Ga naar inhoud

sram cache


Aanbevolen berichten

Tja, vooral op oude mobo's (lees: 486) kon je nog wel de L2 cache met losse ic's uitbreiden, en toen op sommige pentium 1 mobo's met een COAS-module (cache on a stick). Maar topicstarter, je vermeldt totaal geen informatie over je moederbord, dus hoe verwacht je dat we jouw vraag kunnen oplossen/opzoeken/beantwoorden?
Link naar reactie
[quote:1eb4e69a9b="Mnemonic"]Tja, vooral op oude mobo's (lees: 486) kon je nog wel de L2 cache met losse ic's uitbreiden, en toen op sommige pentium 1 mobo's met een COAS-module (cache on a stick). Maar topicstarter, je vermeldt totaal geen informatie over je moederbord, dus hoe verwacht je dat we jouw vraag kunnen oplossen/opzoeken/beantwoorden?[/quote:1eb4e69a9b] Je hebt gelijk, dat is inderdaad stom van mij. Hier wat details: mobo: chaintech 5vgm0 ( is dus een pentium 1) mob supports max 256 mb ram en max 512 kb sram cache. wil nu 2 x 64mb SIMM-ram installeren alleen wordt er 32768 kb herkend. Heb 256 kb cache. begrijp dus dat ik meer cache zou moeten hebben. Chipset is intel 430 vx. Ik hoop dat ik nu genoeg info heb gegeven, zo niet laat het dan even weten!!
Link naar reactie
Hahaha, sorry dat ik zo moet lachen, maar volgensmij weet je totaal niet hoe het werkt :D Je hoeveelheid cache geheugen heeft [b:62bd2ce91b]niets[/b:62bd2ce91b] met je maximaal installeerbaar werkgeheugen te maken. De maximaal cacheable area is misschien waar je dit mee verward, maar ook dat heeft niets met de hoevelheid ram te maken die de pc zou moeten ondersteunen. De reden voor jouw probleem is waarschijnlijk dat je te nieuwe modules gebruikt, of dat enkele ervan kapot zijn, enfin: dat is een heel ander verhaal.
Link naar reactie
[quote:77d21fb468="Mnemonic"]Hahaha, sorry dat ik zo moet lachen, maar volgensmij weet je totaal niet hoe het werkt :D [/quote:77d21fb468] sorry dat ik het zeg hoor Mnemonic, maar ik vind je af en toe een beetje hatelijk overkomen. Niet iedereen heeft evenveel verstand van pc's en alles wat daarmee samenhangt dan bv jij. Ik zie bij elke aanhef elke keer zoiets van: je kan wel zien dat je er niks van weet; en als je er geen verstand van heb zeg dan niets............. Kan dat niet iets minder AUB; ik stoor me er verschrikkelijk aan (en misschien ben ik niet de enige) Alvast bedankt.
Link naar reactie
[quote:128fc29b33="Adewaart"][quote:128fc29b33="Mnemonic"]Hahaha, sorry dat ik zo moet lachen, maar volgensmij weet je totaal niet hoe het werkt .[/quote:128fc29b33] Zo hoor je niet met elkaar om te gaan :-( Ik vraag iets om er van te leren en dan behoor je niet zo'n antwoord te geven!!!!! In ieder geval bedankt voor je antwoord.[/quote:128fc29b33]Oh, sorry hoor, kan je niet tegen een beetje lol? Ik vind het persoonlijk ook niet erg als mensen om mijn blunders moeten lachen, dat is toch je eigen schuld? Affijn, ga maar bij de modjes klagen hoor 8)
Link naar reactie
[quote:2631536057="spiderned"]Als men iets niet weet vraagt men het hier. Het is toch geen blunder als men iets niet weet. Jij weet dus ALLES[/quote:2631536057]Ik weet zeker niet alles! Ik vind het wel een blunder als je beredeneert dat je met de hoeveelheid cache de hoeveelheid ondersteund werkgeheugen bepaald, want dit wordt namelijk nergens op het internet beweerd. Ik zou het geen blunder vinden en hem zeker serieus behandelen als hij een topic had geplaatst over het feit dat een memory upgrade niet lukt. In dat geval laat je het denkwerk over aan de wat meer ervaren mensen, want als je dat zelf als leek doet (voordat er nu een hele flamewar ontstaat: ik bedoel dus leek op dit gebied) krijg je dus dit soort wazige topics. Dan wil ik nog wat zeggen: mensen moeten hier niet posten als ze iets niet weten, ze moeten iets posten als ze er zelf niet meer uitkomen, dus als laatste gratis hoop. Als je iets niet weet is er een schat van informatie op het internet te vinden, o.a. over dit onderwerp.
