toch niet meer starten he? gewoon 20 minuten eruit laten, dan er weer terug instoppen. jumpers op 133 zetten en pc starten? ja, klinkt misschien dom maar ik word echt ff ziek van die pc. heb 'm al zo vaak helemaal uit elkaar gehaald en toen werkte 't nog steeds niet, ik wil het dus ff goed en zeker weten. En dat Computerland nog van mij hoord (''ja, je moet 'm op 166 zetten'') lijkt me ook duidelijk :D
Link naar reactie
ja, dat zou ik ook denken dat ie er vlak naast zou zitten, maar dat is echt niet :S iets verder op zitten wel 2 pinnetjes waar zo'n jumper op zou kunnen maar dat zijn er maar 2 en het moeten er 3 zijn volgens de beschrijving (1-2 cmos reset, 2-3 normal) ik snap het echt niet meer.. maar die manier van bios resetten door middel van batterij ga ik wel proberen nog ff dit: klopt het dat de monitor niks doet als je hem op 166 hebt gehad en het systeem ''op slot is gesprongen''? en klopt het ook dat het systeem ''op slot'' springt als beveiliging?
Link naar reactie
je ziet het niet altijd uitwendig (vooral als het koelblok er wel op zat niet) teminste niet als hij niet echt langere tijd zo aangestaan heeft. (heb teminste in een computerzaak al amd cpu's gezien die doorgebrand waren en waar uiterlijk niets aan te zien was....) ik bedoelde of de fan op het moment draaide dat je hem onvrijwillig hebt overklokt.... dat hij vantevoren draaide geloof ik je wel anders was je pc allang onstabiel geworden en na lange tijd misschien al eerder beschadigt.)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...