Ga naar inhoud

512MB geheugen geinstalleerd maar PC ziet slechts 256MB


Aanbevolen berichten

Ik heb een pentium II 400 Mhz met GA-6BXC moederboard. Daar zat 64 MB SDRAM pc 100 geheugen in. Ik heb nu 2x 256 MB SDRAM pc 133 modules gekocht bij Vobis van het merk MagicRAM, maar na plaatsing van beide meldt de computer dat er slechts 256 MB aan geheugen geinstalleerd is. Als ik 1 module installeer (maakt niet uit welke van de 2) blijkt er steeds maar 128 MB geteld te worden. Op het moederboard zitten 3 geheugenbanken. Op de geheugen modules zit keurig een stikkertje met 256MB SDRAM PC133. Kan mijn moederboard de pc 133 mhz modules niet aan, ben ik gewoon belazerd of is er hier nog wat anders aan de hand?
Link naar reactie
Single side is juist beter leverbaar dan double sided, omdat 128Mbit chips gewoon nog weinig gebakken worden. Het is dan ook veel logischer dat ie een single sided module heeft, maar dat zijn mobo geen 256Mbit chips support en elke chip dus voor 128Mbit aanziet, wat dan 8x128 / 8 = 128MB wordt Meeste mobo's ondersteunen namelijk wel doublesided modules.
Link naar reactie
[quote:4f4dd4804a="Marcel de Reus"]Single side is juist beter leverbaar dan double sided, omdat 128Mbit chips gewoon nog weinig gebakken worden. Het is dan ook veel logischer dat ie een single sided module heeft, maar dat zijn mobo geen 256Mbit chips support en elke chip dus voor 128Mbit aanziet, wat dan 8x128 / 8 = 128MB wordt Meeste mobo's ondersteunen namelijk wel doublesided modules.[/quote:4f4dd4804a] Helemaal juist. :wink:
Link naar reactie
[quote:9294fd6d7c="Black Shadow"]:oops:[/quote:9294fd6d7c] ??? Jouw optie is ook heel goed mogelijk hoor. Er zijn best mobo's die idd geen double sided lusten. Alleen komt dit wat minder voor dan de max supported chip grote. Het is nogal simpel: * heeft ie nu een double sided dan heb jij gelijk * heeft ie nu een single sided dan heb ik gelijk
Link naar reactie
Heren, helaas voor jullie is het geheugen wat ik gekocht heb single sided. Ook ondersteund mij mobo volgens de specificaties van giga-byte wel degelijk geheugenmodules van 256 MB. Er kan tot een totaaal van 768 MB in. Wat ik ook nog na advies geprobeerd heb is om mijn oude 64 MB pc100 module er in te laten zitten en een 256 MB pc 133 er bij gezet. In de hoop dat ze beide op pc100 snelheid draaien maar wel een totaal van 320 mb zouden laten zien. Helaas, ik krijg dan slechts 192 MB te zien. Ook nog gekeken wat het BIOS meldde. Ook daar slechts 192 MB. Hebben jullie nog meer suggesties?
Link naar reactie
[quote:e67f58a0e8="Asroel"]Heren, helaas voor jullie is het geheugen wat ik gekocht heb single sided. Ook ondersteund mij mobo volgens de specificaties van giga-byte wel degelijk geheugenmodules van 256 MB. Er kan tot een totaaal van 768 MB in. Wat ik ook nog na advies geprobeerd heb is om mijn oude 64 MB pc100 module er in te laten zitten en een 256 MB pc 133 er bij gezet. In de hoop dat ze beide op pc100 snelheid draaien maar wel een totaal van 320 mb zouden laten zien. Helaas, ik krijg dan slechts 192 MB te zien. Ook nog gekeken wat het BIOS meldde. Ook daar slechts 192 MB. Hebben jullie nog meer suggesties?[/quote:e67f58a0e8] Zit er een 440BX chipset op je moederbord? Zo ja, die ondersteunt wel 256Mb modules, maar alleen als ze double sided zijn. Van single sided modules wordt maximaal 128Mb herkend. Je moet je modules dus omruilen voor 256Mb double sided exemplaren. Overigens heeft dit probleem niets met Gigabyte te maken, maar alles met de 440BX chipset. Die is al wat ouder en toen bestonden grote modules nog niet. Marcel had dit trouwens al eerder gezegd.
Link naar reactie
Marcel en Egslim, jullie hadden het bij het rechte eind. Ik heb de single sided modules omgewisseld in de winkel voor doubble sided modules (die zijn overigens wel een stuk duurder) en jawel mijn computer geeft keurig 2x 256 MB weer tijdens het opstarten. Iedereen die gereageerd heeft, nog bedankt voor zijn/haar opmerkingen.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:b1cb05f11c="Senior"]:D Klopt ligt aan dubblesided of onesided ik had dit probleem namelijk ook :( na heeel lang zoeken was ik er dan toch uit[/quote:b1cb05f11c] Dat het daaraan ligt daar waren we al uit. Het ging erom of juist het singlesided geheugen problemen zou geven of juist het doublesided geheugen. Dat was dus het singlesided geheugen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...