Link naar reactie
[quote:06f237ac82]Ik weet zeker niet alles! Ik vind het wel een blunder als je beredeneert dat je met de hoeveelheid cache de hoeveelheid ondersteund werkgeheugen bepaald, want dit wordt namelijk nergens op het internet beweerd. [/quote:06f237ac82] In de ogen van iemand voor wie computers een relatief onbekend onderwerp zijn is iets dergelijks geen blunder. Als je ziet dat iemand iets verkeerd begrijpt leg je die persoon geduldig en duidelijk uit waarom hij/zij ongelijk heeft, of je houdt je stil. Neerbuigende reacties zijn onbeschaafd, uitlachen is nog erger. [quote:06f237ac82]Dan wil ik nog wat zeggen: mensen moeten hier niet posten als ze iets niet weten, ze moeten iets posten als ze er zelf niet meer uitkomen, dus als laatste gratis hoop. Als je iets niet weet is er een schat van informatie op het internet te vinden, o.a. over dit onderwerp.[/quote:06f237ac82] Het is niet jouw taak te bepalen wat hier gepost mag worden. Daar zijn moderators voor en in twijfelachtige gevallen hebben wij een apart forum om over het beleid te kunnen discussiëren. Jij geeft op een fatsoenlijke manier advies naar je beste kunnen, of je houdt je stil. Als iemand een onduidelijke vraag stelt mag je die persoon daar op een fatsoenlijke en rustige manier op wijzen of je kunt een moderator een pm sturen of in feedback posten.
Link naar reactie
[quote:e15ed03812="Mnemonic"] Dan wil ik nog wat zeggen: mensen moeten hier niet posten als ze iets niet weten, ze moeten iets posten als ze er zelf niet meer uitkomen, dus als laatste gratis hoop. Als je iets niet weet is er een schat van informatie op het internet te vinden, o.a. over dit onderwerp.[/quote:e15ed03812] Tsja, ik denk dat uit 75% van alle topics hier, de mensen als eerste hier posten. Misschien omdat ze niet weten [b:e15ed03812]hoe[/b:e15ed03812] en [b:e15ed03812]waar[/b:e15ed03812] ze moeten zoeken. En misschien zijn er mensen bij die lui zijn en het heel makkelijk vinden om hier ff de vraag te stellen en meteen een antwoord willen hebben. Maar als jij bv naar de garage gaat met een vraag over een probleem aan je auto, zeggen ze daar toch ook niet: ga eerst zelf maar eens op zoek naar de oorzaak/probleem en kom dan maar terug. Ik kan wel begrijpen dat als je een script request doe in het Website forum, je daar meteen weg gekicked wordt, want dat is wel heel makkelijk. De topicstarter [b:e15ed03812]dacht[/b:e15ed03812] dat hij wist waarover hij praatte, maar om zo iemand dan meteen maar uit te lachen gaat mij ook iets te ver. Ik krijg hier heel veel mensen aan de deur die denken verstand te hebben van computers, maar als ik die allemaal uit gaat lachen, hou ik geen klant meer over. Je moet die mensen gewoon helpen en uitleggen hoe het zit. en als laatste nog even dit: Het viel mij op dat jij niet alleen hier mensen uitlacht en te kijk zet, daarom had ik in dit topic ook al gereageerd.
