Ga naar inhoud

Energieverbruik Computer


Aanbevolen berichten

Nog 1.5 maand, dan komt ie echt, de nieuwe computer. Maar ik lees vrij veel over energie verbuik op het forum, m.b.t bijv. de videokaarten etc. Nu ben ik benieuwd wat zo'n machientje nu eigenlijk vreet aan energie. Want 350 Watt lijkt me redelijk veel :-? Waar vindt je dit bijv. over een: 8RDA+ met een 2100+ cpu, en een 9500Pro. Verder 1 standaard HD erin (Maxtor D740X 80gb) En dat in een Antec Fileserver kast met een 400Watt voeding.
Link naar reactie
400 watt is echt niet een grote aanslag op je stoppenkast hoor.... Tel het vermogen van ieder onderdeel op (het aantal Watt). Bijvoorbeeld totaal 400 Watt. als je nu 5 uur per dag je computer aan hebt is dat 4 kWh. Ik geloof dat 1 kWh zo'n 5 eurocent kost, kun je zien op je afrekening van het energiebedrijf.
Link naar reactie
[quote:ff37882ef7="ProblemPc"]Pc's zijn tegenwoordig wel iets duurder zoals je ziet...[/quote:ff37882ef7] Je bedoelt dan wel in energieverbruik denk ik? Ik heb een 486 pc'tje als router draaien, gemiddeld 0.02% cpu load ;) en geen hd erin.. Dat gebruikt dus geen drol stroom 8) Mijn AXP2400+ systeem staat wel een flink aantal uur per dag aan, en geregeld nog wel een avondje op 100% load (distributed computing). Dat zal best wat stroom kosten, maar daar heb ik persoonlijk geen last van :roll:
Link naar reactie
Het kost ongeveer 1 euro om je comp 24 uur aan te laten staan heb ik eens uitgerekend. Maar dan ga je er van uit dat hij constant 400W trekt. Gelukkig hebben betere en dus ook Antec voedingen een schakeling waardoor hij pakt wat ie nodig heeft. Doe je er niks mee en staat hij in standby dan vreet ie nog geeneens de helft. //S0epkip Een 486 voeding heeft dat vaak dus niet en die vreet constant. Dus of je nu niks doet of een JRE aan het compilen ben, hij vreet evenveel stroom.
Link naar reactie
// die 1 euro was voor 24 uur, niet voor 6 uur // monitor valt reuze mee, kan soms er zelfs nog wel bij om de voeding // monitor gewoon na 5 min screensaver en na 10 minuten standby laten gaan // als de comp uit is is het stroomverbruik minimaal, een stekkerdoos met schakelaar kost je meer dan dat je er in 10 jaar mee verdient vrees ik ;)
Link naar reactie
[quote:ceecf49ce2]// als de comp uit is is het stroomverbruik minimaal, een stekkerdoos met schakelaar kost je meer dan dat je er in 10 jaar mee verdient vrees ik [/quote:ceecf49ce2] Het is ook een behoud voor de adapters. En als het bliksemt is je pc ook veilig als ie uitstaat. De stekker er uit halen wordt vaak vergeten. En een stekkerdoos met schakelaar kun je al krijgen vanaf 2 euro's
Link naar reactie
kijk het kost echt niet veel laten we eens rekenen. neem nu dat de pc 300watt verbruikt (wat al enorm is, dit is dan een zware pc constant zwaar belast) je monitor iets van een 200watt (serieus beest) je printer laten we er nu even buiten omdat die toch maar af en toe werkt. dus hebben we een totaal van 500watt het is ongeveer 20 eurocent voor een kilowatt dus hebben we ongeveer 10eurocent per uur * 24 = 2.4 euro per dag , en dan spreken we hier ook van extremen, niemand laat zijn pc 24 uur per dag stressed draaien, dit gebeurt niet zelfs niet als hij als server gebruikt word. kwestie dat je stopcontact het aankan moet je je ook geen zorgen maken. je hebt bv een 350 w voeding die op 220 volt zit (net) dan heb je 1.6 ampere plus je monitor 200watt op 220 is dan 0.9 ampere samen 2.5 ampere en een normaal stopcontact kan 16 amperes verdragen dus je kan er gerust nog wat boel bijhangen.
Link naar reactie
Als je het zo bekijkt idd niet, maar toch denk ik dat het al met al behoorlijk aan kan tikken. Omdat we hier bijv. gebruik maken van 3 computers waarvan er 2 toch wel 6~7 uur perdag aanstaan. Probleem met de HT-set op deze groep is idd klein. max. 600Watt. dus dat zou je uitkomen op 2.5a + 2.73a.. En aangezien ik de enige ben die in deze groep redelijk wat gebruikt is dat geen probleem. Maargoed, toch prettig te weten wat het nu al met al kost.. Ik denk dat veel computer gebruikers (waaronder ik tot voorkort) er zich niet zo bewust van zijn.
Link naar reactie
[quote:feb3732dbd="Elgerv"]Maargoed, toch prettig te weten wat het nu al met al kost.. Ik denk dat veel computer gebruikers (waaronder ik tot voorkort) er zich niet zo bewust van zijn.[/quote:feb3732dbd] Op het forum vooral een groot deel niet, omdat ze zelf de energierekening niet betalen ;) Misschien alleen als hun ouders beginnen te zeuren dat de rekening wel erg hoog begint te worden.. Ik heb daar tot nu toe nog steeds geen last van gehad.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...