Ga naar inhoud

computer blijf na upgrade moederbord hangen


Aanbevolen berichten

In een oudere computer een nieuw moederbord (DFI AD77 pro)ingebouwd met een AMD 1800+ en 256MB ddr. Er zit tevens een nieuwe videokaart in; radeon 9500. De harde schijven (wd 3,6 GB en Wd 30 GB) zijn blijven zitten. Bij het opstarten de eerste keer was windows (98 se) druk doende alle hardware te herkennen maar liep vast in de achtergrond van het bureaublad. Na diverse nieuwe pogingen kom ik niet verder dan daar. Ook niet met de windows opstartdiskette. Bij het opstarten worden de schijven herkend dat is het probleem niet. Ik heb in oude threads gekeken maar kom hier niet verder mee. Heeft iemand enig idee?
Link naar reactie
Je zal zoiezo je schijf leeg moeten vegen en alles herinstalleren want Windows kan er niet zo goed tegen als je belangrijke hradware zoals een mobo wisselt. CMOS clearen is waarschijnlijk niet nodig, aangezien het een nieuw bord is is de CMOS namelijk nog gewoon default. Als ie het na het herinstalleren nog niet doet dan heb je een hardware probleem.
Link naar reactie
Heb je iets leuks te doen :wink: Windows eraf vegen en opnieuw erop zetten is inderdaad de beste oplossing voor dit soort problemen. Bij de installatie van Windows worden namelijk stuurbestanden voor onderdelen op het moederbord geinstalleerd die voor een nieuw moederbord weer anders moeten zijn. Een moederbord met een VIA-HD controller heeft immers weer andere drivers nodig dan een moederbord met een Intel-HD controller. Om eens wat te noemen.... Als je toch bezig bent (of... moet :wink: ) Ik weet niet waar je Windows momenteel op hebt staan: de 3,6 of 30GB schijf... Maar het is misschien verstandig om het op de 30GB schijf te zetten, want deze is waarschijnlijk sneller (want nieuwer?).
Link naar reactie
Bedankt voor de snelle reacties, Ik wil best met een schone windows beginnen maar hoe kom ik zover dat ik de installatie kan beginnen? als ik met een diskette opstart kom ik niet zover dat ik windows met een cd rom kan installeren. Of zie ik dat verkeerd? Moet ik vanuit dos de schijven leeg maken? en dan? Ben nog niet zo bekend met deze zaken. Zal nog even kijken bij windows in het forum maar hulp is zeker welkom. Cmos leeg maken heb ik inmiddels gedaan door een stomme fout iets in de bios te veranderen waardoor hij helemaal niet meer opstartte. Was ook nieuw voor mij, batterij eruit, dat hielp.
Link naar reactie
Idd, een kleine HOWTO dan maar :) 1. Zet je de 30GB schijf op master op IDE 1 en de 3.6GB schijf het liefst als master op IDE 2, vervolgens kun je brander als slave op IDE 1 zetten en CD/DVD als slave op IDE 2. Vervolgens boot je met een opstartdisketten en veeg je met fdisk beide schijven leeg door de huidige partities te verwijderen en naar gelieven nieuwe partities aan te maken. Het handigste zou denk ik voor jou zijn gewoon 1 primaire op de 30GB schijf en 1 logische op de 3.6GB schijf. Dan kan op de 30GB: Windows, games, muziek ed en de 3.6GB schijf kun je de Mijn documenten map maken. Vervolgens stop je de Windows 98SE CD erin en ga je vanuit fdisk terug naar het prompt. Daar typ je setup in en de installatie begint vanaf de cd te lopen. Hier vul je in wat voor jou nodig is en verder klik je telkens op volgende. Als de setup restart moet je niet vergeten de diskette eruit te halen!!!!! Als de setup klaar is ga je eerst de moederbord, video en geluidsdrivers en vervolgens alle programma's installeren en that's it.
Link naar reactie
Alweer bedankt voor de snelle hulp, ik kom er alleen toch niet helemaal uit Als ik de schijven instel zoals jij voorstelt dan start de pc bijzonder traag op, herkent uiteindelijk wel de schijven alsvolgt 30mb primair master 3,6 mb secudair master cdrom secundair slave maar dan (minuten later) in fdisk krijg ik: kan vaste schijf niet lezen. Als ik terug ga naar de oude situatie kom ik wel meteen in fdisk Maar nu kan ik toch niet de 30mb als boot aanwijzen? Kan het zijn dat de cdrom niet als slave wil werken of moet eerst de primaire partitie van de 3,6 schijf. Ik kom er even niet uit.
Link naar reactie
Hmm, als ik zo hoor heb je toch je instellingen niet helemaal goed staan. Soms staat er op de hardeschijf een mogelijkheid van [b:a88b38ad23]single[/b:a88b38ad23] staat de 30 gig soms zo ingesteld? Probeer het anders een stap voor stap. Eerst alleen de 30Gig als primairie master. Nog iets de blauwe connector moet op het mainboard en de zwarte op de master. Ik neem tenminste aan dat je nu IDE80 hebt. Hoe staat het nu in de bios, alles op auto, of...heb je het laten detecteren, of heb je zelf instellingen ingevoerd?
Link naar reactie
Ik had net een nieuwe kabel gekocht en inderdaad niet opgelet op de kleuren! Omdat het misliep heb ik weer de oude kabels gepakt. (Maakt dit veel uit in snelheid?) De schijven zijn inmiddels wel leeg en er staat een primaire partitie op de grote schijf. Maar nu een nieuw probleem, na het starten van de setup van windows loopt hij in de eerste regel al vast. In het opstart zegt hij iets van register/configuratiefout en ontbrekende bestanden dblbuff en ifshelp. Is het werkgeheugen naar zijn grootje?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...