Link naar reactie
[quote:d00ad75eeb="spiderned"][quote:d00ad75eeb="Mnemonic"] Dan wil ik nog wat zeggen: mensen moeten hier niet posten als ze iets niet weten, ze moeten iets posten als ze er zelf niet meer uitkomen, dus als laatste gratis hoop. Als je iets niet weet is er een schat van informatie op het internet te vinden, o.a. over dit onderwerp.[/quote:d00ad75eeb] Tsja, ik denk dat uit 75% van alle topics hier, de mensen als eerste hier posten. Misschien omdat ze niet weten [b:d00ad75eeb]hoe[/b:d00ad75eeb] en [b:d00ad75eeb]waar[/b:d00ad75eeb] ze moeten zoeken. En misschien zijn er mensen bij die lui zijn en het heel makkelijk vinden om hier ff de vraag te stellen en meteen een antwoord willen hebben. Maar als jij bv naar de garage gaat met een vraag over een probleem aan je auto, zeggen ze daar toch ook niet: ga eerst zelf maar eens op zoek naar de oorzaak/probleem en kom dan maar terug. Ik kan wel begrijpen dat als je een script request doe in het Website forum, je daar meteen weg gekicked wordt, want dat is wel heel makkelijk. De topicstarter [b:d00ad75eeb]dacht[/b:d00ad75eeb] dat hij wist waarover hij praatte, maar om zo iemand dan meteen maar uit te lachen gaat mij ook iets te ver. Ik krijg hier heel veel mensen aan de deur die denken verstand te hebben van computers, maar als ik die allemaal uit gaat lachen, hou ik geen klant meer over. Je moet die mensen gewoon helpen en uitleggen hoe het zit. en als laatste nog even dit: Het viel mij op dat jij niet alleen hier mensen uitlacht en te kijk zet, daarom had ik in dit topic ook al gereageerd.[/quote:d00ad75eeb]Er zijn volgensmij een aantal duidelijke verschillen tussen een garage, een computerwinkel en een computerforum. Want als jij naar een garage of een computerwinkel gaat, betaal je ze om jouw probleem op te lossen. Zelf voor auto- of computermonteur spelen wordt vaak door de echte monteur niet op prijs gestelt, slechts een aanduiding van het probleem, eventueel een eigen gokje, maar niet gaan vragen of ze ook bougies hebben, en als ze dan vragen voor welke auto: 'Volkswagen Golf op diesel'. Beter is dan om te zeggen dat de ontsteking niet (goed) werkt, en of ze er naar kunnen kijken. In een computerwinkel net zo, de laatste keer dat ik daar kwam was omdat ik dacht dat mijn voeding kapot was, dus ik uitleggen dat de computer niets meer deed en de voeding in een ander systeem ook niet werkte. Ik had de voeding zelf opengeschroefd en daar gezien dat de zekering nog wel in orde was, en ik had geen ideeën meer over. Op die manier wordt het voor de computermonteur ook makkelijker: hij weet namelijk dat het probleem echt in de voeding zit, en dat een logisch probleem (kapotte zekering) niet de oorzaak is. Hij voeding testen, doet het niet, Mnemonic nieuwe voeding, Mnemonic blij. Een leek op pcgebied zou dan ook naar de winkel gaan, maar dan met de hele pc, met de boodschap 'doet het niet', geen probleem, het uitzoeken duurt wat langer, maar de uitkomst is hetzelfde. Iemand die zoals topicstarter echter zelf voor monteur gaat spelen die hij niet is, gaat dan naar de winkel, en dan niet naar de technische dienst, maar naar een verkoper en vraagt of ze ook 50 Watt voor hem hebben, want hij heeft gelezen dat hij beter een 300 Watt voeding kan hebben, en hij heeft maar een 250 Watt voeding. Bij zo'n vraag zou ik het niet vreemd vinden als de verkoper hier om zou gaan lachen. BTW: In mijn geval was het wattage niet de oorzaak, die was onbekend (de monteur gokte op een lekkende condensator), en het was een 350 Watt voeding. Op het eind wil ik nog wel mijn excuses aan Adewaart aanbieden, mits hij ook begrijpt dat wat ik zei niet werd bedoeld om hem te dissen of voor paal te zetten, maar mijn eigen lol en ook de verrassing, immers zoiets maak je niet elke dag mee :wink: Ik hoop dat hij er misschien toch (later) de lol ervan in kan zien.
Link naar reactie
Als mensen hier een vraag stellen die je de moeite niet waard vindt om op te reageren, doe dat dan gewoon niet. Als de vraag te ver gaat op welke manier dan ook zijn het de moderators die daar iets aan doen en niet de forummers. Hoogstens stuur je een van ons een pm of zet je een berichtje in feedback om ons erop te wijzen. Neerbuigende of anderzijds vervelende reacties zijn niet toegestaan en daarmee is deze discussie definitief afgelopen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...